Anima utfordrer COOP: Vis oss turbokyllingene deres!

“Kjære Coop. Tør dere å vise oss turbokyllingene deres?” slik innleder Anima sin nyeste kampanje, som blant annet omfatter helsides annonser i omtrent 20 av landets største aviser. I kampanjen ber Anima dagligvareaktøren om lov til å dokumentere forholdene i en konvensjonell hall for hurtigvoksende kyllinger.
– Mange bedrifter er allerede i gang med å utfase turbokyllinger, og noen er allerede i mål. Coop står alene i dagligvarehandelen om å hittil ikke ha tatt noen betydningsfulle skritt, og det er ganske enkelt alt for svakt, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Og fortsetter – Forbrukere er dødslei falsk markedsføring, og nå vil de gjerne selv se hvordan turbokyllinger lever. Spørsmålet er om dagligvarekjedene tør å vise det hele frem?
Turbokyllinger av rasen Ross 308 er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over to kg på knappe fem uker. Den raske veksten medfører bl.a. nedsatt immunforsvar, organsvikt, gangvansker og pusteproblemer. Disse forholdene ønsker Anima i samarbeid med dagligvarekjedene å dokumentere ved å følge et innsats slaktekyllinger fra de innsettes i hallen til de kjøres til slakt.
Flertallet av forbrukere klare til å boikotte
Som en del av kampanjen har YouGov i oppdrag fra Anima gjennomført en forbrukerundersøkelse om nordmenns sterke holdninger til dyrevelferd. Her er de fem mest fremtredende*:
- Omtrent ni av ti nordmenn synes dyrevelferd er viktig
- 65 prosent mener at dagligvarekjedenes markedsføring av turbokylling ikke viser virkeligheten
- Tre av fire nordmenn vil gjerne at dagligvarekjedene viser frem kyllingenes leveforhold
- 64 prosent av nordmenn er klare til å droppe en dagligvarekjede som ikke gjør nok for dyrevelferd
- Nesten to av tre mener dagligvarekjedene bør droppe turbokylling
– I mine øyne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandelen. Hvis dagligvarekjedene vil kunne de alle bestemt en tidsfrist for utfasing i dag. Og om Coop mener produksjonen er god nok så må det minste vi kan forvente være at de er åpner opp dørene og viser hele sannheten om kyllingenes forhold, forteller kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.
Mange er allerede med
I dagligvarehandelen utfaset Rema 1000 allerede i 2018 hurtigvoksende kyllinger fra alle sine butikker, og 2020 forpliktet de seg til ECC-standarden som bl.a. gir kyllingene mer plass.
Fire år senere har litt skjedd hos de andre kjedene. Først i år meldte NorgesGruppen ut om investeringer i saktere voksende kyllinger, men dagligvareaktøren har verken satt en dato for utfasing av turbokylling eller vært åpne om omfanget.
I resten av matbransjen finner vi mange store og globale bedrifter som har satt en slutt dato for hurtigvoksende kyllinger og forpliktet seg til ECC-standarden i Norge. Blant dem finner du Circle K, Narvesen, 7-Eleven, og Joe & The Juice.
*Tallene stammer fra en forbrukerundersøkelse utført for Anima. Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 19. - 24. januar gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.
Nøkkelord
Kontakter
Niklas FjeldbergKampanjelederAnima
Tel:466 72 688niklas@stoppdyremishandling.noBilder


Om Anima - Stopp dyremishandling

Postboks 1073 Sentrum
0104 Oslo
92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no
Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.
Anima griper inn der det er behov og jobber målrettet for å oppnå konkrete resultater for dyrene. Organisasjonen fokuserer på å påvirke både politikere, bedrifter og forbrukere. Animas viktigste oppgave er å være en stemme for dyrene, da de ikke kan snakke for seg selv.
Følg pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Anima - Stopp dyremishandling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Anima - Stopp dyremishandling
Stryk: Nyåpnet McDonald’s møtt av surt smil28.8.2025 11:26:29 CEST | Pressemelding
Protestskilt med sure smileys og budskapet «mega-trist kyllingvelferd» skapte oppsikt da McDonald's åpnet dørene til en ny restaurant i Oslo. Dyrevernorganisasjonen Anima kritiserer fastfoodgiganten for å ha løpt fra sitt løfte om å fjerne turbokyllinger fra menyen.
«Not lovin’ it»: McDonald’s får landets største dyrevernkampanje mot seg15.7.2025 05:02:00 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima har over de neste to ukene sin hittil største annonsekampanje. Budskapet retter seg mot McDonald’s bruk av turbokyllingen Ross 308.
Dyrevenner henger konfronterende plakater i over 70 McDonald's-restauranter3.6.2025 08:27:18 CEST | Pressemelding
Dyrevernorganisasjonen Anima konfronterer denne uken McDonald's med plakater i over 70 restauranter landet rundt. Anima anklager kjeden for å forsømme dyrevelferd ved å ukritisk bruke turbokylling, til tross for at et stort flertall av nordmenn er imot. Aksjonen krever at McDonald's dropper turbokylling.
Rekordsum: 7 millioner til kampanje mot McDonald’s3.4.2025 17:00:00 CEST | Pressemelding
I dag utgir Anima en ny rapport som viser at både produsenter og dagligvarekjedene er enige: Turbokylling skal fases ut. Imens dagligvareaktørene går stødig i den riktige retningen er det en bedrift i Norge som ikke har et problem med å selge den kontroversielle kyllingen: McDonald’s. En ny landsdekkende kampanje vil ta opp kampen mot fastfood-giganten.
Dyrevenner henger falske plakater i over 200 Coop-butikker29.4.2024 06:17:00 CEST | Pressemelding
I over 200 Coop-butikker over hele vårt langstrakte land har frivillige i dyrevernorganisasjonen Anima hengt opp falske nyhetsplakater de siste dagene. På satirisk vis gjør plakatene kundene oppmerksomme på at Coop ikke har lagt planer om å utfase turbokylling, til tross for at over syv av ti Coop-medlemmer vil dette.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom