Hjemmet forsvarer tronen som Norges mest leste ukeblad

Story House Egmonts ukeblader og magasiner har vært et viktig avbrekk for det norske folk under pandemien. Lesertallene for 2022/1 viser en solid vekst for våre blader som henvender seg mot voksne kvinner. Dette er en målgruppe vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Bladene Hjemmet, Familien og Norsk Ukeblad øker med henholdsvis 11,2, 11,6 og 8,3 prosent i antall lesere. Også tegneseriebladene står sterkt og Donald Duck & Co. forsvarer plassen som Egmonts nest mest leste ukeblad med 250 000 ukentlige lesere.
Innsiktsbasert suksessoppskrift
Til sammen har bladene Hjemmet, Familien og Norsk Ukeblad 624 000 lesere. Øverst troner Hjemmet med hele 292 000 lesere i uken, en økning på hele 30 000 fra 2020. Denne veksten gleder redaktør Ole Martin Bjørklid og hans team.
–Hjemmet har alltid jobbet innsiktsbasert, altså spurt leserne hva de liker og ikke liker. De senere årene har vi fått verktøy som gjør at vi er kommet enda tettere på leserne våre. Vi spør, leserne våre svarer og vi evner å justere. Vi er samtidig heldig som har et team som klarer å kombinere innsikt med lang bladerfaring. Det gir resultater, forteller han.
Gir leserne energi
Når verden er i endring opplever mange at det finnes trygghet i det tradisjonelle. Det er noe redaksjonen i Hjemmet har vært bevisste på.
– Pandemien de siste årene har gjort et blad som Hjemmet enda viktigere for våre lesere, fordi vi er en pause og et lyspunkt i deres hverdag. Hjemmet skal gi, ikke ta energi. Samtidig er vi et blad som har klart å følge med i timen, men som samtidig er tro mot grunnkonseptet. Bladmarkedet er tøft, men det er ekstra gøy å se at de grepene vi har gjort, med verdens beste Hjemmet, nettopp har gitt oss det vi ønsker mest, flere lesere, sier Bjørklid.
Stabil leserskare
Selv om mediebruken endrer seg, har ukeblader og magasiner fortsatt en sterk posisjon i nordmenns hverdag. Lesertallmålingen viser at 21 prosent fortsatt daglig leser magasiner og blader.
Sett under ett har Story House Egmonts blader og magasiner hele 2,9 millioner lesere. Tallen viser en moderat nedgang på 5,1 prosent, mot 3 prosent i 2020. Den generelle nedgang i lesertall er en forventet utvikling. Men når titler som Norsk Ukeblad og Familien også viser god vekst i lesertall, er det med på å bremse nedgangen i et krevende bladmarked.
Story House Egmonts seks største titler rangert etter netto lesertall
Merkevare |
Lesertall (netto) |
Lesertall (netto) |
Endring i % |
Hjemmet |
292 000 |
262 000 |
11,2 |
Donald Duck |
250 000 |
283 000 |
-11,7 |
Familien |
185 000 |
166 000 |
11,6 |
Bonytt |
156 000 |
181 000 |
-13,5 |
Hytteliv |
156 000 |
173 000 |
-9,8 |
Norsk Ukeblad |
147 000 |
136 000 |
8,3 |
Kilde: Kantar Magasinundersøkelsen
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktinfo:
Ole Martin Bjørklid, Redaktør Hjemmet, tlf 900 20 196
Bilder


Om Story House Egmont
Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra Story House Egmont
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Story House Egmont
Han ble kjent som hele Norges jomfru – men er han fortsatt jomfru?25.4.2025 15:59:58 CEST | Pressemelding
Det får vi nå vite, når nettserien om Fabian endelig lanseres på NULL47. En serie om unge gutter, psykisk helse, press, skam og sex i 2025.
Hva er det Messi, Yamal og Ødegaard har til felles?11.4.2025 14:14:35 CEST | Pressemelding
Nå vil en av Norges største fotballprofil lære barn og ungdom de råeste triksene til proffene, med sin bokutgivelse «Fotballskills – lær deg proffenes beste triks og finter».
Ny innholdsansvarlig for magasinet Jakt11.4.2025 10:49:02 CEST | Pressemelding
Stian Valderhaug er ansatt som innholdsansvarlig for magasinet Jakt i Story House Egmont. Valderhaug har lang erfaring som magasinmaker, og kommer fra stillingen som digital redigerer i Klikk.
Bakeren og Kokken fortsetter å vokse – oppnår rekordomsetning i 20243.4.2025 09:17:29 CEST | Pressemelding
Bakeren og Kokken, som er ledende i Norden innen kjøkkenmaskiner, redskaper og interiør til kjøkkenet, oppnådde i 2024 sin høyeste omsetning noensinne og en kraftig økning i lønnsomhet. Omsetningen beløp seg til 966 millioner SEK (816), og driftsresultatet (EBITDA) til 42 millioner SEK (33)
Story House Egmont Norge tilbake med gode tall13.3.2025 09:00:00 CET | Pressemelding
Story House Egmont i Norge kan glede seg over et godt resultat for fjoråret. Resultatregnskapet for 2024 viser et overskudd (EBIT) på 34 mill. NOK.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom