Supertrygg – viktig bidrag til en tryggere bolighandel

For å bygge opp under dette målet, har Söderberg & Partners sammen med Supertakst, Vendu og Svea Finans, utviklet et eget konsept kalt Supertrygg. Ambisjonen med konseptet er å bidra til en tryggere bolighandel og dermed redusere konfliktnivået i forbindelse med bolighandel.
Supertrygg-konseptet består av et moderne rapporteringsverktøy for bygningssakkyndige og et effektivt digitalt bestillingssystem for eiendomsmeglerne. Begge løsningene er basert på verktøy som er velprøvd i markedet.
Konseptet har også et eget verktøy som tar utgangspunkt i tilstandsgradene fra tilstandsrapporter og presenterer innholdet i disse på en digital og forbrukervennlig måte.
Finansiering er også bakt inn som en viktig del. Det innebærer at kostandene ved taksten ikke belastes før ved oppgjør. Det er en enkel løsning for selger som slipper å betale for tjenesten up front, og for meglerkjeden som slipper å legge ut for kostnaden.
- Vårt mål med Supertrygg-konseptet er å bidra til å nå myndighetenes målsetning om en tryggere bolighandel. Supertrygg er tilpasset både endringene i loven og den nye forskriften, sier Øyvind Müller Famestad, ansvarlig for kundeopplevelse i Söderberg & Partners Eiendom.
Söderberg & Partners´ primære rolle som forsikringsmegler er å tilby boligselgerforsikring som et helhetlig produkt med gode dekninger og vilkår.
- I arbeidet med å få på plass Supertrygg-konseptet er vi veldig glade for samarbeidet med Supertakst, Vendu og Svea Finans, sier Famestad.
Også takstbransjen er fornøyd.
- Protakst som verktøy sparer oss tid, og jeg opplever en effektivitetsgevinst. Løsningen er intuitiv og rask å lære seg, men det krever at du kan din NS3600, sier Tom Gunnar Olsen, takstmann i Fidens AS. - I tillegg er det betryggende å vite at oppbyggingen av ProTakst følger den nye forskriften gjennom sin sjekklisteform.
Kenneth Hegge, daglig leder i Supertakst AS er enig:
- Minstekravene i den nye forskriften er omfattende, og stiller derfor store krav til effektive arbeidsverktøy. Vår erfaring er at Supertrygg-konseptet oppfattes både effektivt og moderne. I den senere tid har kapasiteten blant bygningssakkyndige vært diskutert etter innføringen av den nye forskriften. Supertrygg-konseptet kan være en viktig bragsyter for å effektivisere arbeidsprosessene for bygningssakkyndige, og dermed frigjøre tid for utarbeidelse av nye tilstandsrapporter, sier han.
Bestillingsløsningen i Supertrygg, som eiendomsmeglerne bruker for å rekvirere takstmann og tilstandsrapporter på oppdrag, funger også svært effektivt og sømløst.
- Med bare noen tastetrykk, er bestillingen av takstmann på våre oppdrag klare, forteller Stian Berg, avdelingsleder og eiendomsmegler i Nylander.
- Tilstandsrapportene, som takstmannen lager i rapportsystemet ProTakst, fungerer også svært godt. Rapportene oppleves som både oversiktlig og lettleste, og tilbakemeldingene fra våre kunder er at rapportene gir en god og forståelig beskrivelse av den tekniske tilstanden i boligene. Det at selgers kostnad for tilstandsrapportene kan trekkes i oppgjøret når boligen er solgt, er også en enkel løsning for vår kunder, avslutter Berg.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Müller FamestadAnsvarlig for kundeopplevelse, S&P EiendomSöderberg & Partners Norge
Tel:481 16 832oyvind.muller.famestad@soderbergpartners.noBilder





Lenker
Om Söderberg & Partners
Fakta - Supertrygg
Boligselgerforsikring:
Supertrygg-konseptets grunnpilar. Dekker selgers ansvar etter avhendingsloven. Boligselgerforsikringen er levert av Söderberg & Partners.
Supertakst:
Digitalt bestillingssystem integrert mot eiendomsmeglernes fagsystemer med oversikt over takstoppdrag, status i prosessen og loggføring.
ProTakst:
Rapporteringsverktøy for bygningssakkyndige for utarbeidelse av tilstandsrapporter i henhold til Forskrift til avhendingslova (tryggere bolighandel). Sjekklistebasert med utgangspunkt i de områdene det erfaringsmessig knyttes flest mangelskrav fra kjøper.
Smart Boliganalyse:
AI-basert verktøy som tar utgangspunkt i tilstandsgradene fra tilstandsrapporter og presenterer innholdet i disse på en digital og forbrukervennlig måte. Kan leses på alle plattformer (mobil, nettbrett og PC) og presenterer boligens tilstand sammen med bildene fra annonsen på Finn.no.
Trekk i oppgjør:
Finansieringsordning som innebærer at selgers kostnader knyttet til utarbeidelse av tilstandsrapporter trekkes i oppgjøret for boligen når den er solgt (forutsatt at boligen er solgt innen ett år).
Følg pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Söderberg & Partners på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Söderberg & Partners
Satser på sjømatnæringen5.12.2023 08:03:44 CET | Aktuelt
Sjømatnæringen er et viktig satsningsområde for Söderberg & Partners. Vi har derfor knyttet til oss mye kompetanse og erfaring på området. Med ansatte og kontorer langs hele norskekysten, har vi god innsikt i hva som skjer, ikke minst i forhold til risiko og farer.
Styrker rådgivningen gjennom samarbeid med PropCloud30.11.2023 10:21:00 CET | Aktuelt
Samarbeidet er et ledd i vår strategi om å styrke rådgivningen mot bedrifter innenfor risikokartlegging av eiendom. Vi ser allerede flere bruksområder for tjenestene til PropCloud når det gjelder leiegaranti og skadeoppgjør.
Inngår spennende samarbeid om ny medlemsfordel for Delta-medlemmer28.11.2023 13:22:29 CET | Pressemelding
Söderberg & Partners har inngått avtale med arbeidstakerorganisasjonen Delta. I første omgang dreier samarbeidet seg om distribusjon av Depositumsgaranti til Deltas medlemmer.
Ikke la båten stå uforsikret i vinter!16.11.2023 12:53:10 CET | Aktuelt
Stadig flere tenker at det å si opp båtforsikringen om vinteren kan være en smart måte å spare penger på. Fakta er at det fort kan bli dyrt! Skader og tyveri skjer også når båten ligger i opplag.
Satser i Vestfold-regionen9.11.2023 12:53:15 CET | Pressemelding
Söderberg & Partners AS, Nordens største selskap innen forsikringsmegling og forsikringsrådgivning, etablerer seg nå i Vestfold. Selskapet har ca. 350 ansatte og kjøper inn forsikringer for sine kunder for ca. 9 mrd kr pr år. Nå ønsker selskapet å kombinere denne innkjøpskraften med lokal tilstedeværelse i Vestfold-regionen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom