Egmont hadde et rekordår i 2021

2021 ble det beste året noensinne for mediekonsernet Egmont, med innholdsmessig og kommersiell suksess innen alle forretningsområder.
Omsetningen ble på 21,1 milliarder NOK og økte med 28 prosent sammenlignet med 2020. Halvparten av omsetningsveksten på 4,6 milliarder NOK er organisk. Den andre halvdelen kan tilskrives at Egmont nå har fullt eierskap i Norges største bokforlag Cappelen Damm og den norske TV-distributøren RiksTV, oppkjøp av e-handelsselskapet Royal Design Group og økt eierskap i en rekke vekstselskaper.
Resultat før skatt utgjorde 2,5 milliarder NOK. Uten engangsgevinster var resultat før skatt 1,7 milliarder NOK, noe som er en fordobling sammenlignet med 2020. Det gjenspeiler betydelig fremgang innen film, TV, dataspill, tidsskrifter, bøker, digitale byråer og e-handel. Engangsgevinsten er knyttet til verdiregulering ved oppkjøp i deleide selskaper i henhold til IFRS regnskapsregler.
«Jeg er svært fornøyd med 2021 målt på omsetning, resultat og strategisk utvikling. Vi høster gevinsten av Egmonts strategi om å satse på kvalitetsinnhold og å bygge vekstselskaper basert på at folk strømmer mer, spiller mer og handler mer på nettet. Rekordåret 2021 gir oss et solid grunnlag for å skape flere fortellinger, mer journalistikk og unikt innhold i årene som kommer», sier Egmonts konsernsjef Steffen Kragh.
Nylig presenterte Egmont 2025-strategien «Grow with the Modern Consumer — Scale Up & Stand Out», der innholdsinvesteringer på 70 milliarder NOK over en femårsperiode skal føre til en omsetning på 28 milliarder NOK innen 2025, syv milliarder NOK mer enn i 2021. Fem forretningsområder – digitale bøker, TV-strømming, dataspill, digitale byråer og e-handel – skal fordobles i strategiperioden.
Egmont er en næringsdrivende stiftelse med dobbelt formål: å utvikle moderne medier, samt å støtte utsatte barn og unge. I 2021 brukt Egmont Fonden 132 millioner NOK til allmennyttige aktiviteter i Norge, Danmark og Sverige. Senest har Egmont opprettet et flyktningprogram og gir 40 millioner NOK til å hjelpe ukrainske barn, unge og familier på flukt til de skandinaviske landene.
Hovedtall i millioner NOK |
2021 |
2020 |
Omsetning |
21 072 |
16 503 |
Resultat før renter og avskrivninger (EBITDA) |
3 966 |
2 404 |
Resultat før skatt (EBT) |
2 496 |
908 |
Egenkapital |
10 964 |
9 343 |
TV 2
Omsetning 6 276 (4 969) millioner NOK. Driftsresultat etter resultat i tilknyttede selskaper: 503 (486) millioner NOK.
- TV 2 er Norges kommersielle allmennkringkaster og sender nyheter, sport og underholdning via åtte TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet tv2.no.
- 2021 var et sterkt år for TV 2, som tok markedsandeler. TV 2s samlede andel av det kommersielle markedet i aldersgruppen 20–49 steg med fire prosentpoeng til 52,3 prosent. Den totale markedsandelen for TV 2 i aldersgruppen 20–49 var 31 prosent, en økning på 1,7 prosentpoeng sammenlignet med 2020.
- TV 2s hovedkanal hadde høye seertall på både kjente og nye programformater som Kompani Lauritzen og Norges nye megahit.
- Tilstrømningen fortsatte til Nyhetskanalen, Norges eneste 24-timers nyhetskanal, som hadde en seerandel på åtte prosent i det kommersielle markedet, opp ett prosentpoeng sammenlignet med 2020.
- TV 2 Play hadde ytterligere vekst og hadde 780 000 abonnenter vet utgangen av året.
- TV 2 ble eneeier av RiksTV, som distribuerer betalings-TV i det norske bakkenettet i tillegg til å drive strømmetjenesten Strim.
Nordisk Film
Omsetning: 4 794 (3 920) millioner NOK. Driftsresultat etter resultat i tilknyttede selskaper: 728 (158) millioner kroner.
- Nordisk Film produserer filmer og serier i Norden, driver kinoer i Danmark, Norge og Sverige, og har en betydelig virksomhet innen dataspill og digitale gavekort.
- Omsetningen og resultatet økte i 2021, blant annet på grunn av filmer, serier og dataspill. Resultatet inkluderer engangsgevinster på grunn av verdijusteringer ved oppkjøp i deleide selskaper på 152 millioner NOK.
- Thomas Vinterbergs Et glass til, produsert av Zentropa, vant en Oscar. Rutete Ninja 2 ble den mest innbringende danske filmen noensinne med 930 000 solgte billetter. Nordisk Film stod også bak Avdeling Q-filmen Marco-effekten og Kometernes Jul, årets julekalender på dansk TV 2. I Norge hadde deleide Fantefilm premiere på Nordsjøen, mens Tre nøtter til Askepott ble årets største norske film. I Sverige ble seriene om Bamse og Sune nok en gang populære filmer hos publikum.
- Nordisk Films 46 kinoer i Danmark, Norge og Sverige ble tvangsstengt i fem måneder. Det medførte store inntektstap og millionunderskudd for kinoene, til tross for støtte fra offentlige kompensasjonsordninger. Kinoene møtte imidlertid stor publikumsstøtte og hadde rekordhøye besøkstall på høsten.
- Nordisk Games har en portefølje på syv europeiske dataspillselskaper, som viste solid vekst i både omsetning og resultater i 2021. Nordisk Games investerte i engelske Supermassive Games og gjorde ytterligere oppkjøp i Star Stable Entertainment, Nitro Games og Flashbulb Games. Avalanche Studios hadde suksess med jaktsimulatoren The Hunter, Flashbulb Games lanserte Rubber Bandits, Supermassive Games lanserte House of Ashes, og MercurySteams Metroid Dread ble kåret til Game of the Year av Time Magazine.
- Nordisk Film distribuerer PlayStation i Norden og Baltikum og hadde stor etterspørsel etter PlayStation 5.
- GoGift leverte tosifret vekst i digitale gavekortløsninger og er markedsleder i Norden.
Story House Egmont
Omsetning: 8 644 (6 907) millioner NOK. Driftsresultat etter resultat i tilknyttede selskaper: 802 (505) millioner NOK.
- Story House Egmont har virksomhet innen tre områder: media, e-handel og digitale byråer.
- Omsetningen økte betydelig i 2021 på grunn av e-handel og byråer, men også medievirksomheten opplevde vekst. Det var høy resultatvekst, spesielt innen media- og publishing-virksomheten, på grunn av økt salg av annonser og magasiner.
- Story House Egmont har magasiner og digitale medier i Norden, Nord- og Øst-Europa og enkelte internasjonale markeder, bl.a. Kina. Medievirksomheten – både innen kategoriene Kids og Consumer – hadde betydelige resultater i 2021.
- I 2021 kjøpte Story House Egmont svenske Royal Design Group, og det ble gjort ytterligere oppkjøp i flere selskaper i e-handelsporteføljen, som nå består av: Fjellsport, Outnorth, SkittFiske, Bakeren og Kokken (inkl. KitchenOne og Roboteksperten), Royal Design (inkl. Rum21), Med24, Nicehair, Garnius og Jollyroom. E-handelsselskapene hadde sterk utvikling i 2021, med en gjennomsnittlig organisk vekst på omtrent 20 prosent og den totale porteføljeomsetningen, som inkluderer ikke-konsolidert omsetning i minoritetseide selskaper, var på 7,8 milliarder NOK mot 5,7 milliarder kroner i 2020.
- Story House Egmont har en portefølje på syv nordiske digitale byråer – s360, KAN, Ingager, Markedspartner, Klintberg Niléhn, Core Content og Okto – som er ledende innen bl.a. performance marketing, og som leverte organisk omsetningsvekst på 30 prosent i gjennomsnitt, og en driftsmargin på ca. 20 prosent.
Egmont Books
Omsetning: 1 383 (679) millioner NOK. Driftsresultat etter resultat i tilknyttede selskaper: 714 (100) millioner NOK.
- Egmont Books består av det norske forlaget Cappelen Damm og det danske forlaget Lindhardt og Ringhof. Egmont ble eneeier av Cappelen Damm i 2021, noe som ga en engangsgevinst ved verdiregulering av den opprinnelige eierandelen på 562 millioner NOK.
- Cappelen Damm eier distribusjonsselskapet Sentraldistribusjon og er medeier i den norske strømmetjenesten Storytel AS. Cappelen Damm ga ut mer enn 2 000 nye titler i 2021 og hadde et meget godt år med omsetningsvekst, på grunn av et solid utgivelsesprogram og betydelig vekst innen undervisning.
- Cappelen Damm utga de to mest solgte bøkene i Norge i 2021, Abid Rajas selvbiografi Min Skyld og Lucinda Rileys Den savnede søsteren. Erlend Skjetne vant Brageprisen i ungdomskategorien for debutromanen Eit anna blikk. Cappelen Damm ga også ut bøker av Kazuo Ishiguro, J. M. Coetzee, Patrick Modiano, Lars Saabye Christensen m.fl.
- Lindhardt og Ringhof hadde rekordomsetning og et solid resultat. De kjøpte fem forlag i Danmark og Tyskland i løpet av 2021. Salget av trykte bøker økte med seks prosent.
- Lindhardt og Ringhof utga nye bøker av blant andre Knud Romer, Anne-Cathrine Riebnitzsky, Mich Vraa, Alex Schulman, Karl Ove Knausgård, Amanda Gorman samt Thomas Korsgaard som mottok den danske bokhandlerprisen De Gyldne Laurbær.
- Det digitale forlaget SAGA fikk 24 000 nye digitale bokrettigheter i løpet av 2021 og har nå +100 000 digitale rettigheter på mer enn 30 språk over hele verden.
- Lindhardt og Ringhof ble Danmarks største leverandør av digitale undervisningsmateriell til grunnskolen i 2021.
Allmennyttig virksomhet
- Egmont er en næringsdrivende stiftelse, der en del av mediekonsernets overskudd går til å støtte utsatte barn og unge, samt filmtalenter (gjennom Nordisk Film Fonden), mens resten av overskuddet reinvesteres for å utvikle mediekonsernet.
- Egmont Fonden hadde i 2021 allmennyttige aktiviteter for 132 millioner NOK, hvorav Nordisk Film Fonden delte ut 6,8 millioner NOK. Siden 1920 har Egmont Fonden delt ut ca. 4,4 milliarder NOK omregnet til nåverdi.
- Egmont Fonden jobber med en ambisjon om at alle barn og unge skal kunne fullføre videregående utdanning innen 2030. Med dette bidrar fondet til FNs verdensmål nr. 4.
- Egmont Fonden støtter innsats i Danmark og Norge. I 2021 utvidet fondet også sitt arbeid til Sverige, der de to første mottakerne av støtte var Barnens Rätt I Samhället (BRIS) og organisasjonen My Dream Now.
- I 2021 arbeidet Egmont Fonden med «barnefattigdom» som sitt årlige tema. Egmont-rapporten 2021 konkluderte med at en barndom i fattigdom betyr en høyere risiko for ikke å gjennomføre videregående utdanning, en risiko for redusert trivsel og utenforskap.
- Egmont Fonden har øremerket opptil 137 millioner NOK i perioden 2022–25 gjennom En Håndsrekning, som gir nødhjelp til økonomisk utsatt barn, unge og familier. Støtten er fondsbasert og deles ut gjennom en rekke utvalgte partnerskapsorganisasjoner i Danmark, Norge og Sverige. I 2021 delte Egmont Fonden ut 22 millioner NOK gjennom En Håndsrekning.
- COVID-19-pandemien hadde også stor innvirkning på barn og ungdom i Skandinavia i 2021. Mange utsatte barn og unge trengte betydelig støtte under nedstengningen og etter at samfunnet åpnet opp igjen. Totalt delte Egmont Fonden ut 17 millioner NOK i coronastøtte til flere organisasjoner.
- Egmont Fonden fortsatte sin støtte til Lær for Livet – en organisasjon som fondet selv har skapt – for å sikre at omplasserte barn og unge fullfører videregående utdanning.
- I 2021 delte Egmont Fonden ut seks millioner NOK i Norge til Norske Kvinners Sanitetsforening (NKS) og Kronprinsparets Fond.
- I 2021 sendte Nordisk Film Fonden 61 filmtalenter ut i verden gjennom sine reisestipender og støttet fire store initiativer, blant annet med fokus på bruk av ny teknologi i filmfortelling.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon:
Jesper Eising, Pressesjef
+45 29603019
jesper.eising@egmont.com
Amanda Justesen; Kommunikasjonsdirektør
+45 29478526
amanda.justesen@egmont.com
Ingvill Refsnes FlaatenPressekontaktEgmont People
Bøker og podcast
Bilder
Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
Solid resultat for Egmont i 202411.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Egmont økte driftsresultatet med 21 prosent til 761 millioner DKK, utvidet sine sterke markedsposisjoner, og har nå mer enn fem millioner abonnenter på tvers av konsernets medieplattformer.
Her er finalistene i «Norges hyggeligste kassemedarbeider 2025»6.3.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
15 serviceinnstilte personer fra hele landet er i finalister i Hjemmets kåring «Norges hyggeligste kassemedarbeider 2025». Bli med, gi dem oppmerksomhet og stem dem frem!
Startet med Toro. Nå baker hun til kjente artister og gir ut egen oppskriftsbok3.3.2025 14:12:23 CET | Pressemelding
-Det var først da jeg perfeksjonerte min egen oppskrift på cookies, at det begynte å ta helt av på sosiale medier, sier bakeentusiasten.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom