NAF

80 prosent elbil-batteri er det nye «full tank»

Del
- Glem full tank når du hurtiglader. For elbilbatterier er det 80 prosent som gjelder, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.
Det er flere gode grunner til å stoppe hurtigladingen når batteriet er ladet til 80 prosent, i følge NAF (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)
Det er flere gode grunner til å stoppe hurtigladingen når batteriet er ladet til 80 prosent, i følge NAF (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)

Han mener det er lett å ta med seg ideen om «full tank» fra bensin- eller dieselbilen videre til elbilen når man hurtiglader langs veiene. NAF anbefaler elbilister å ikke lade batteriet til mer enn 80 prosent når de lader på en hurtiglader. 

Ikke likt som når du fyller bensin og diesel

- Mange er vant til at det er «full tank» som gjelder når man fyller opp bilen. Det er greit på en bensin- eller dieselbil, men det samme prinsippet gjelder ikke for elbiler, sier han.  

- Det er tre grunner til at du alltid ikke bør lade elbilen til 100 prosent når du hurtiglader, sier han 

- Den viktigste grunnen er at 80 prosent er nok strøm til å komme deg videre. De aller fleste bilene oppnår dette på rundt en halv time. Et batteri som gir 250 km når det er fullt vil med 80 prosent gi rundt 200 kmrekkevidde. Det er for de aller fleste nok til å komme seg videre, sier han.  

Den andre årsaken er hensynet til andre bilister.  

- De siste 20 prosentene av batteriet tar ofte veldig lang tid å fylle, fordi ladefarten synker på de aller fleste elbil-modeller når batteriet begynner å nærme seg fullt. Lang ladetid kan skape unødig kø og irritasjon på ladestasjonene for de som venter på å lade, sier han 

Minuttpris gir dyr lading mot slutten av ladeøkten

- En siste årsak er økonomi. I dag betaler man mange steder per minutt for å hurtiglade. Om man står lenge for å fylle de siste 20 prosentene kan prislappen for 100 prosent bli veldig dyr, sier Braadland 

- Når man legger til at flere bilprodusenter advarer mot å fullade bilen for ofte, fordi det kan slite på batteriet, utgjør disse forholdene god nok grunn til at man ikke bør ladetil mer enn 80 prosent på hurtigladestolpene, sier Braadland 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det er flere gode grunner til å stoppe hurtigladingen når batteriet er ladet til 80 prosent, i følge NAF (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)
Det er flere gode grunner til å stoppe hurtigladingen når batteriet er ladet til 80 prosent, i følge NAF (Foto: Jon Terje Hellgren Hansen)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye