Norge får Europeisk pris for digitalisering av jernbanen

European Railway Award hedrer enestående prestasjoner i utviklingen av en økonomisk og bærekraftig togtransport. Bak prisen står sammenslutningen av europeiske jernbaneselskaper (CER) og europeiske jernbaneleverandører (UNIFE). Bane NOR får prisen European Railway Award’s Trailblazer Award for ERTMS-programmet.
– Det er veldig stas å motta denne prisen! Norge er først ut med å bygge ett felles signalsystem for hele landet. Det blir lagt merke til! Utmerkelsen viser at vi baner vei i Europa og at satsingen har betydning ut over våre egne grenser, sier Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og teknologi i Bane NOR.
Juryen: Bane NOR utmerker seg i Europa
Han påpeker at det er ekstra stort å vinne prisen i forlengelsen av det europeiske jernbaneåret hvor jernbanens betydning for klima- og miljøvennlige reiser har fått spesiell oppmerksomhet.
Juryen som har tildelt prisen for 2022 til Bane NOR består av administrerende direktører i jernbaneselskaper og hos jernbanens leverandører, beslutningstakere i EU, tidligere vinnere og utvalgte journalister.
– Bane NORs ERTMS-program utmerker seg med den omfattende og helhetlige tilnærmingen til digitaliseringen av signalsystemet på norsk jernbane. Det gjelder både hvordan Bane NOR oppgraderer infrastrukturen og hvordan de jobber med testing, trening og opplæring. Ambisiøse prosjekter som dette er banebrytende for hele den europeiske jernbanesektoren, sier daglig leder Alberto Mazzola i CER og generaldirektør Philippe Citroën i UNIFE.
Støtte til viktig innsats i sårbare områder
Med prisen følger 10 000 euro (ca. 100 000 norske kroner) som skal doneres til et veldedig formål. Bane NOR har valgt å donere pengene til Ingeniører Uten Grenser (IUG), en ideell organisasjon som bidrar med ingeniørkompetanse og bruk av teknologi i bistandsarbeid.
– Teknologi og bærekraftig infrastruktur ligger vårt hjerte nært. Derfor har vi valgt å gi pengene til Ingeniører uten grenser som jobber for å gjøre teknologi, infrastruktur og ingeniører tilgjengelig i sårbare områder, sier Sverre Kjenne.
Daglig leder i Ingeniører Uten Grenser, Marianne Nilsen Sturmair er svært glad for donasjonen. Hun er i Tanzania for IUG akkurat nå.
– Dette er en støtte til konkret innsats for mennesker i sårbare områder i verden, gjennom våre ingeniørers bidrag til rent vann, fornybar energi og annen klimasmart og menneskevennlig infrastruktur. At Bane NOR som har grønn infrastruktur som sin kjerneoppgave velger å gi prispengene til vårt arbeid betyr mye, sier hun.
FAKTA – Dette er ERTMS
- ERTMS er forkortelsen for European Rail Traffic Management System, og er et felles signalsystem for hele Europa.
- Prosjektet er Norges største digitaliseringsprosjekt og skal gi en bedre reisehverdag for passasjerer og gods med flere tog i rute.
- Digitaliseringen kan på sikt gi bedre kapasitet, gjøre det enklere å reise med tog over landegrenser, og redusere kostnader til drift og vedlikehold.
- Prosjektet omfatter hele den norske jernbanen, det vil si over 4000 km jernbane og over 330 stasjoner.
- Bane NOR har kontrakt med tre leverandører. Det er Siemens som leverer nytt signalanlegg, Alstom som bygger om togene, og Thales som leverer det nye trafikkstyringssystemet.
FAKTA – Norge leder an i utviklingen
- I Norge har vi valgt ERTMS - og dermed å digitalisere hele landet med samme løsning. Vi bygger ett sentralt datasenter og ett nytt trafikkstyringssystem som skal styre all togtrafikk i hele landet.
- Bane NOR starter innføringen av ERTMS på enkelte strekninger i 2022, og skal ha bygget ferdig ERTMS i hele landet innen 2034.
- Finland planlegger samme landsdekkende løsning som Norge, men skal først begynne i 2028.
- Danmark, Sverige, Tyskland og Østerrike bygger regionale digitale signalanlegg, ikke ett felles system for hele landet.
FAKTA - Ingeniører Uten Grenser Norge (IUG)
- IUG ble etablert i 2011 av norske ingeniører som ønsket å bruke sin kompetanse i humanitær innsats i lavinntektsland.
- Basert på lokale behov løser IUG humanitære oppdrag innenfor fagområdene: Vann og sanitær, ren energi, bygg, gjenvinning, geoteknikk, maskin- og prosessteknikk, IT og digitalisering.
- IUG samarbeider med små grasrotorganisasjoner og større humanitære organisasjoner om prosjekter og har per i dag bidratt til bygging av infrastruktur i over 30 land.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmokommunikasjonssjefBane NOR / Drift og teknologi
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noHedda Andrea NossenSeniorrådgiver kommunikasjonBane NOR Drift og teknologi
Tel:474 83 590hedda.nossen@banenor.noBilder







Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Omfattende fornyelse av jernbanen i Oslo- området3.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Bane NOR gjennomfører nå en rekke store fornyelsestiltak i Oslo-området for å bedre punktligheten og sikre økt driftsstabilitet. Hver dag passerer rundt 1200 tog gjennom Oslo S, og den sterke trafikkveksten på en gammel infrastruktur har ført til økt slitasje på jernbanen.
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom