NAF: Mer penger må brukes til vedlikehold

NAF støtter tiltak som vil få ned bompenger og utbyggingskostnader, og gir lavere ulykkesrisiko enn dagens standard for motorveiprosjekter.
Etter dagens standard kan man bygge smal 4-felts motorvei med fartsgrense 110 km/t ned til så lave trafikkmengder som 6000 ÅDT (årsdøgntrafikk). Det er på disse veiene NAF mener det kan innføres en ny standard, men 2/3-felts vei og fartsgrense 90 km/t. På de mest trafikkerte veiene med trafikkmengde over 15 000 ÅDT mener NAF det fortsatt må bygges firefelts motorvei med 110 km/t.
Lavere kostnader, lavere bompenger
- Disse tiltakene vil kutte kostnader betydelig. Det betyr lavere bompenger for folk når det bygges ny vei, og derfor mer nytte av veien fordi flere kan bruke den, sier Ryste.
NAF mener at ved å få mer for pengene når det bygges motorvei, kan veimidlene fordeles bedre. Behovene er enorme, etterslepet på norske veier er beregnet til om lag 100 milliarder. Samtidig tar staten inn milliarder i bompenger for å finansiere utbyggingsprosjekter.
- Ved å bygge klokere kan vi nå flere mål samtidig, ivareta både fremkommelighet og kutte kostnader. Pengene spart må brukes på vedlikehold, sier Ryste.
Folk vil prioritere vedlikehold
Endringene i veistandarder, veinormalene, foreslås i et felles brev fra NAF sammen med Naturvernforbundet og Bondelaget.
- Svært mange av de store, ulykkesbelastede strekningene er nå fullført med høy standard. Når vi spør folk hva de ønsker politikerne skal prioritere, er det mange flere som svarer vedlikehold enn de som ber om nybygging av vei, sier Ryste.
Skriker etter vedlikehold
Norske veier skriker etter vedlikehold. Samtidig viser undersøkelser at kvaliteten på det norske veinettet har gått ned de siste to årene. Dårlig vedlikehold og manglende rassikring gjør at folk føler seg utrygge på veien.
- Vi ønsker at fremtidige veiprosjekter skal gi maks uttelling på trafikksikkerhet og fremkommelighet, samtidig som vi får mer for pengene, mindre støy og lavere klimagassutslipp. Det gjør det også mulig å prioritere vedlikehold i Distrikts-Norge, der folk er aller mest bekymret for manglende veivedlikehold, sier Ryste.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom