Transportselskap ser inn i fremtiden med grønne øyne

I løpet av mai 2022 vil de totalt ha 3 krokbiler, 1 skapbil og 1 trekkvogn som går på biogass i porteføljen. Bilene kjører blant annet avfall fra gjenvinningsstasjoner i Vestfold til Ragn-Sells sin avdeling på Borgeskogen. I lasten har de stort sett restavfall, papp, metall og plast. I tillegg kjører de også hageavfall og fyllmasse til Larvik og Skien. Selskapet har i dag 15 ansatte inkludert vikarer. Selskapet har også et verksted der de reparerer egne kjøretøy og containere for Ragn-Sells.
Dyrere med fossilfritt
Eier og gründer av JP Aarseth Transport AS Jan Petter Aarseth forteller at kundene krever fossifrie kjøretøy;
- Hvis vi ikke er med på den utviklingen, så har vi ikke noe levebrød i fremtiden. Det som er litt synd, er at det er ganske mye dyrere å investere i fossilfrie kjøretøy enn for eksempel kjøretøy som går på diesel. Vi regner med at det er 24% dyrere med biogassbiler enn diesel. En annen utfordring vi ser er at det kan bli vanskelig å selge de etter 5 år på grunn av at utviklingen innenfor fossilfri transport tiltar. Vi tenker at bilene vi kjøper inn nå må gå til de «dør».
Investerer for fremtiden
JP Aarseth Transport har gjort mye med tanke på miljøsatsing. De har også store planer om å investere i fremtiden.
- Vi ser jo utfordringen akkurat nå med komponenter til elektriske motorer. Vi kan heller ikke sende en elektrisk lastebil over Hardangervidda, de egner seg best for lokaltrafikk. Av den grunn er planen å få på plass en elektrisk bil for lokalkjøring i løpet av et års tid, fortsetter Aarseth.
Han skyter så inn;
- Jeg har forøvrig stor tro på at hydrogen er fremtiden. Derfor har vi forhåndsbestilt en hydrogenbil. Det som må på plass, er stasjoner for påfylling av hydrogen.
Gründeren har et ønskemål om at myndighetene i fremtiden skal ta mer ansvar og tenke mer rasjonelt rundt fossilfri transport.
- I og med at verden skriker etter fossilfri transport, ja selv om de aller nyeste dieselbilene ikke forurenser, så håper jeg at både myndigheter, kunder og oppdragsgivere er med på denne reisen. De må forstå at det er dyrere for oss som kjøper inn fossilfritt, vi trenger i stor grad støtte og forståelse rundt denne satsingen.
Skal være best
Målet til selskapet er å være best. Best på kvalitet, utstyr og service.
- Det er svært viktig for oss at kundene våre er fornøyde. Ingen kunder skal føle seg dårlig behandlet, og derfor er Ragn-Sells sine kunder som våre egne. Vi vet også at veien til god kundeservice går gjennom våre sjåfører. Derfor jobber vi kontinuerlig med å skape et godt arbeidsmiljø. Et eksempel er at vi nå har gått til innkjøp av en stor bobil som de ansatte kan benytte. Ja den er diger, men det er jo ansatte med lastebillappen som skal kjøre. Her er det rom for å ta med hele familien og noen til på tur, forteller driftssjef Tor-Erik Steinsrud.
Meget fornøyd med samarbeidet
- Ragn-Sells er glade og stolte over å ha med seg samarbeidspartnere som JP Aarseth Transport AS på laget. De tør å satse nytt og fossilfritt, sier Rune Stensli, direktør for salg, marked, transport og logistikk i Ragn-Sells.
Stensli sier seg også enig i at myndigheter, kunder og andre er nødt til å være med på denne reisen.
- Selv om det finnes gode støtteordninger for fossilfrie biler, er investeringskostnadene vesentlig høyere enn for EURO 6 dieselbiler. Vi vil sammen med våre samarbeidspartnere følge utviklingen rundt gass-, hydrogen- og elektriske kjøretøy tett. En annen utfordring er infrastrukturen når det gjelder lading av større elektriske kjøretøy, samt fyllestasjoner for gass- og hydrogenbiler. Jeg håper myndighetene har en plan for utviklingen og en grønnere fremtid for norsk vei- og infrastruktur, avslutter Stensli.
Fakta Volvo FMX 460 LNG
- Veier 50 tonn
- Multiliftkrok med knekk og hurtigkjøring
- Fire kamera og 100.000 lumen arbeidslys
- Hydraulisk underkjøringshinder
- Fullutstyrt fra fabrikk med påbygg levert av Nomek
- Tanken er cirka 600 liter i volum, og rommer cirka 200 kilo gass
- Cirka rekkevidde full tank er 50-60 mil
- Relativt høyt forbruk, gassen er dyr og full tank koster cirka 4000,-
- Gassen er laget av blant annet matavfall
- Gass fra matavfall ville uansett ha kommet i naturen, isteden forbrennes den i bilen, ikke helt nullutslipp men veldig nære
- Gassbil kontra en tilsvarende dieselbil: Gassbilen slipper ut 0,6 NOx (kg) og dieselbilen 2,2 NOx (kg)
Nøkkelord
Kontakter
Bente Åsen SørumMarkedssjef
Primær pressekontakt
Bilder



Om Ragn‐Sells AS
Familieeid gjenvinningsentreprenør
Ragn‐Sells er en 100% familieeid gjenvinningsentreprenør etablert i Norge, Sverige, Danmark og Estland. Vår kjernevirksomhet er transport, sortering og bearbeiding av avfall fra næringslivet og private. Av dette avfallet produserer vi sekundære råvarer som papir, plast og metaller til verdensmarkedet.
I Norge sysselsetter vi cirka 400 personer på våre 24 avdelinger rundt om i landet. Ragn‐Sells AS er sertifisert på kvalitet, miljø, arbeidsmiljø og samfunnsansvar.
Fokus på innovasjon og bærekraft
Vår viktigste oppgave er å ta vare på ressursene i avfallet. Vi jobber derfor kontinuerlig med innovasjon for å løfte avfallet oppover i avfallshierarkiet og øke gjenvinningsgraden. Vi er også opptatt av å ta vare på samfunnet rundt oss og er det første selskapet i Norge som er sertifisert på samfunnsansvar.
Følg pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ragn‐Sells AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ragn‐Sells AS
Ragn-Sells med tydelige krav til regjeringens havbrukspolitikk14.4.2025 14:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen har nylig lagt frem sin nye havbruksmelding – et viktig dokument for fremtidens matproduksjon og miljøpolitikk. I forkant fikk Ragn-Sells anledning til å løfte sine forventninger til en politikk som kombinerer økt matproduksjon med bærekraftige løsninger. Nå går meldingen videre til behandling i Stortinget.
Skal bygge anlegg for gjenvinning av fosfor fra slam20.1.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Miljøselskapet Ragn-Sells har besluttet å investere i et nytt anlegg for gjenvinning av fosfor fra avløpsslam. Det nye anlegget er basert på innovasjonsselskapet EasyMining sin Ash2Phos-teknologi og vil etableres i Helsingborg i Sverige. Fabrikken og teknologien vil også kunne utvinne fosfor fra slam med opphav i norsk havbruksnæring, hvor mer enn 11000 tonn fosfor går til spille hvert år.
Ny satsing skaper råvarer av gamle bildekk29.10.2024 05:40:00 CET | Pressemelding
Miljøselskapet Ragn-Sells og teknologiselskapet Inrigo satser sammen på teknologi for å utnytte gummimaterialet i utrangerte bildekk. Ved hjelp av såkalt pyrolyse kan dekkene brytes ned til råvarer som kan brukes på nytt, dette kan redusere store mengder av CO₂-utslippene.
Ragn-Sells vokser på Haugalandet10.6.2024 07:04:00 CEST | Pressemelding
Miljøservice Vest som holder til på Avaldsnes rett utenfor Haugesund er nå offisielt en del av Ragn-Sells, i disse dager omprofileres bygninger, utstyr og liknende. Oppkjøpet og implementeringen forsterker Ragn-Sells sin satsing i regionen.
Ragn-Sells sin bærekraftsrapport for 2023 er klar29.4.2024 06:01:00 CEST | Pressemelding
I Ragn-Sells sin bærekraftsrapport for 2023 ønsker miljøselskapet alle velkommen til den sirkulære økonomien. Ragn-Sells mener at avfall er den eneste kilden til bærekraftige råmaterialer. Arbeidet med bærekraft speiler forretningsstrategien, med vekt på lønnsomhet og ansvar for miljøet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom