NAF anbefaler: – Brems bort rusten

– Spesielt på elbiler som har kraftig regenerering og derfor bremser når man slipper gasspedalen, er ikke bremsene noe man bruker så ofte. Faktisk kan man klare de fleste hverdagsreisene med elbil nesten uten å bremse i det hele tatt, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.
Lite bruk av bremsene fører til at bremseskivene begynner å ruste. Problemet er spesielt stort nå på vinteren med våte og saltede veier. Og det er ofte skivene på bilens bakhjul som ruster først. Fra 1. mars endres reglene i EU-kontrollen for hvor mye rust man kan ha på anleggsflaten på bremseskivene bak fra maksimalt 25 prosent til 50 prosent. Foran er kravet fortsatt 25 prosent.
– Det er gode nyheter for bileierne uavhengig av om du kjører elbil eller en bil med forbrenningsmotor, men vi i NAF vil likevel råde bileierne til å holde et ekstra øye med bilens bremser. Fortsatt er det slik at det gjelder krav til bremseeffekt. Det er altså ikke bare hvor mye rust det er på skivene som bestemmer om skiven skal skiftes eller ikke, sier Svendsen.
NAF anbefaler at man med jevne mellomrom finner en øde strekning der man kan foreta noen kraftige og kontrollerte oppbremsinger. Da holder man rusten unna, samtidig som man sørger for at vitale bremsedeler ikke setter seg. Ifølge NAF er likevel mange bekymret for å gjøre nettopp dette. Mange frykter at de kan ødelegge bilens bremser om de bråbremser for ofte.
– Man ødelegger ingen ting. Snarere tvert imot. Ved å jevnlig foreta denne typen av oppbremsinger sørger man for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen av kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, sier Svendsen.
NAF råder imidlertid bilister til å passe på før de gjennomfører oppbremsingen.
– Ikke gjør dette på dager det er glatt ute eller der det er mye trafikk. Det er for eksempel ikke lurt å gjøre dette om du har biler bak deg eller i andre situasjoner der man kan sette andre i fare. Ett annet råd er å passe på at man ikke har løse gjenstander liggende i bilens kupe fordi disse kan komme flygende når man bråbremser, advarer Svendsen.
Ifølge NAF er spesielt skivene bak utsatt for rustangrep på alle typer biler.
– Det skyldes at bremsetrykket bak er mindre enn hva det er foran. Grunnen til det er at man har den beste bremseeffekten på forhjulene fordi vekten beveger seg forover når man bremser. I tillegg har man systemer i bilene som sørger for at bremseeffekten bak er mindre enn foran. Grunnen er at man skal ha god stabilitet på bilen når man bremser. Men det fører også til at man i mindre grad bruker bakbremsene og derfor blir det viktig å gjennomføre jevnlige oppbremsinger, avslutter Jan Harry Svendsen.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:93447754janharry.svendsen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Høyres tog-refusjon må dekke flere forsinkelser enn i dag12.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
– Endelig kommer det et forslag som kan gi de reisende bedre rettigheter enn i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. Hun viser til Høyres forslag om at togreisende skal få automatisk refusjon når togene er forsinket eller innstilt.
Bøtene øker: 10 450 kroner for mobilbruk i bil10.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Fra 15. mars øker bøtesatsene nok en gang. – Nå er det langt på overtid at det dokumenteres at høye bøter faktisk gir bedre trafikksikkerhet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Nå må klimasikring av veiene trappes opp7.3.2025 11:59:59 CET | Pressemelding
– Nok en gang stenger flom og skred veier og isolerer lokalsamfunn. Vi kan ikke få sagt sterkt nok at klimasikring av veiene må prioriteres langt høyere, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Hold løftene på veivedlikehold6.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene vil koste mer enn 100 milliarder kroner å hente opp, men i år vil regjeringen bare bruke 480,5 millioner mer enn i fjor. – Det er langt fra nok til å hente opp forfallet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Steinsprut-sesongen kom tidlig i år4.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Steinsprutskader i trafikken er et sikkert vårtegn, og antallet som får slike skader har økt kraftig de siste årene. - Tidlig snøsmelting gir gode vilkår for mer steinsprut på veiene. Hold ekstra avstand til andre biler, særlig ved påkjøringsfiler hvor farten økes raskt, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom