Nå skal den kritiske medieforståelsen i befolkningen måles i hele Norden

I takt med digitaliseringen er det blitt tydelig hvor viktig den kritiske medieforståelsen er for at innbyggerne skal kunne delta aktivt og trygt i et stadig mer komplekst medielandskap. Det handler blant annet om å kunne skille falske fra ekte nyheter, identifisere desinformasjon og håndtere sjikane som hatefulle ytringer. Alle de nordiske landene jobber med å styrke den kritiske medieforståelsen i sine befolkninger.
Medietilsynet har allerede mye innsikt i folks kritiske medieforståelse
Medietilsynets undersøkelser viser at de yngste og eldste har størst utfordringer, blant annet sliter de mer med å skille kommersiell, offentlig og redaksjonell informasjon fra hverandre enn resten av den norske befolkningen. Undersøkelsene viser også at de unge opplever mer sjikane og at de eldre har mer problemer med å kjenne igjen falske nyheter enn resten av befolkningen.
– Medietilsynet har vært i front og har allerede gjennomført to større befolkningsundersøkelser om kritisk medieforståelse, som har gitt mye nyttig innsikt. En felles nordisk tilnærming kan bidra til å styrke dette innsiktsarbeidet ytterligere, sier Velsand.
Offentlig anbud om kritisk medieforståelse på tvers av de nordiske landene
For å bygge opp denne kunnskapen ønsker de nordiske mediemyndighetene å utvikle en felles og vitenskapelig forankret metode for å måle og sammenligne kunnskap, ferdigheter og holdninger i befolkningen på forskjellige felt innenfor området kritisk medieforståelse. – Vi går nå ut med et offentlig anbud der vi søker etter en aktør som kan fullføre metodeutviklingen og gå i gang med målingene, sier Velsand.
Kritisk medieforståelse handler om kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å finne, analysere, kritisk vurdere, lage og spre informasjon i ulike medier og sammenhenger – noe mennesker i alle aldre trenger for å kunne delta i demokratiet og stå imot utilbørlig informasjonspåvirkning.
– I dagens komplekse medielandskap er kritisk medieforståelse avgjørende for at vi skal kunne forsvare frihetene og rettighetene våre. Alle trenger å vite hvordan de finner troverdig informasjon og å beherske grunnleggende kildekritikk, sier Anette Novak, direktør ved Statens medieråd, initiativtaker og Sveriges representant i samarbeidsprosjektet.
Gjør det mulig å sammenligne utviklingen over landegrensene
Ved å gjennomføre undersøkelsen regelmessig over tid blir det mulig å avdekke eventuelle endringer og forskyvninger i det enkelte land, mellom land, målgrupper og områder.
– Resultatene blir et viktig grunnlag for å kunne utvikle målrettede tiltak for å styrke den kritiske medieforståelsen, sier Velsand.
Nordiske mediemyndigheter, med støtte fra Nordisk ministerråd, står bak arbeidet med målingen. I tillegg til Medietilsynet i Norge, står Statens medieråd i Sverige, Medierådet for børn og unge i Danmark, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) i Finland og Fjölmiðlanefnd i Island bak det offentlige anbudet.
Les mer om dette arbeidet på nettsiden til Statens medieråd i Sverige
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ti nye aviser får produksjonstilskudd31.10.2025 12:30:11 CET | Pressemelding
Ti nye aviser får produksjonstilskudd når Medietilsynet har fordelt årets bevilgning på drøyt 440 millioner kroner. Syv av disse er lokalaviser.
Framleis låg lønnsemd for norske aviser og tv – medan nasjonal radio held fram med å auka lønnsemda30.10.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Låg lønnsemd pregar store delar av mediebransjen. Unntaket er kommersiell riksdekkjande radio, som har rekordgode resultat. Det viser rapporten til Medietilsynet «Norsk medieøkonomi 2020-2024».
Medietilsynets høringssvar om forslag til lov om aldersgrenser i sosiale medier24.10.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens initiativ til å gjennomføre lovendringer som reduserer risikoen som bruk av sosiale medier kan ha for barn og unge, men mener lovforslaget byr på flere utfordringer.
Ber foreldre være aktive i møte med barnas sosiale medier22.10.2025 08:37:04 CEST | Pressemelding
Kriminelle rekrutterer barn ned i 12-årsalderen via sosiale medier. Ni av ti norske 12-åringer har tilgang på ett eller flere sosiale medier. Her er Medietilsynets og Nettpatruljens råd til bekymrede foreldre.
Hard kamp om innovasjonsstøtte til media20.10.2025 13:47:25 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele nær 24 millionar kroner i innovasjonsstøtte i år. Da søknadsfristen gjekk ut før helga, hadde 87 søknadar kome inn, med ønske om til saman meir enn det dobbelte – nær 60 millionar kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
