NorgesGruppen

KIWI vant Helse- og Omsorgsdepartementets utmerkelse for sunnere markedsføring

Del
KIWIs Sunnhetslotteri stakk av med førsteplassen, da prisen for sunnere markedsføring ble delt ut av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol.

- Sunnhet til folket har vært vår hjertesak i over 15 år, og det er selvsagt hyggelig at det blir lagt merke til og verdsatt. Dette motiverer oss til å fortsette arbeidet for å inspirere kundene til en sunnere og grønnere handel, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Prisen ble delt ut i forbindelse med et kick-off for en ny, revidert intensjonsavtale for et sunnere kosthold 24. januar.

Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig avtale mellom helsemyndighetene og en rekke aktører i matbransjen for å bedre kostholdet i befolkningen. Avtalen har konkrete mål om å redusere inntak av salt, tilsatt sukker og mettet fett, og mål om et økt inntak av frukt og bær, grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat i befolkningen. 

Intensjonsavtalen ble etablert av helse- og omsorgsdepartementet og FHI i 2016.

KIWIs satsing på sunnhet startet for alvor i 2007, da prisene på frukt og grønt ble kuttet tilsvarende momsen. Det resulterte i at salget av frukt og grønt økte med 23 prosent på kort tid. 

«Momskuttet» ble starten på KIWIs sunnhetssatsing, og kjeden har gjennom årene kommet med flere tiltak for å gjøre det enklere og billigere å spise sunt.
- Vi tror på gulrot i stedet for pisk. Vår filosofi er at det er bedre å premiere sunne valg enn å straffe de mindre sunne, sier marketingsjef Jacob Rolland, som tok imot prisen på vegne av KIWI.

Billigere og morsommere å spise sunt 

I 2016 ble fordelsprogrammet KIWI PLUSS lansert, og per 2021 har over 1,8 millioner nordmenn så langt meldt seg inn. Alle KIWI PLUSS-kunder får 15 prosent, bransjens høyeste bonus, på frukt og grønt. KIWI PLUSS er det eneste fordelsprogrammet i dagligvarebransjen med bonus på fisk.

Som en del av KIWI PLUSS ble Sunnhetslotteriet introdusert i starten av januar 2020. I Sunnhetslotteriet kunne alle KIWI PLUSS-kunder som handler minimum én frukt eller grønt og minst ett fiskeprodukt være med i trekningen om å vinne verdien av hele sin handlekurv. 

Sunnhetslotteriet har siden da vært gjennomført flere ganger, senest som KIWIs Julelotteri julen 2021. Hver runde av lotteriet har resultert i 2700 ukentlige vinnere, som alle har vunnet verdien av handelen. Sammenlagt har det blitt mer enn 90.000 vinnere, der hver KIWI PLUSS-kunde som har handlet varer som kvalifiserer, i snitt har fått tilbake kr. 718. 

- Sunnhetslotteriet skulle gjøre det både billigere og morsommere for våre kunder å handle litt sunnere, forteller Rolland, og legger til at det har vært en stor suksess.

Tallene og effekten av Sunnhetslotteriet er nemlig tydelige:

- Salget av fersk fisk, fiskekaker, fiskeboller og dypfryst fisk økte med 10 prosent i året, både i 2020 og i 2021

- Blant alle kunder var det 15 prosent økning i antall handlekurver som inneholdt fisk i samme periode

- KIWI PLUSS-kundene har i snitt 27 prosent mer frukt- og grønt i sine handlekurver.

To finalister

NorgesGruppen hadde to finalister med i helsemyndighetenes pris. MENY fikkk tredjeplass i kåringen av sunnere markedsføring for sitt arbeid med nudging for et sunnere kosthold i MENY Netthandel.

Bilder

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst alle 12-14
OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fylte 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg pressemeldinger fra NorgesGruppen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye