Rekordår for bruktbilkjøp: Slik unngår du problemer

Bruktbilhandel kan by på utfordringer og i verste fall konflikter og frustrasjon mellom kjøper og selger. I en fersk undersøkelse svarer nær fire av ti (37prosent) at de har opplevd en konkret utfordring etter å ha kjøpt eller solgt bil.
- Kontrakter, eierskifte og betaling har lenge vært en tungrodd oppgave for mange bilkjøpere. Betydelige summer skal overføres, forsikringer skal tegnes – og hvordan blir man sikker på at alt er i orden? Dette kommer nå NAF og Vipps med en ny og enkel løsning på, forteller Espen Andreassen, produkteier i NAF.
Enklere og tryggere
– Vi har klart å løse dette på en supersmart måte. Bruktbilkjøp blir ikke enklere og tryggere enn dette. Eierskiftet skjer når betalingen er gjennomført og pengene er på selgers konto. Da omregistreres bilen automatisk, fortsetter Andreassen.
Oppgjøret skjer gebyrfritt via Vipps og dokumentene signeres digitalt med BankID.
- Vipps er til for å forenkle hverdagen til folk og bedrifter. Folk kjenner Vipps og stoler på betalingsløsningen. Derfor føles bilhandelen tryggere for både kjøper og selger ved at betalingen skjer samtidig som kontrakt og eierskiftet hos Statens vegvesen signeres, sier gruppeproduktsjef i Vipps, Ninni Høver.
Kjøper kan da være sikker på at bilen er registrert i sitt navn, og selger kan trygt gi fra seg nøkler med betalingen inne på sin konto. Overlevering av nøkler og kjøretøy bør skje samtidig som betaling og gjennomføring av eierskiftet.
Feil og manglende service
De to vanligste årsakene til at det oppstår problemer ved bruktbilkjøp er ifølge Norstat-undersøkelsen at bilen viser seg å ha alvorlige feil, eller at serviceintervallene ikke er fulgt opp. Feil opplysninger i annonsen er også en gjenganger.
- Bruker du kjøpekontrakt med Vipps har du ryddet usikkerhet rundt papirarbeidet og betalingen av veien. Men husk at du alltid bør undersøke bilen grundig før du kjøper. Prøvekjør alltid, og ta gjerne bilen inn på en sjekk på et verksted, sier Andreassen i NAF.
Han understreker at det også er viktig å sjekke at bilen ikke har heftelser.
De fem vanligste problemene ved bruktbilkjøp:
Bilen viste seg å ha alvorlige feil/ havarerte etter kort tid (7%)
Servicehefte manglet/ serviceintervallet var ikke fulgt (7%)
Selger ga feil opplysninger i annonsen (utstyr / egenskaper / årsmodell el.) (5%)
Bilen hadde hatt en stor skade som selger ikke opplyste om (5%)
Selger ville ikke omregistrere bilen før kjøpesummen var mottatt (3%)
Undersøkelsen er gjennomført fra desember 2021 til januar 2022 med 1504 respondenter.
Nøkkelord
Kontakter
Espen Andreassen
Tel:482 77 902espen.andreassen@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom