Oppdrag på jernbanen går til norske firma

De siste tre årene har Bane NOR tildelt 172 kontrakter. Disse oppdragene har hatt en verdi fra 10 millioner kroner opp til flere milliarder kroner. 167 av kontraktene har gått til norske entreprenører (altså bedrifter som er etablerte i Norge).
– Vi har mange gode erfaringer med utenlandske selskaper, og noen store kontrakter har gått til internasjonale virksomheter. Det er likevel de etablerte bedriftene i Norge som er ryggraden i utbyggingen av jernbanen, sier Martin Rosenlund, direktør for Kontrakt og marked i Bane NOR.
Gode lokale ringvirkninger
De fem oppdragene som er tildelt utenlandske leverandører har en estimert kontraktsverdi på 4,5 milliarder kroner. De utgjør altså tre prosent av Bane NORs entreprenører, med oppdrag verdt rundt 10 prosent av den totale porteføljen. Men når det regner på presten, drypper det på klokkeren:
Bane NORs analyser viser at de internasjonale aktørene i stor grad leier inn lokale underleverandører. I Follobane-prosjektet er rundt 70 prosent av kontraktsverdiene videreført til lokale bedrifter.
– Vi ser at kontrakter til utenlandske selskaper også får svært positive ringvirkninger. Det er ikke overraskende for oss, men det er gledelig, sier Rosenlund.
Betaler for viktig spisskompetanse
Direktøren trekker også frem kontrakten for grunnarbeidene for dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker i Vestfold. Det oppdraget ble tildelt det italienske fellesforetaket Sapi Nor. Kontrakten hadde en verdi på 3,7 milliarder kroner, hvorav norske virksomheter står for over 60 prosent av verdiskapningen.
– Vi trenger både de store internasjonale aktørene og det norske leverandørmarkedet. Det gir konkurranse om kontraktene, slik at vi får mer jernbane igjen for pengene, sier Rosenlund.
Han viser også til at de største internasjonale aktørene har spisskompetanse som vi trenger i enkelte prosjekter. Det kan for eksempel dreie seg om bygging av tunnel i løsmasser, gjennom fjell med tunnelboremaskin eller oppføring av komplekse brukonstruksjoner.
Kutter kostnader og utslipp
Bane NOR lager en kontraktstrategi for hvert enkelt prosjekt. I dette arbeidet involveres leverandørene tidlig.
– Selskapene bidrar med sin kompetanse. Det gir smarte løsninger som reduserer byggekostnader og klima- og miljøavtrykket i prosjektene. Det nære samarbeidet gjør prosjektene bedre, sier direktøren.
I Hurdalsplattformen uttaler regjeringen at offentlige anskaffelser og kontraktstørrelser må tilpasses, slik at norske bedrifter kan delta i konkurransen. Her er Bane NOR er på rett spor, fastslår Rosenlund.
– Vi er helt enige med Regjeringen på dette punktet. Ikke fordi det er en politisk ambisjon, men fordi det er en riktig kommersiell beslutning for oss. Etablerte bedrifter i Norge er vårt grunnfjell. Vi trenger deres kompetanse. Samtidig gir våre prosjekter lokale arbeidsplasser og vekst, sier han.
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
Thor Gjermund Eriksen slutter som konsernsjef i Bane NOR27.2.2025 08:57:04 CET | Pressemelding
Thor Gjermund Eriksen har sagt opp sin stilling som konsernsjef i Bane NOR. Jon-Erik Lunøe er konstituert som ny konsernsjef fra 27. februar.
Telia-sjef Stein-Erik Vellan blir ny konserndirektør i Bane NOR30.1.2025 07:10:00 CET | Pressemelding
Vellan kommer fra stillingen som administrerende direktør i Telia Norge, og tar over ansvaret for den digitale utviklingen i Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom