– Vær kritisk til valentinsmeldinger fra fremmede

På valentinsdagen 14. februar sendes det mange hyggelige hilsener. – Alle setter pris på en kompliment og vi er mindre kritiske til hyggelige og personlige meldinger. Det vet kriminelle å utnytte, advarer sikkerhetsekspert Jelle Wieringa.
SVINDEL: Politiet har flere ganger advart mot «kjærlighetssvindel» der målet er å lure folk til å overføre penger, og opplyser at hovedmålgruppen er godt voksne mennesker med profiler i sosiale medier eller på datingsider. Foto: iStock

– Høytider og merkedager utnyttes av kriminelle, også valentinsdagen. Alle ønsker å finne kjærligheten og vi setter alle pris på hyggelige meldinger fra en eller flere beundrere. Det ligger i menneskets natur og er likt over hele verden, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

Dermed blir det enkelt for kriminelle å sette opp en global kampanje, der målet er å stjele personlig informasjon eller installere programvare på datamaskinen. Den eneste tilpasningen de behøver å gjøre, er å oversette meldingen til norsk.

Svindel også fra «kjente»

Sikkerhetsekspertens råd er å være kritisk til uventede meldinger fra fremmede, også meldinger som ser ut til å være en uskyldig og hyggelig kompliment. Men du bør også tenke deg om hvis du får en valentinsmelding i sosiale medier fra noen du kjenner, der du blir bedt om å trykke på en lenke.

– Sosiale medier-kontoer hackes stadig vekk, så du kan aldri være helt sikker på at meldingen er fra personen som tilsynelatende ser ut til å være avsenderen. Hvis du mottar det som ser ut som en hyggelig melding fra en bekjent, som ikke ber deg trykke på noe eller oppgi informasjon, så kan du slappe av og trygt svare beundreren din hvis du ønsker, sier Wieringa.

– Hvis meldingen inneholder en uventet kalender-invitasjon, en lenke til en side der du kan se et valentinkort, eller en lenke til en side der du må fylle ut personlig informasjon, så bør varsellampene blinke, råder sikkerhetseksperten.

Godt voksne er hovedmålgruppen

«Kjærlighetssvindel» forekommer i flere varianter. Noen har som mål å infiltrere maskinen, andre vil stjele penger. Politiet i Norge har flere ganger advart mot «kjærlighetssvindel» der målet er å lure folk til å overføre penger, og opplyser at hovedmålgruppen er godt voksne mennesker med profiler i sosiale medier eller på datingsider.

– Svindlerne bruker god tid på å etablere relasjoner før svindelen gjennomføres. Valentinsdagen er en fin anledning til å opprette den første kontakten gjennom en hyggelig melding. Ved å bruke tid på å etablere relasjonen, opparbeider svindlerne seg tillit. Etter hvert starter de å be deg om å overføre pengebeløp, for å hjelpe dem med utgifter til for eksempel en bilreparasjon. Hvis du opplever det bør du bryte kontakten umiddelbart, selv om det kan være vanskelig, sier Wieringa.

VARSELLAMPE: – Hvis en melding inneholder en lenke til en side der du kan se et valentinkort, så bør varsellampene blinke, sier sikkerhetsekspert Jelle Wieringa i KnowBe4.