Dyrevernere utlover en halv million kr i dusør for fri adgang til kyllinghall

“Så, kjære bønder (...) Vi håper at du vil hjelpe til med å sette fokus på hvordan de billigste kyllingene i Norge faktisk har det. Vi tilbyr full anonymitet, hvis du ønsker det.” Slik skriver Anima i sin seneste annonse, som gjennom uken blir trykket i 19 av landets aviser, inkludert fem innrykk i Dagbladet.
Med oppfordringen følger et tilbud om en dusør på intet mindre enn 500 000 kr. Tiltaket skjer etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene på de farmene hvor deres turbokyllinger lever.
– Norske forbrukere har rett til å se hvordan kyllingene som ligger i kjøledisken har levd. Det er urimelig at dagligvarekjedene slipper unna med smart markedsføring, og fører forbrukere bak lyset. Hvor mange vet f.eks. at over 9 av 10 kyllinger Coop selger er turbokyllinger?, uttaler kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Journalister er velkomne
Konkret ønsker Anima å få fri adgang til å dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall fra kyllingene settes inn til fem uker senere når de samles inn og kjøres til slakteriet. Anima skal ha muligheten til å montere kamera i kyllinghallen og invitere journalister til å komme inn og se forholdene.
– Problemene i den industrielle produksjonen av kyllinger har vært kjent i årevis, og nå er det på tide med full åpenhet for å få fart på prosessen for markante forbedringer. Det er en ting å lese om lidelsen til kyllingene, men det er noe helt annet å se det ufiltrert, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Det er mulig for Anima å utlove en så stor dusør fordi organisasjonen har et pengesterkt amerikansk fond i ryggen, som støtter organisasjoner som jobber for å forbedre kyllingvelferd.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergKampanjelederAnima
Tel:466 72 688niklas@stoppdyremishandling.noBilder



Om Anima - Stopp dyremishandling

Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo
92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no
Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Stryk: Nyåpnet McDonald’s møtt av surt smil28.8.2025 11:26:29 CEST | Pressemelding
Protestskilt med sure smileys og budskapet «mega-trist kyllingvelferd» skapte oppsikt da McDonald's åpnet dørene til en ny restaurant i Oslo. Dyrevernorganisasjonen Anima kritiserer fastfoodgiganten for å ha løpt fra sitt løfte om å fjerne turbokyllinger fra menyen.
«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg15.7.2025 05:02:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom