Brannøvelse i Munkebotstunnelen stenger nordgående løp i Fløyfjelltunnelen

Øvelsen finner sted i tidsrommet 02.00 – 04.00, og Munkebotstunnelen vil da bli stengt.
Envegskjørt
Den 551 meter lange tunnelen åpnet i 1985 og er envegskjørt nordover fra Bergen sentrum.
Den blir gjennomsnittlig trafikkert av 4.184 kjøretøy i døgnet, og trafikken er lavest om natten.
– Vi velger derfor å ha øvelsen på den tiden av døgnet da det er minst trafikk. Vi har forståelse for at stengte tunneler kan skape utfordringer for trafikantene, så derfor forsøker vi alltid å minimere ulempene ved stenging, sier brannvernleder Ove Edgar Amundsen i Statens vegvesen.
– Samtidig er det viktig å minne om at øvelser som denne, med drilling av rutiner, er en av viktig del av vårt kontinuerlige arbeid med å sørge for et effektivt, trygt og fremkommelig vegnett, legger han til.
Konsekvens for Fløyfjellstunnelen
Munkebotstunnelen går parallelt med nordgående løp av Fløyfjellstunnelen. Også dette vil bli stengt under øvelsen. Her er den gjennomsnittlige døgntrafikken (kalt årsdøgntrafikk – ÅDT) på 21.493.
Dette tunnelløpet er 3.825 meter langt og ble åpnet i 1988. Også her er trafikken lavest om natten.
– Det som skjer under øvelsen, er at det det skal simuleres brann med røykmaskin. Tunnelen skal stenges ved å fjerne et brannslukningsapparat for å sjekke at det branntekniske utstyret fungerer, supplerer Amundsen.
Derfor har Vegvesenet øvelse
Det er flere ting vi ønsker å kartlegge under øvelsen:
¤ At tunnelen stenges med bom
¤ At rødblink, digitale infotavler, nødlys og evakueringslys blir aktivert
¤ At radioinnsnakk fungerer
¤ Og at viftene starter opp hvis vindhastigheten i tunnelen er under 2 m/s.
– Hvis det brenner i Munkebotstunnelen er det sjanse for at røyk som blir blåst ut derfra i etterkant kan bli sugd inn i nordgående løp i Fløyfjellstunnelen. En viktig del av øvelsen vil derfor være å få konstatert om dette skjer, avslutter Amundsen.
Skulle det brenne i Munkebotstunnelen vil begge løp i Fløyfjellstunnelen bli stengt.
Nøkkelord
Kontakter
Ove Edgar AmundsenBrannvernlederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:41750782ove.amundsen@vegvesen.noLars Olve HesjedalKommunikasjonsrådgiver, Drift og vedlikeholdStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:+4795245839lars.olve.hesjedal@vegvesen.noBilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom