Lang ventetid blir lengre for elbilkjøperne

- Både Ukraina og Russland er viktige underleverandører av bildeler og råvarer til bilindustrien. Krigen betyr at forbrukerne må forvente at den globale bilproduksjonen bremses enda mer på toppen av korona-forsinkelsene, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Påvirker også nye bensin- og dieselbiler
Fra før er det store forsinkelser i bilproduksjonen på grunn av korona-pandemien. Korona har ført til stor mangel på halvledere som er avgjørende for bilenes elektronikk. Med Ukraina-krigen er det ikke bare drivstoffprisene som stiger. Russland er en av verdens største eksportører av nikkel til elbilbatterier og metallet palladium som brukes i katalysatorer i bensin- og dieselbiler. Ukraina lager neon-gass, som trengs for å produsere halvledere som inngår i alle biler.
- Summen av dette er redusert produksjon av biler og lengre ventetid for mange som har bestilt eller tenker på å kjøpe ny bil, sier Braadland.
Flere elbiler til Europa
Han mener at det som skjer nå gir en dobbel negativ effekt for norske bilkjøpere:
- Etterspørselen etter elbiler vil øke i Europa, som en konsekvens av færre bensin- og dieselbiler på markedet. I en situasjon hvor etterspørselen på elbiler øker, samtidig som tilbudet av nye biler synker, er det langt fra garantert at Norge vinner kampen om hvor de nye elbilene skal. Norge er et av de minste bilmarkedene i verden. Så når større land vil ha flere elbiler, får de det, mens vi må vente, sier han.
Drivstoffavgiftene må ned nå
Resultatet kan bli at flere beholder sine diesel- eller bensinbiler lengre enn de hadde tenkt. Med de høye drivstoffprisene, mener Braadland at regjeringen må bruke flere verktøy for å gjøre ventetiden enklere for folk:
- Kutt i drivstoffavgiftene er overmodent. Regjeringen må nå innfri løftene om å sette ned avgiftene på bensin og diesel. Når folk ikke engang får sjansen til å bytte til elbil er dette et selvsagt grep, sier Braadland.
For bileiere som ser etter en vei ut av diesel-knipa er det enda ett virkemiddel regjeringen kan bruke, mener Braadland: Å skrote den planlagte omregistreringsavgiften på brukte elbiler.
- Det vil hjelpe på for de som teller på knappene om det vil lønne seg å bytte til en brukt elbil nå, sier han.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Behold elbilavgiftene ut 202614.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Med nær 100 prosent elbiler i nybilsalget, klør det i de politiske fingre for å få inn avgifter fra bilsalget igjen. - Nå må politikerne ha is i magen og ikke falle for fristelsen til finne inndekning for valgløftene hos bilistene, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom