KIWI krever gratis bind og tamponger på læresteder

Tre av fire jenter i alderen 16-24 år har opplevd ubehagelige situasjoner som følge av manglende tilgang på bind og tamponger på sitt lærested.Det viser en ny undersøkelse Respons Analyse har gjennomført for KIWI.
Dagligvarekjeden lanserer i dag aksjonen “Skolekravet”, der målet er å få myndighetene til å innføre gratis bind og tamponger på offentlige skoler og læresteder i 2023. To av tre respondenter i undersøkelsen støtter kravet, og blant de spurte i aldersgruppen 16-24 år ønsker mer enn tre av fire at bind og tamponger skal bli tilgjengelig på utdanningsinstitusjoner.
- Funnene i undersøkelsen viser at det handler vel så mye om tilgjengelighet som økonomi. Altfor mange har hatt ubehagelige opplevelser når de har fått mensen på skolen, fordi de har manglet bind eller tamponger, sier Kristine Aakvaag Arvin, leder for kommunikasjon og bærekraft i KIWI.
UNICEF støtter initiativet
Hun får støtte av Kristin Oudmayer, direktør for barns rettigheter og bærekraft i UNICEF:
- UNICEF Norge mener Norge, på like linje med blant annet Skottland, Frankrike og New Zealand, bør gå foran som et foregangsland og sikre alle personer som menstruerer tilgang til gratis bind og tamponger på skolen. Det hersker fortsatt mye skam og tabu rundt det å ha mensen. Undersøkelsen viser at hele 77 prosent av de spurte har opplevd vanskelige situasjoner på skolen knyttet til å ha mensen. Dette mener vi det er mulig å gjøre noe med, slik at skolen blir et sted hvor alle elever kan fokusere på å lære og samtidig føle seg trygge og likestilte, sier Oudmayer.
Vil bidra til endring
KIWI er markedsledende innen salg av bind og tamponger og en av landets største dagligvarekjeder. Nå ønsker kjeden å synliggjøre problemet mange opplever og legge press på myndighetene.
- Vi i KIWI ønsker å bruke vår posisjon til å skape endringer og samtidig ta viktige kamper på vegne av våre kunder. Denne kampen går vi inn i for fullt, fordi vi mener det er riktig og viktig. Alle skal føle seg trygge på skolen, sier Arvin.
I Viken skal det gjennomføres et prøveprosjekt høsten 2022, der utvalgte skoler vil få gratis sanitærprodukter for jenter. Dette er et viktig steg i riktig retning mot en normalisering av menstruasjon, som lenge har vært tabubelagt og forbundet med skam. Det er likevel ikke nok, mener Arvin:
- Vi heier på testprosjektet, men vi mener jentene har testet lenge nok. Å ha bind og tamponger tilgjengelig på toaletter vil være med på å normalisere mensen, og derfor er det ekstra viktig å løfte problemstillingen.
Gratis bind og tamponger til medarbeiderne
KIWI har et flertall av kvinnelige medarbeidere, og mange av dem er studenter og skoleungdom.
Det er på vegne av både kundene og medarbeiderne at dagligvarekjeden tar denne kampen.
- Vi kan ikke kreve at myndighetene skal gå foran hvis ikke vi gjør det selv. Derfor vil alle våre medarbeidere heretter få gratis bind og tamponger, når de er på jobb. Samtidig markerer vi tiårsjubileet for vår bind- og tampongavtale ved å gi kundene våre hver andre pakke gratis ut året, sier Arvin.
Nå oppfordrer KIWI alle til å engasjere seg:
- Vi håper både kunder, bedrifter og organisasjoner blir med på aksjonen vår!
Se skolekravet.no for mer informasjon.
Bilder
Om NorgesGruppen
Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.
NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.
Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.
Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.
Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.
Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen
UNIL tilbakekaller ELDORADO Kebabsalat28.11.2023 12:34:06 CET | Pressemelding
Unil tilbakekaller Eldorado kebabsalat med holdbarhet mellom 05.12.2023 og 06.01.2024. Det er mistanke om at enkelte av boksene kan inneholde rå kyllingbiter.
«Skjerp deg, ellers havner du i kassa!»23.11.2023 16:10:22 CET | Pressemelding
Mange unge ser ikke på butikkyrket som en mulig karrierevei, og tror arbeidsoppgavene er lite utfordrende, viser nye tall. Over halvparten av oss har hørt det bli snakket nedsettende om butikkyrket. De med en fot innenfor bransjen skulle ønske folk visste hvordan det egentlig er å jobbe i dagligvarebutikk.
Få støtte til ditt prosjekt5.10.2023 10:31:44 CEST | Pressemelding
NorgesGruppen ber matbransjen – blant annet produsenter, leverandører, organisasjoner, gründere og kunnskapsinstitusjoner – om deres beste ideer for å gjøre den norske verdikjeden for mat enda mer bærekraftig. Bærekraftsfondet HANDLE vil støtte prosjektene med størst potensial for konkrete resultater.
KIWIs kunder kjøpte 78 prosent mer fisk første uke med momskutt31.8.2023 18:26:17 CEST | Pressemelding
Mandag 21. august kuttet KIWI momsen på fisk for å vise politikerne at folk spiser mer sunn mat når den blir billigere. Allerede etter én uke er responsen fra folket soleklar. – Dette bekrefter det vi vet fra forskningen, sier Mina Gerhardsen, generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen.
KIWIs prisbrems ga solid kundevekst og sterk omsetningsvekst for NorgesGruppen ASA i første halvår30.8.2023 14:39:38 CEST | Pressemelding
I løpet av første halvår 2023 oppnådde NorgesGruppen en omsetning på 54,3 milliarder kroner, en økning fra 49,4 milliarder kroner i samme periode i fjor. Driftsmarginen svekkes med 0,4 prosentpoeng.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom