Rekordår for bruktbilkjøp: Slik unngår du problemer

Bruktbilhandel kan by på utfordringer og i verste fall konflikter og frustrasjon mellom kjøper og selger. I en fersk undersøkelse svarer nær fire av ti (37prosent) at de har opplevd en konkret utfordring etter å ha kjøpt eller solgt bil.
- Kontrakter, eierskifte og betaling har lenge vært en tungrodd oppgave for mange bilkjøpere. Betydelige summer skal overføres, forsikringer skal tegnes – og hvordan blir man sikker på at alt er i orden? Dette kommer nå NAF og Vipps med en ny og enkel løsning på, forteller Espen Andreassen, produkteier i NAF.
Enklere og tryggere
– Vi har klart å løse dette på en supersmart måte. Bruktbilkjøp blir ikke enklere og tryggere enn dette. Eierskiftet skjer når betalingen er gjennomført og pengene er på selgers konto. Da omregistreres bilen automatisk, fortsetter Andreassen.
Oppgjøret skjer gebyrfritt via Vipps og dokumentene signeres digitalt med BankID.
- Vipps er til for å forenkle hverdagen til folk og bedrifter. Folk kjenner Vipps og stoler på betalingsløsningen. Derfor føles bilhandelen tryggere for både kjøper og selger ved at betalingen skjer samtidig som kontrakt og eierskiftet hos Statens vegvesen signeres, sier gruppeproduktsjef i Vipps, Ninni Høver.
Kjøper kan da være sikker på at bilen er registrert i sitt navn, og selger kan trygt gi fra seg nøkler med betalingen inne på sin konto. Overlevering av nøkler og kjøretøy bør skje samtidig som betaling og gjennomføring av eierskiftet.
Feil og manglende service
De to vanligste årsakene til at det oppstår problemer ved bruktbilkjøp er ifølge Norstat-undersøkelsen at bilen viser seg å ha alvorlige feil, eller at serviceintervallene ikke er fulgt opp. Feil opplysninger i annonsen er også en gjenganger.
- Bruker du kjøpekontrakt med Vipps har du ryddet usikkerhet rundt papirarbeidet og betalingen av veien. Men husk at du alltid bør undersøke bilen grundig før du kjøper. Prøvekjør alltid, og ta gjerne bilen inn på en sjekk på et verksted, sier Andreassen i NAF.
Han understreker at det også er viktig å sjekke at bilen ikke har heftelser.
De fem vanligste problemene ved bruktbilkjøp:
Bilen viste seg å ha alvorlige feil/ havarerte etter kort tid (7%)
Servicehefte manglet/ serviceintervallet var ikke fulgt (7%)
Selger ga feil opplysninger i annonsen (utstyr / egenskaper / årsmodell el.) (5%)
Bilen hadde hatt en stor skade som selger ikke opplyste om (5%)
Selger ville ikke omregistrere bilen før kjøpesummen var mottatt (3%)
Undersøkelsen er gjennomført fra desember 2021 til januar 2022 med 1504 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Espen Andreassen
Tel:482 77 902espen.andreassen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 64 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Dette irriterer mest i trafikken8.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Manglende bruk av blinklys, farlige forbikjøringer og bruk av mobiltelefon under kjøring, er topp tre irritasjonsmomenter i trafikken. - Over halvparten irriterer seg over dårlig blinklysbruk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Nasjonalt månedskort blir et bymånedskort4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Et nasjonalt månedskort som kan brukes på all kollektivtransport i landet, skal utredes. - Et slikt månedskort blir fort et bymånedskort, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Krever rask avklaring om månedspris på bombrikke2.12.2025 09:45:41 CET | Pressemelding
Norges største tilbyder av bombrikker, AutoSync, vil doble månedsprisen for sine kunder. – Vi forventer raske avklaringer på hva kundene faktisk må betale for, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF: - Ja til mer bruk av 30-sone1.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nå kan det bli flere soner med 30 km/t fartsgrense i byene. - NAF ønsker dette velkomment, ikke minst fordi det vil føre til tryggere skolevei for veldig mange.
NAF: - Ikke undervurder underkjølt regn28.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vi er inne i den tiden av året der været varierer fra vått og mildt til kaldt vintervær. - Vekslende vær øker faren for glatte veier. Så det gjelder å følge godt med, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
