Story House Egmont

Egmont treffer tidsånden med opplagssuksess for Hageliv & Uterom

Del
Med opplagsvekst for syv av sine merkevarer, og Norges største ukeblad i porteføljen, kan Story House Egmont vise til gode opplagstall i et krevende marked. Størst økning har Hageliv & Uterom med en opplagsvekst på 18 prosent.
Redaktør Kjersti Myhre gleder seg over solid opplagsvekst for Hageliv & Uterom. Foto: Kari Finngaard.
Redaktør Kjersti Myhre gleder seg over solid opplagsvekst for Hageliv & Uterom. Foto: Kari Finngaard.

At Story House Egmont fortsatt leverer godt innen inspirasjon, kunnskap og underholdning er opplagstallene for 2021 et synlig bevis på. Et imponerende totalsalg på 20,9 millioner ukeblader og magasiner, viser at behovet for avbrekk i hverdagen i en krevende tid, fortsatt er stort.

Hjemmet fortsatt størst
Hjemmet beholder posisjonen som Norges største ukeblad, og solgte mer enn 7,7 millioner eksemplarer i 2021. Hjemmet, Norsk Ukeblad og Familien stod for hele 12,1 millioner solgte blader. Redaktør i Hjemmet Ole Martin Bjørklid, har tro på redaksjonens oppskrift.

– Pandemien de siste årene har gjort blader som Hjemmet enda viktigere for våre lesere fordi vi er en pause og et lyspunkt i deres hverdag. Hjemmet skal oppleves som et Norgesglass, fylt med godbiter fra hele landet, og gjenspeile det samfunnet vi lever i. Vi er tro mot det Hjemmet skal levere på hver eneste uke, og det setter leserne pris på, sier han.

Økt interesse for bolig og interiør
Hageliv & Uterom er den store opplagsvinneren. Magasinet som ble startet med èn utgave i 2015, økte til åtte utgaver i 2021, og kan vise til en imponerende opplagsvekst på hele 18 prosent.

– Det er helt klart at vi treffer noe i tidsånden. Ute er det nye inne. Vi flytter bokstavelig talt ut, innreder uterom med sofaer, tepper og lamper og har utedusj og utekjøkken. Der har vi funnet vår nisje, og leserne liker det vi gjør. Det er svært gledelig og motiverende, sier en fornøyd Kjersti Myhre, redaktør for Hageliv & Uterom.

Lev Landlig er Story House Egmonts største merkevare innen boligsegmentet, med et opplag på 38 298. Dette er en fremgang på 3 prosent, til et totalsalg på 459 580 eksemplarer. Det gleder Kjersti Myhre som er redaktør for både Lev Landlig og Hageliv & Uterom.

– Vi ser en tydelig grønn trend som bare blir sterkere. Folk ønsker å ha fingrene i jorden, leve jordnært, dyrke selv og være nærmere naturen. I våre magasiner viser vi norske hus og hager, vi gir både oppnåelig inspirasjon, tips og råd som er gjennomførbare og godt faglig fundamentert, forteller Myhre.

Også Maison Mat & Vin fortsetter å vokse kraftig. Etter en markant opplagsvekst i 2020 på 27 prosent, øker bladet med hele 16 prosent for 2021. Rom 123 og Maison Interiør kan vise til opplagsvekst, med økning på henholdsvis 3 og 9 prosent. Hytteliv, Bonytt, BoligDrøm, samt Kamille, Villmarksliv og Donald Duck & co. har alle en stabil opplagsutvikling.
 

Story House Egmonts seks største titler rangert etter opplag pr utgave 2021

Merkevare

Opplagstall (frekvens)

% endring pr utg.

Hjemmet

119 879 (65)

-4 %

Familien

64 783 (26)

-7 %

Her og Nå

46 454 (52)

-6 %

Norsk Ukeblad

44 628 (59)

-3 %

Lev Landlig

38 298 (12)

+3 %

Hytteliv

35 132 (11)

0 %

 Kilde: MBL


Nøkkelord

Kontakter

Kontaktinfo: Kjersti Myhre, Redaktør, tlf 480 64 248

Bilder

Redaktør Kjersti Myhre gleder seg over solid opplagsvekst for Hageliv & Uterom. Foto: Kari Finngaard.
Redaktør Kjersti Myhre gleder seg over solid opplagsvekst for Hageliv & Uterom. Foto: Kari Finngaard.
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye