ENSO blir første dekkselskap som forplikter seg til å bruke resirkulerte råmaterialer fra Wastefronts gjenvinningsanlegg for dekk

Del
Det norske resirkuleringsselskapet for dekk, Wastefront, kunngjør i dag et nytt strategisk partnerskap med det innovative elbildekkselskapet ENSO, som vil bruke Wastefronts resirkulerte sorte karbon i sine dekk fra 2024.
Vianney Vales, adm. direktør i Wastefront og styreleder Maria Moræus Hanssen.
Vianney Vales, adm. direktør i Wastefront og styreleder Maria Moræus Hanssen.

Wastefront har fått tillatelse til å bygge et resirkuleringsanlegg i Sunderland til rundt 1,2 milliarder kroner, med støtte fra energigiganten Vitol, hvor ENSO også vil få resirkulert sine brukte dekk.  

– Dette partnerskapet er et godt eksempel på hvordan vi nærmer oss en sirkulær fremtid i markedet for bildekk. Vi nyter ikke lenger den luksusen at vi kan lage et produkt og glemme det så snart det forlater fabrikken. For å bli regnet som et etisk selskap må man i dag vise ansvarlighet overfor fremtidige generasjoner med produktene som lages i dag, og hvordan man håndterer dem når de ikke lenger er brukbare, sier administrerende direktør i Wastefront, Vianney Valès. 

– Det er derfor vi allierer oss med ENSO, en fremtidsrettet dekkprodusent. De er et selskap som forstår og fremhever viktigheten av å tenke både på innovasjon i teknologi og design, og det overveldende behovet for å resirkulere og gjenbruke materialene som brukes, fortsetter han.

Store miljøproblemer

Administrerende direktør i ENSO, Gunnlaugur Eriendsson, er enig.  

– Miljøpåvirkningen fra dekk er betydelig, spesielt når det kommer til elektriske kjøretøy, men problemet blir i stor grad oversett. På japansk sikter ENSO til en tegnet sirkel som symboliserer styrke, eleganse og den sirkulære naturen. ENSOs mål er å virke i harmoni med naturen for å lage bedre elbildekk, gi bedre rekkevidde og mindre dekkforurensning, basert på sirkulærøkonomi. Partnerskapet vårt med Wastefront er et viktig steg fremover mot dette. Det vil være et perfekt eksempel på en sirkulær tilnærming til å resirkulere utgåtte elbildekk, når vi da bruker deres resirkulerte sorte karbon i våre nye dekk, sier han.

De to selskapene har i tillegg etablert et teknisk samarbeid mellom sine respektive innovasjons- og utviklingsavdelinger. De skal utvikle mer bærekraftige produksjonsmetoder for elbildekk, basert på fire prioriteter: 

•    Fremskynde utvikling av bedre måter å bruke gjenvunnet sort karbon som erstatning for ny sort karbon fra fossile kilder. 
•    Utvikle og bruke flere bruksområder for gjenvunnet sort karbon, for å forbedre ytelsen til elbildekk. 
•    Øke andelen resirkulert materiale i dekk, som vil berede grunnen for nye retningslinjer for bærekraft og miljø. 
•    Redusere bruken av giftige polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) i dekk.  

Utgåtte dekk er en stor kilde til forurensning og forsøpling, et miljøproblem som er grovt underrapportert. Wastefronts flaggskipanlegg i Sunderland, som kan resirkulere 80.000 tonn i året, er en del av selskapets plan om å bygge en global plattform for å resirkulere deler av de 31 millioner tonnene dekk som utgår hvert år.  

I januar 2022 kunngjorde Wastefront at Technip Energies er deres EPC-konstruksjonspartner i Sunderland. Technip konsoliderer nå ingeniørdesignet før konstruksjonen begynner i andre kvartal. Forventet oppstart av anlegget er første kvartal 2024.  

ENSO lager bedre dekk til elektriske kjøretøy, for å utvide rekkevidden og redusere dekkforurensning. Selskapet er basert i London, og har mer enn 1200 britiske investorer bak seg. Størst av dem er den britiske statens fremtidsfond, UK Future Fund.  

ENSO jobber med ledende elbilprodusenter og har partnerskap med store flåteeiere, som Transport for London, Royal Mail og ordføreren i London, der de tester sine langrekkevidde- og lavutslippsdekk. ENSO skal lansere en hub i London snart, der langrekkeviddedekkene skal settes på de ikoniske elektriske London-drosjene, før de rulles ut mot flere flåteeiere og forbrukere.

Bilder

Vianney Vales, adm. direktør i Wastefront og styreleder Maria Moræus Hanssen.
Vianney Vales, adm. direktør i Wastefront og styreleder Maria Moræus Hanssen.
Last ned bilde

Lenker

Om Wastefront

Wastefront
Henrik Ibsens Gate 60 B
0255 Oslo

https://wastefront.com/

Wastefront ble grunnlagt i Oslo i 2019.

Selskapets mål er å redusere den negative miljøpåvirkningen forbundet med utgåtte dekk, samtidig som det leverer en økonomisk attraktiv løsning til strategiske partnere i global skala. 

Wastefront kombinerer kommersiell teknologi med sin egenutviklede prosess for å minimere miljøpåvirkningen som vanligvis forbindes med tradisjonell dekkpyrolyse, med en eksepsjonelt sirkulær prosess. Det første fullskalaanlegget i Sunderland vil ha en årlig kapasitet til å behandle 80 000 tonn dekk, og konvertere det til nyttige varer, inkludert biodrivstoff, resirkulert stål og gjenvunnet svart karbon. 

Wastefront mottok nylig støtte fra Innovasjon Norge, og det er støttet av Det norske forskningsrådet (Skattefunn). Selskapet har en gruppe investorer i ryggen, inkludert Vitol, og vil hente investeringer fra britiske, nordiske og internasjonale investorer for å legge til rette utbyggingen av anlegget.

Følg pressemeldinger fra Wastefront

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Wastefront på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye