Derfor rammer rekordprisene på bensin og diesel så hardt

Ni av ti i Distrikts-Norge bruker bilen på hverdagsreisen. Og andelen som eier diesel- eller bensinbil er betydelig høyere i spredtbygde strøk enn i byene.
- I byene har folk alternativer til bilen, mens utenfor de store byene er det bil, og beina, som gjelder. Legg til at i distriktene er det færre som eier elbil, så forstår man hvorfor de skyhøye drivstoffprisene rammer ekstra hardt, sier Ryste.
- Elbilistene merker også de økte energiprisene, og får nytte av strømstøtten, som NAF støtter helhjertet opp om. Nå trenger de som har bensin- og dieselbil at myndighetene tar kontroll over de galopperende prisene, sier Ryste.
Prisgalopp ute av kontroll
NAF mener avgiftene på bensin og diesel må kuttes kraftig. Medlemsorganisasjonen får daglig henvendelser fra folk som mener prisgaloppen på bensin og diesel har gått over styr.
- Dette slår rett inn i økonomien til folk, og kommer på toppen av økte strømpriser, økte renter og generell prisvekst. Og det rammer skjevt. I distriktene er lønningene i snitt lavere, og folk vil oppleve presset enda mer akutt, sier Ryste.
Bilbruk skyhøyt over byene
Nordmenn er avhengige av bilen. NAFs Trafikantbarometer, en undersøkelse blant mer enn 4000 personer, utført av Kantar i januar 2021 viser dette i klartekst. På landsbasis oppgir 74 prosent at de bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen. I de minst sentrale kommunene svarer hele 90 prosent at de bruker bil i hverdagen.
Oslo skiller seg ut, der oppgir kun 50 prosent at de bruker bilen på hverdagsreisen, men selv i storbyer som Bergen, Stavanger og i de store byene på Østlandet oppgir hele 72 prosent at de bruker bil på hele eller deler av hverdagsreisen.
- I byene har folk tilgang på mange flere transportmidler, mens i distriktene er det kun bil og gange som er alternativene. For jobbreisen, handling, henting og bringing er det bilen som gjelder, forklarer Ryste.
Kan ikke impulskjøpe elbil
Og, tross mye oppmerksomhet om elbilsalget, det er faktisk diesel- og bensinbiler folk flest eier. I snitt har 43 prosent fortsatt dieselbil, 31 prosent bensinbil og kun 17 prosent elbil. Men det er store forskjeller på by og bygd: I Oslo og de andre store byene har rundt en av fem, 20 prosent, elbil, mens tallet for de minst spredtbygde strøkene er under 10 prosent.
- Elbiler har gradvis tatt over nybilsalget. Men det tar tid før andelen elbiler på veiene monner i distriktene. Fire av fem som kjøper bil kjøper bruktbil. Foreløpig er utvalget av brukte elbiler begrenset, og for mange er det utenfor rekkevidde å bare skifte til elbil nå, sier Ryste.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Elbilskepsis: 7 av 10 fossilbilister redde for å gå tom for strøm19.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere av elbilnyhetene kan kjøre nesten 1000 kilometer med bare én kort ladepause. – Elbiler fungerer helt utmerket på langtur, men fortsatt er det mange som ikke eier en elbil som tviler på dette, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Viktige vei-millioner til fylkene17.6.2025 10:33:50 CEST | Pressemelding
Fylkene skal få 500 millioner kroner mer til samferdsel, ifølge avtalen om revidert nasjonalbudsjett mellom regjeringen, Senterpartiet og SV. – Dette er sårt tiltrengte penger til nedslitte veier og kollektivtransport i krise, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Ladetest: Familiebil med superlading16.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Familie-SUV'en Zeekr 7X gjorde unna ladetesten til NAF og Motor på et kvarter. - Dette er rekordrask lading fra ti til åtti prosent strøm på batteriet til en familiebil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbiltesten: 20 av 27 biler klarer Oslo til Trondheim på én lading11.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Raskeste rute mellom Oslo og Trondheim er 492 kilometer. Hele 20 av de 27 testbilene kjørte lenger enn dette i NAF og Motors nylige elbiltest.
Nye rekkevidderekorder i NAF og Motors elbiltest5.6.2025 15:52:40 CEST | Pressemelding
I sommerens store elbiltest var det hele tre biler som slo den gamle rekkevidderekorden. I tillegg kjørte flere biler lengre enn oppgitt. – Forbruk og rekkevidde er mye bedre enn i tidligere tester med kjølig og vått vær, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom