NAF om avgiftssjokk i 2022: - Starten på slutten for hybridbiler

Fra nyttår blir mange ladbare hybrider dyrere å kjøpe. En rekke modeller blir mellom 40 000 og 80 000 kroner dyrere enn de var i 2021.
- Myndighetene ser på den ladbare hybriden som den største konkurrenten til elbilen. Samtidig planlegges det for moms på de dyreste elbilene, trolig fra 2023. Derfor kommer disse avgiftene nå. Vi regner med at salget av ladbare hybrider kommer til å falle som en stein med de nye avgiftene i 2022, sier han.
Dyrt momspåslag
I 2021 ble det solgt 38 139 ladbare hybrider i Norge, ifølge tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV). Litt over hver femte nybil var en ladbare hybrid (21,6 prosent), mens nesten to av tre nye biler (64,5 prosent) var elbiler. Målet til myndighetene er at innen 2025 skal alle nye personbiler som selges være nullutslippsbiler, i praksis elbiler.
Solberg-regjeringens forslag til økte avgifter for ladbare hybrider ble stående i Støre-regjeringens statsbudsjett.
- Dette blir aller verst for de som bestilte en ladbar hybrid i 2021, men ikke får den levert før i 2022. Det er nemlig avgiftene når du får bilen som gjelder, ikke når du bestiller den, sier Braadland.
Anslag fra bransjen har vist at det kan dreie seg om rundt 10 000 personer som venter på en ladbar hybrid i 2022 som de bestilte i 2021.
Sjekk kontrakten
Braadland minner om at en standard kjøpskontraktpå ny bilhar en klausul om at hvis bilen blir over seks prosent dyrere enn da den ble bestilt har kunden krav på å heve kjøpet. Han oppfordrer folk som venter på en ny ladbar hybrid om å sjekke kontrakten, og sjekke med forhandlerne om eventuell prisendring med de nye avgiftene.
- NAF anbefaler alltid å bruke bilbransjens standardkontrakt, fordi da er man garantert at klausulen om å heve kjøpet er med i avtalen, avslutter han.
Dette skjer med avgiftene på de ladbare hybridene i 2022:
- Hittil har de ladbare hybridene hatt en stor avgiftsfordel sammenliknet med bensin og dieselbiler.
- I 2022 reduseres denne fordelen. Mange ladbare hybrider, spesielt de med høy vekt og kort elektrisk rekkevidde, får økte avgifter i 2022.
- Blant Norges mest solgte ladbare hybrider vil avgiftene på Toyota RAV4stige med rundt 45 000 kroner, avhengig av modellvariant.BMW X1 øker med nærmere 43 000 kroner. Ford Kugafår over 20 000 kroner i økte avgifter. Mitsubishi Eclipse Cross over 65 000 kroner i nye avgifter i 2022.
- De ladbare hybridene med lavest drivstoff-forbruk vil merke lite eller ingenting til avgiftsøkningen, fordi de får allerede rabatter på engangsavgiften gjennom CO2-komponenten.
Fakta om bilsalget i 2021
Det ble solgt 171643 nye biler i 2021, hvorav 111 794 biler (65 prosent) var nullutslippsbiler og 36158 (21 prosent) var ladbare hybrider. Resten var dieselbiler, bensinbiler eller hybridbiler uten stikkontakt.
Andelen nye biler med stikkontakt (ladbare hybrider + elbiler) steg fra 81 prosent til 91 prosent av nybilsalget i perioden januar til desember.
De mest solgteladbarehybridene i 2021: |
|
Merke/modell |
Antallsolgte
|
Toyota RAV4 |
6 511 |
Volvo XC60 |
3 086 |
BMW X1 |
1 964 |
Ford Kuga |
1 570 |
Mitsubishi ElipseCross |
1 503 |
Alle tall for bilsalget er perioden 1. januar til 26. desember 2021. Kilde: OFV (Opplysningsrådet for Veitrafikken). Kilde for avgiftsøkningene på de enkelte modellene er TV2/Bilnytt. https://www.tv2.no/a/14290572/
Nøkkelord
Kontakter
Thor Egil BraadlandMyndighetskontakt
Tel:+47 911 83 088thoregil.braadland@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Bedre vedlikeholdte veier er viktigste sak i Distrikts-Norge2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hele 60 prosent av folk som bor i distriktene vil at politikerne skal prioritere vedlikehold av veier. I byene er det bedre kollektivtransport flest etterspør.
Elbilavgiftene er viktige for vanlige folks økonomi27.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilinteressen stiger med høyere inntekt, viser NAFs Trafikantbarometer 2025. - De med gode inntekter har nytt godt av lave avgifter på elbiler. Nå må vanlige folk få nyte godt av det samme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: Hvilket parti skal redde fylkesveiene?25.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fylkesveiene forfaller, og det trengs 108 milliarder kroner til vedlikehold. – Partienes vei-løfter tar ikke inn over seg hvor viktig trygge veier er for folk over hele landet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Veiforfallet kan koste 119 milliarder innen 203021.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Forfallet på fylkesveiene kan vokse til hele 119 milliarder kroner innen 2030, viser en prognose NAF har hentet inn. – Hvert år øker forfallet, og dagens pengebruk er langt fra nok til å stoppe veksten, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Økte bompenger rammer hver tredje husholdning19.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Én av tre sier de ikke tåler at bompengene øker med mer enn 500 kroner. Det viser NAFs Trafikantbarometer 2025. – Stadig flere byer innfører bompenger, men bompenger er usosialt og rammer de med dårligst råd, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom