NAF anbefaler: – Brems bort rusten

– Spesielt på elbiler som har kraftig regenerering og derfor bremser når man slipper gasspedalen, er ikke bremsene noe man bruker så ofte. Faktisk kan man klare de fleste hverdagsreisene med elbil nesten uten å bremse i det hele tatt, sier rådgiver i NAF Jan Harry Svendsen.
Lite bruk av bremsene fører til at bremseskivene begynner å ruste. Problemet er spesielt stort nå på vinteren med våte og saltede veier. Og det er ofte skivene på bilens bakhjul som ruster først. Fra 1. mars endres reglene i EU-kontrollen for hvor mye rust man kan ha på anleggsflaten på bremseskivene bak fra maksimalt 25 prosent til 50 prosent. Foran er kravet fortsatt 25 prosent.
– Det er gode nyheter for bileierne uavhengig av om du kjører elbil eller en bil med forbrenningsmotor, men vi i NAF vil likevel råde bileierne til å holde et ekstra øye med bilens bremser. Fortsatt er det slik at det gjelder krav til bremseeffekt. Det er altså ikke bare hvor mye rust det er på skivene som bestemmer om skiven skal skiftes eller ikke, sier Svendsen.
NAF anbefaler at man med jevne mellomrom finner en øde strekning der man kan foreta noen kraftige og kontrollerte oppbremsinger. Da holder man rusten unna, samtidig som man sørger for at vitale bremsedeler ikke setter seg. Ifølge NAF er likevel mange bekymret for å gjøre nettopp dette. Mange frykter at de kan ødelegge bilens bremser om de bråbremser for ofte.
– Man ødelegger ingen ting. Snarere tvert imot. Ved å jevnlig foreta denne typen av oppbremsinger sørger man for at bremsene hele tiden er i stand til å yte sitt maksimale. Denne typen av kontrollerte oppbremsinger er faktisk en god investering i økt sikkerhet, sier Svendsen.
NAF råder imidlertid bilister til å passe på før de gjennomfører oppbremsingen.
– Ikke gjør dette på dager det er glatt ute eller der det er mye trafikk. Det er for eksempel ikke lurt å gjøre dette om du har biler bak deg eller i andre situasjoner der man kan sette andre i fare. Ett annet råd er å passe på at man ikke har løse gjenstander liggende i bilens kupe fordi disse kan komme flygende når man bråbremser, advarer Svendsen.
Ifølge NAF er spesielt skivene bak utsatt for rustangrep på alle typer biler.
– Det skyldes at bremsetrykket bak er mindre enn hva det er foran. Grunnen til det er at man har den beste bremseeffekten på forhjulene fordi vekten beveger seg forover når man bremser. I tillegg har man systemer i bilene som sørger for at bremseeffekten bak er mindre enn foran. Grunnen er at man skal ha god stabilitet på bilen når man bremser. Men det fører også til at man i mindre grad bruker bakbremsene og derfor blir det viktig å gjennomføre jevnlige oppbremsinger, avslutter Jan Harry Svendsen.
Nøkkelord
Kontakter
Jan Harry SvendsenRådgiver
Tel:93447754janharry.svendsen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: Vil koste 72 milliarder kroner å fjerne bompengegjelda6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bompengeselskapene har nå hele 72,1 milliarder kroner i gjeld. Gjelden har økt fra 64,2 milliarder kroner året før. – Dette må til slutt betales av bilistene, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 09:09:58 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilbatteriene holder seg godt2.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skjulte skader og svekket batteri er en stor bekymring blant folk som vurderer å kjøpe brukt elbil. Nå kan NAF trygge bilkjøperne: – Vi har testet mer enn 3000 elbilbatterier, og det er liten grunn til å være bekymret for at batteriet ikke holder, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Skiltene må vekk når veiarbeidet er avsluttet30.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Sommeren står for tur og med den følger mye veiarbeid. NAF frykter bilister mister respekten for skilting som blir stående etter at arbeidet er avsluttet.
NAF henter Tina Rødahl som direktør for kommunikasjon og samfunn29.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tina Rødahl er ansatt som ny direktør for kommunikasjon og samfunn i NAF, Norges Automobil-Forbund. NAF har nær 500 000 medlemmer og et stort frivillig apparat som dekker hele Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom