Slik blir Kia i fremtiden

Kia Corporation presenterte nylig sin 2030-strategi under selskapets virtuelle investordag 2022. Strategien er basert på Kias Plan S-strategi, som ble lansert i 2020, og inneholder flere detaljer om hvordan selskapet skal realisere visjonen om å bli en leverandør av bærekraftige transportløsninger.
Selskapets visjon har tre hovedpilarer: mennesker, jorda og lønnsomhet. Under disse pilarene vil Kia arbeide for å øke kundeverdien og fremme talenter, redusere karbonutslipp og dermed miljøbelastningen, samt drive lønnsomt og samtidig ansvarlig.
Kia presenterte også sine fire viktigste forretningsmål for 2030. Disse forretningsmålene inkluderer raskere lansering av elbiler og salg av 1,2 millioner elbiler i året innen 2030, salg av 4 millioner biler i året innen 2030, inkludert over 2 millioner miljøvennlige modeller, innføring av nettbaserte bilfunksjoner og teknologi for selvkjørende biler i alle nye biler og å etablere seg som det ledende merket innen purpose-built vehicle(PBV) biler i verden innen 2030.
Under investordagen uttalte Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia Corporation: «Kia har gjennomgått omfattende endringer, inkludert endringer i selskapets visjoner, logo, produkter og design, samt strategi. For å realisere selskapets visjon om å bli en ledende leverandør av bærekraftige transportløsninger kommer vi til å fokusere på raskere innføring av nye forretningsmodeller. Vi skal i større grad sette kunden i sentrum og gjennomføre en dynamisk endring, samtidig som vi fortsetter den sunne forretningsvirksomheten.»
I løpet av de to årene som har gått siden Kia lanserte Plan S-strategien, har selskapet vokst til å bli et ledende elbilmerke, med den største bruttoinntekten og det største driftsresultatet noensinne i 2021. Kias målsetting er å fortsette denne positive trenden og skape ytterligere verdi både i mengde og kvalitet fra og med 2022.
Satsing på miljøvennlige biler for å oppnå et årlig salg på 4 millioner biler
Kia har en målsetting om å fortsette veksten i antallet solgte biler basert på selskapets høye produktkvalitet, og salgsmålet for 2022 er 3,15 millioner biler. I 2030 er målet å selge 4 millioner biler. Det innebærer en økning på 27 prosent fra målet for 2022.
Selskapet ønsker også å øke antallet solgte miljøvennlige biler (inkludert elbiler, ladbare hybrider og hybridbiler) ved å øke satsingen på biler med elektriske drivsystemer. Hovedfokuset for fremtidig vekst vil være salget av disse bilene. Kia vil øke andelen miljøvennlige biler fra 17 prosent av salget i 2022 til 52 prosent i 2030.
På de viktigste markedene med strenge lovpålagte krav og økende etterspørsel etter elbiler, blant annet Korea, Nord-Amerika, Europa og Kina, planlegger Kia å øke salget av miljøvennlige biler med opptil 78 prosent innen 2030.
Antallet elbiler utvides til 14 modeller i 2027
Kia intensiverer satsingen på elbiler for å styrke sin posisjon som ledende elbilprodusent. Først planlegger selskapet å øke antallet elbilmodeller.
Fra 2023 planlegger Kia å lansere minst to elbiler per år og etablere et bredt modellutvalg på 14 elbiler innen 2027. Kia utvider den tidligere planen om å lansere 11 modeller innen 2026, med to ekstra elektriske pickuper (én ren elpickup og en strategisk modell for nye markeder) og en rimelig elbil.
Kia planlegger å befeste sin stilling som ledende elbilmerke med elbilen EV9, som etter planen vil bli lansert i 2023. Selv om EV9 er en stor SUV som er ca. 5 meter lang, akselererer den fra 0–100 km/t på 5 sekunder. Rekkevidden er rundt 540 km med fulladet batteri. Rekkevidden kan økes med 100 km med bare 6 minutters lading.
EV9 er den første elbilen fra Kia med tjenestene OTA (Over the Air) og FoD (Feature on Demand), som lar kundene kjøpe separate programvarefunksjoner etter behov. I tillegg blir dette den første modellen som er utstyrt med AutoMode, Kias avanserte teknologi for selvkjørende biler.
Kia skal selge 1,2 millioner elbiler i 2030
Kia vil øke salget av elbiler ved hjelp av nye modeller som EV9. Fra et salgsmål på 160 000 elbiler i år skal Kia øke salget til 807 000 i 2026 og 1,2 millioner i 2030. Det innebærer en økning på 36 prosent fra elbilmålet for 2030 som ble presentert på investordagen i fjor. Kia planlegger at over 80 prosent av elbilene i 2030 skal selges i Korea, Nord-Amerika, Europa og Kina. Dermed vil elbilsalget utgjøre 45 prosent av det totale salget av Kia-biler på disse sentrale markedene.
For å kunne levere det økte elbilvolumet vil vi endre rollene til de ulike produksjonsstedene. Korea vil fungere som et internasjonalt senter for forskning, utvikling, produksjon og levering av elbiler, mens andre produksjonssteder rundt om i verden vil produsere strategiske elbiler for det enkelte markedet. For eksempel vil det i Europa bli produsert små og mellomstore elbiler fra 2025. I USA, der mellomstore SUV-er og pickuper er populære, vil elbilutgaver av disse modellene bli produsert lokalt fra 2024. I Kina planlegger Kia å lansere mellomstore elbiler fra neste år, og i India planlegges produksjon av små og mellomstore elbiler fra 2025.
Kias plan er å etablere en batteristrategi basert på levering etter behov og oppgradering av batteriteknologien, siden det ventes en stor økning i behovet fra 13 til 119 GWh i 2030 etter hvert som elbilsalget øker. Kia planlegger å levere batterier fra et fellesforetak for produksjon av battericeller i Indonesia og vil parallelt etablere et stabilt behovsstyrt leveringssystem for batterier ved å bruke internasjonale batteriselskaper. I tillegg er planen å øke batterienes energitetthet med 50 prosent innen 2030 og redusere systemkostnadene med 40 prosent. Det vil øke konkurranseevnen både med tanke på ytelse og pris.
Produktstrategi med fokus på nettbaserte biltjenester og selvkjørende biler
Kia har utpekt fire produktområder der selskapet kan utnytte sin kapasitet til fulle og være ledende innen bilindustrien i fremtiden. Disse områdene er nettbaserte biltjenester, selvkjørende biler, ytelse og design.
Fra 2025 vil alle nye biler fra Kia være utstyrt med tilkoblingsmuligheter på linje med de beste i klassen. Med trådløse oppdateringer (Over-the-Air) og FoD (Feature on Demand) i alle Kia-modeller vil kundene kunne holde bilene oppdatert med en rekke funksjoner og ny teknologi.
Dette er en del av Kias satsning på nye forretningsområder innen programvare og nettbaserte biltjenester. Kia forventer at nettbaserte tjenester vil spille en viktig rolle på en rekke områder, som bildeling, taxitjenester/samkjøring og budtjenester. Kias teknologi for selvkjørende biler, kalt AutoMode, vil bli innført i alle modeller fra og med EV9 i 2023.
Kia AutoMode støtter trådløs oppdatering og vil kontinuerlig forbedres etter hvert som teknologien videreutvikles. Den vil også omfatte en motorveipilot-funksjon, som vil gjøre det mulig å kjøre uten innblanding fra føreren på motorvei.
Innen 2026 vil alle nye modeller som lanseres på de store markedene, bli levert med AutoMode, teknologi for selvkjørende biler, med en forventet bruksgrad på over 80 prosent. På lang sikt planlegger selskapet å oppgradere AutoMode-teknologien og innføre fullstendig selvkjørende biler. Kia vil også fokusere på differensiert utforming av produktene og tilby flere modeller med høy ytelse. Fra og med lanseringen av kraftfulle EV6 GT planlegger Kia å utvide GT-modellserien til alle elbilene.
Ledende innen spesialbygde modeller
Kia fokuserer på kundene og ønsker å tilby fleksible transportløsninger som gjenspeiler behovene til både privatkunder og bedrifter. Spesialbygde modeller (PBV) er en sentral del i Kias arbeid.
Kia er tidlige ute og har planer om å bli ledende innen spesialbygde modeller. Etterspørselen etter bud- og logistikktjenester har økt betydelig i takt med økningen i netthandel under Covid-19-pandemien.
Hensikten med spesialbygde modeller er å tilby biler tilpasset kundenes behov. Derfor planlegger Kia å etablere en egen kommunikasjonskanal som raskt og presist håndterer på kundenes krav. Kia har også som mål å etablere en integrert dataplattform som leverer tilpassede tjenester og løsninger i samsvar med kundenes ulike forretningsmodeller. Det kan være alt fra lading og vedlikehold til administrasjon.
På kort sikt planlegger Kia å utvikle spesialbygde modeller som er basert på eksisterende modeller. Et eksempel på dette er Niro Plus, som blir lansert senere i år. Niro Plus vil være basert på den populære, miljøvennlige Niro SUV. Vi forventer at den vil bli brukt til taxi- og samkjøringstjenester.
På mellomlang og lang sikt vil Kia utvikle dedikerte spesialbygde modeller. En dedikert spesialbygd modell vil ha en fleksibel struktur på en flat skateboard-elbilplattform, slik at størrelsen og formen kan tilpasses bruksområdet og kundens behov.
Kia lanserer sin første dedikerte modell i 2025 når markedet for spesialbygde modeller forventes å være klart for det. Den første dedikerte spesialbygde modellen vil ha samme størrelse som et mellomstor bil, og være fullt ut skalerbar. Målet med denne modellen er å redusere driftskostnader for bedriftseiere ved å tilby en enkel løsning med 600 000 kilometers driftssikkerhet samt trådløse og selvkjørende funksjoner.
Etter hvert som markedet for spesialbygde modeller vokser, planlegger Kia å utvide sortiment gradvis med spesialbygde modeller i alle størrelser, som potensielt kan brukes innen kollektivtrafikk eller som mobile kontorer.
Økonomiske mål for 2026 basert på økt lønnsomhet for elbiler og nye forretningsområder
Kia kunngjorde også sine finansielle mål på mellomlang og lang sikt under investordagen. Innen 2026 skal selskapet ha en bruttoinntekt på totalt 120 billioner KRW, et driftsresultat på 10 billioner won og en driftsmargin på 8,3 prosent. Kia har som mål å øke markedsverdien til 100 billioner KRW innen 2026. Det er en tredobling av verdien på 33 billioner KRW ved utgangen av 2021.
Selskapet planlegger å hente 39 prosent av driftsoverskuddet fra elbiler i 2026 ved å øke produksjonsvolumet for å redusere faste kostnader og utvikle teknologi som reduserer kostnadene. Videre forventer Kia at alle miljøvennlige modeller vil bidra til 52 prosent av driftsresultatet innen 2026, noe som vil overstige bidraget fra biler med forbrenningsmotor.
For å nå disse målene vil Kia utvide salget av miljøvennlige modeller, men også forbedre lønnsomheten og sikre ytterligere salgs- og fortjenestestrukturer gjennom nye satsningsområder og ny teknologi. Kia vil investere totalt 28 billioner won i forretningsvirksomheten de neste fem årene. Det er 5 billioner won mer enn i forrige plan. 46 prosent av dette vil bli investert i fremtidsrettede prosjekter, mer enn dobbelt så mye som i 2021, da dette tallet var på 19 prosent.
Fremover vil Kia fortsette sitt engasjement i Environment Social Governance (ESG). I 2020 la Kia en strategi for ESG-styring på mellomlang og lang sikt og kunngjorde målet om å bli karbonnøytrale innen 2045.
Kia vil også delta aktivt i Hyundai Motor Groups fremtidsrettede prosjekter, som Advanced Aviation Mobility (AAM) og robotikk. Kia planlegger særlig å fokusere på å skape synergi mellom konsernets AAM-satsning og sin egen virksomhet innen spesialbygde modeller.
Kontakter
Christian Lagaard
Tel:97474755christian.lagaard@kia.noBilder
Om Kia Norge
Kia Bil Norge er hovedimportør av Kia til Norge. Vi har dyktige forhandlere i hele landet. Kia Bil Norge er en del av Bertel O. Steen, som er et av Norges største service- og handelsselskap. Den første Kia ble importert av Kia Bil Norge i november 1994. I dag ruller det mer enn 75.000 Kia på norske veier. Service og ettermarked ivaretas av et kompetent og serviceinnstilt forhandlernett.
Kia er et globalt merke med en visjon å skape bærekraftige mobilitetsløsninger for forbrukere og samfunn over hele verden. Kia ble grunnlagt i 1944 og har levert mobilitetsløsninger i 75 år. Med mer enn 52.000 ansatte over hele verden, tilstedeværelse i mer enn 190 markeder og produksjonsanlegg i seks land, selger Kia i dag rundt 3 millioner biler.
Bedriftens slagord, ‘Movement that inspires’, gjenspeiler Kias forpliktelse til å inspirere kunder med sine produkter og tjenester.
Følg pressemeldinger fra Kia Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kia Norge
Kia vinner i år igjen: EV3 Best of the Best i Red Dot Award!23.4.2025 09:39:53 CEST | Pressemelding
Kia EV3 kåret til ‘Best of the Best’ i kategorien Biler og Kjøretøy ved Red Dot Award: Produktdesign 2025. Alle gode ting er tre. EV9 vant prisen i 2024 og EV6 i 2022.
Dette er årets bil i verden!16.4.2025 17:45:59 CEST | Pressemelding
Årets bil i verden er kåret. Vinneren er nye Kia EV3.
Pressemelding: 2025 Kia CEO Investor Day9.4.2025 19:55:49 CEST | Pressemelding
Kia har nylig gjennomført sin årlige investor day der de ser fremover og deler mål og planer for fremtiden. I pressemeldingen kan du lese mer om både mål og nye lanseringer av elbiler, elektriske varebiler og pickuper.
Kia varebiler: Helt nye muligheter og spillerom7.4.2025 13:55:17 CEST | Pressemelding
Kia og LG skal nå samarbeide for å lage helt nye bruksområder for Kia sine nye varebiler. Snakk om å gi brukeren spillerom!
Verdenslansering av Kia EV427.2.2025 17:43:03 CET | Pressemelding
Allsidig og praktisk, EV4 er en atletisk allrounder som representerer Kias første elektrifiserte sedan (firedørs) og kombi (femdørs). Bilene er designet for å fungere like godt i byen som på landeveien. designet for å navigere i byer og krysse kontinenter. Lansert for å omdefinere C-segmentet og vist i både sedan- og kombimodeller, representerer Kia EV4 en frisk tilnærming til den tradisjonelle estetikken i dette segmentet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom