Story House Egmont

Hjemmet forsvarer tronen som Norges mest leste ukeblad

Del
De nye lesertallsmålingene viser solid fremgang for flere av Egmonts største titler. Hjemmet er fortsatt Norges mest leste ukeblad med hele 292 000 ukentlige lesere.
Redaktør Ole Martin Bjørklid med Hjemmet-teamet i sine fine jubileumsgensere, gleder seg over en solid vekst i lesertall. Foto: Gry Traaen
Redaktør Ole Martin Bjørklid med Hjemmet-teamet i sine fine jubileumsgensere, gleder seg over en solid vekst i lesertall. Foto: Gry Traaen

Story House Egmonts ukeblader og magasiner har vært et viktig avbrekk for det norske folk under pandemien. Lesertallene for 2022/1 viser en solid vekst for våre blader som henvender seg mot voksne kvinner. Dette er en målgruppe vi satser offensivt på med kvalitetsinnhold både på papir og andre medieflater. Bladene Hjemmet, Familien og Norsk Ukeblad øker med henholdsvis 11,2, 11,6 og 8,3 prosent i antall lesere. Også tegneseriebladene står sterkt og Donald Duck & Co. forsvarer plassen som Egmonts nest mest leste ukeblad med 250 000 ukentlige lesere.

Innsiktsbasert suksessoppskrift
Til sammen har bladene Hjemmet, Familien og Norsk Ukeblad 624 000 lesere. Øverst troner Hjemmet med hele 292 000 lesere i uken, en økning på hele 30 000 fra 2020. Denne veksten gleder redaktør Ole Martin Bjørklid og hans team.

–Hjemmet har alltid jobbet innsiktsbasert, altså spurt leserne hva de liker og ikke liker. De senere årene har vi fått verktøy som gjør at vi er kommet enda tettere på leserne våre. Vi spør, leserne våre svarer og vi evner å justere. Vi er samtidig heldig som har et team som klarer å kombinere innsikt med lang bladerfaring. Det gir resultater, forteller han.

Gir leserne energi
Når verden er i endring opplever mange at det finnes trygghet i det tradisjonelle. Det er noe redaksjonen i Hjemmet har vært bevisste på.

– Pandemien de siste årene har gjort et blad som Hjemmet enda viktigere for våre lesere, fordi vi er en pause og et lyspunkt i deres hverdag. Hjemmet skal gi, ikke ta energi. Samtidig er vi et blad som har klart å følge med i timen, men som samtidig er tro mot grunnkonseptet. Bladmarkedet er tøft, men det er ekstra gøy å se at de grepene vi har gjort, med verdens beste Hjemmet, nettopp har gitt oss det vi ønsker mest, flere lesere, sier Bjørklid.

Stabil leserskare
Selv om mediebruken endrer seg, har ukeblader og magasiner fortsatt en sterk posisjon i nordmenns hverdag. Lesertallmålingen viser at 21 prosent fortsatt daglig leser magasiner og blader.

Sett under ett har Story House Egmonts blader og magasiner hele 2,9 millioner lesere. Tallen viser en moderat nedgang på 5,1 prosent, mot 3 prosent i 2020. Den generelle nedgang i lesertall er en forventet utvikling. Men når titler som Norsk Ukeblad og Familien også viser god vekst i lesertall, er det med på å bremse nedgangen i et krevende bladmarked.

Story House Egmonts seks største titler rangert etter netto lesertall

Merkevare

Lesertall (netto)
MGI 22/1 (2021)

Lesertall (netto)
MGI 21/1 (2020)

Endring i %

Hjemmet

292 000

262 000

11,2

Donald Duck

250 000

283 000

-11,7

Familien

185 000

166 000

11,6

Bonytt

156 000

181 000

-13,5

Hytteliv

156 000

173 000

-9,8

Norsk Ukeblad

147 000

136 000

8,3

Kilde: Kantar Magasinundersøkelsen

Nøkkelord

Kontakter

Kontaktinfo:


Ole Martin Bjørklid, Redaktør Hjemmet, tlf 900 20 196

Bilder

Redaktør Ole Martin Bjørklid med Hjemmet-teamet i sine fine jubileumsgensere, gleder seg over en solid vekst i lesertall. Foto: Gry Traaen
Redaktør Ole Martin Bjørklid med Hjemmet-teamet i sine fine jubileumsgensere, gleder seg over en solid vekst i lesertall. Foto: Gry Traaen
Last ned bilde
Redaktør i Hjemmet, Ole Martin Bjørklid. Foto: Gry Traaen
Redaktør i Hjemmet, Ole Martin Bjørklid. Foto: Gry Traaen
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye