Avinor

Revidering av utrullingsplan for Remote Towers

Del
Avinor Flysikring jobber sammen med leverandøren Kongsberg Defence & Aerospace med justering av utrullingsplanen for Remote Towers. Denne reviderte planen skal behandles og vedtas i Avinor i løpet av høsten 2021.
Foto: Avinor Flysikring / Catchlight Fotostudio
Foto: Avinor Flysikring / Catchlight Fotostudio

Hovedtrekkene i revidert plan er at innflytting i det nye tårnsenteret nå planlegges i første halvår 2022. Konsekvensen av dette er at overføring av Mehamn, Røros, Rørvik og Namsos også planlegges i første halvår 2022 og Svolvær og Sogndal i andre halvår. Bakgrunnen for utsatt innflytting til det nye tårnsenteret, er behov for mer tid til utvikling, testing og godkjenning av den systemversjonen som tårnsenteret skal drives på.

Fjernstyrte tårn er i dag i operativ drift ved Røst, Vardø Hasvik og Berlevåg. Disse berøres ikke av den justerte utrullingsplanen.

-Den fjernstyrte tårndriften ved de fire eksisterende lufthavnene, Røst, Vardø, Hasvik og Berlevåg, går veldig bra, og vi ser positivt på mulighetene som teknologien gir i et langsiktig perspektiv. Når det gjelder den videre utrullingen ved de øvrige lufthavnene, har vi sammen med leverandøren Kongsberg Defence & Aerospace identifisert forbedringsmuligheter i teknologien før vi tar det nye tårnsenter-bygget i bruk. Vi setter derfor av tid for å gjennomføre nødvendige oppgraderinger og testing sammen med leverandøren før vi fortsetter den videre utrullingen. Den oppdaterte utrullingsplanen vil i den forbindelse påvirke utrullingstakten for de neste lufthavnene hvor fjernstyrte tårn skal innføres. Detaljene for hver lufthavn kommer vi tilbake til når den oppdaterte planen er endelig vedtatt i løpet av høsten, sier Jan Østby, leder for Remote Towers-programmet i Avinor Flysikring.

Bilder

Foto: Avinor Flysikring / Catchlight Fotostudio
Foto: Avinor Flysikring / Catchlight Fotostudio
Last ned bilde

Om Avinor

Avinor
Avinor
Drammensveien 144
0277 Oslo

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye