REMA 1000 vil kutte engangsplasten

- REMA 1000 skal være dagligvarekjeden som gjør det enkelt å velge miljøvennlig. Vi har allerede kuttet 500 tonn plast og introdusert nye miljøposer av 80 prosent gjenvunnet materiale. Nå tar vi grep om engangsplasten, sier Kaia Andresen, sjef for samfunnsansvar i REMA 1000.
Dagligvarekjeden målsetter å fase ut produkter av engangsplast der det finnes bedre alternativer før 2021. Dette vil omfatte produkter som tallerkener, sugerør og bestikk, og arbeidet med å finne gode alternativer på egne merkevarer har startet. I 2018 ble bomullspinner med pappkjerne lansert, og i løpet av 2019 kommer sugerør av papp og plastbelegget på våre egne papptallerkener forsvinner. Bestikk av nedbrytbart materiale blir og snart å finne i butikkene.
Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor. REMA 1000 ønsker å være en del av løsningen og har satt seg som mål å kutte plasten i egen virksomhet med 1500 tonn innen 2020. Tiltaket med å kutte engangsplasten føyer seg inn i rekken av tiltak fra dagligvarekjeden, som i 2018 kuttet plasten med over 500 tonn.
Enklere å kildesortere
Sentralt i arbeidet med å redusere plast står tiltak som legger til rette for sirkulære løsninger. Samtidig som produktene byttes ut vil det derfor innføres anvisninger for korrekt resirkulering av både emballasje og produkt på forpakningene. Utskiftning av produktene vil skje fortløpende, men av miljøhensyn vil produkter som ligger på lager og i butikk selges ut. Deretter vil utelukkende nye alternativer tilbys kundene.
Slik jobber REMA 1000 med å kutte plast:
- Lanserte nye miljøposer i 2018 bestående av 80 prosent resirkulert materiale. Denne endringen sparer miljøet for produksjon av 3000 tonn ny plast i året.
- Reduserte over 500 tonn plast i 2018, blant annet i frukt- og grøntavdelingen.
- Fjernet mikroplast i alle egne merkevarer i 2017.
- Reduserer plastemballasje på egne produkter. I 2018 kuttet vi for eksempel 14 tonn plast rundt skalldyrmiks og scampi i Middag til under 100-lappen-serien.
- Øke bruken av gjenvunnet materiale i emballasjeutvikling rundt egne produkter.
- Gjennomføre tiltak som gjør det enklere for kunden å resirkulere.
- Stiller krav til leverandørene til å tenke bærekraft i produkt- og emballasjeutvikling.
Kontakter
Hanne KnudsenLeder for KommunikasjonREMA 1000
Tel:+47 90 80 40 15hanne.knudsen@rema.noKaia AndresenSjef for miljø og samfunnsansvarREMA 1000
Tel:+47 994 28 315kaia.andresen@rema.noBilder
Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Agurktiden er her – og agurken topper salget4.7.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
I klassisk agurktid dominerer faktisk agurken. REMA 1000 har solgt over 1,5 millioner agurker bare de siste ukene, og gjør den sunne favoritten til årets mest solgte frukt- og grøntvare.
Sommervikarene er på plass – gi dem gjerne ett ekstra hei30.6.2025 12:13:03 CEST | Pressemelding
Hver sommer får tusenvis av unge sin første jobb i REMA 1000. Nå er sommervikarene for 2025 i gang i butikker over hele landet – klare for å ta imot kunder, fylle på varer og lære det som for mange er starten på arbeidslivet.
Over én million solgte jordbærkurver i juni28.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det er ingen tvil om hva som er sommerens store favoritt i norske handlekurver. Så langt i år har REMA 1000 solgt over én million kurver med jordbær – og det er fortsatt mye igjen av sesongen.
REMA 1000 ambisiøse ansvarsstrategi - På vei, men ikke i mål2.6.2025 11:27:23 CEST | Pressemelding
De siste fem årene har REMA 1000 redusert utslipp i egen drift med 30 % og kuttet matsvinn med 40 %. Salget av plastposer har falt med 32 %, og utvalget av sunne matvarer er større enn noen gang. – Vi har gjort mye bra, men vi er ikke i mål, sier leder for ansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom