Én av tre nordmenn ønsker reklamepauser på Netflix

Funnene kommer frem i den ferske Deloitte-rapporten «Digital Consumer Trends 2021», som undersøker medie- og strømmevaner i Skandinavia. Undersøkelsen viser at det er unge som er mest åpne for reklamefinansierte strømmetjenester.
- Allerede i dag finnes det strømmetjenester som baserer seg på reklamefinansiering. Den Disney-eide strømmetjenesten Hulu er et eksempel på det, hvor brukerne får valget mellom en rimelig reklamebasert tilgang, eller et dyrere månedsabonnement uten reklame, sier Joachim Gullaksen, leder for bransjeområdet Technology, Media & Telecom i Deloitte Norge.
Han peker på at det allerede har kommet frem at inntektene er høyere blant abonnenter med reklamebasert tilgang. En av grunnene til det kan være at man når stadig flere gjennom strømmetjenester: I fjor hadde 68% av alle voksne i Skandinavia tilgang til én eller flere tjenester, mot 60% året før.
- Vi vet allerede nå at flere av de store strømmetjenestene utvikler nye prismodeller hvor reklame blir viktig, så det kommer vi trolig til å se mer i nær fremtid. Et spørsmål som da kommer blir naturlig nok hvordan dette påvirker annonsegrunnlaget for mediene, som allerede har mistet store inntekter til sosiale medier og Google, fortsetter Gullaksen.
Undersøkelsen, som tar for seg medie- og strømmevaner i Skandinavia, viser også at:
- Stadig flere eldre inntar strømmetjenestene. Bortsett nykommeren Disney+, som opplevde en åttedobling i antall bruker fra året før, hadde Netflix deN største økningen i antall brukere
- Svært mange unge oppgir TikTok som en av sine viktigste nyhetskilder
- Bruken av helseapper har tatt av under pandemien, hvor antall skritt, søvn, puls, vekt og stressnivå er det mest populære å måle
- Stadig flere logger av sosiale medier. Én av fire oppgir å ha sluttet å bruke minst ett sosialt medium de siste tolv månedene.
Har du spørsmål til undersøkelsen?
Kontakt Joachim Gullaksen | Tlf: +47 905 34 970 | E-post: jogullaksen@deloitte.no
Nøkkelord
Kontakter
Joachim GullaksenPartner
Tel:+47 905 34 970jogullaksen@deloitte.noMartin FrøylandPressekontaktDeloitte Norge
Tel:+47 905 98 403mafroyland@deloitte.noBilder
Om Deloitte
Deloitte er et markedsledende selskap som leverer revisjon, advokattjenester, finansiell rådgivning, risikoanalyser og konsulenttjenester. Vi etterstreber å hjelpe våre kunder realisere sine ambisjoner, skape en positiv forskjell i samfunnet, og utnytte potensialet i våre medarbeidere.
Vi arbeider for en rekke internasjonale selskaper og norske virksomheter innen alle deler av næringslivet, ideelle organisasjoner, idrett og kommunal- og statlig sektor. Hver klient har tilgang til et tverrfaglig team som kan trekke på erfarne medarbeidere og internasjonal kompetanse på tvers av industrier, sektorer og fagdisipliner. Gjennom dette er vi i stand til å bidra med dyp innsikt og kvalifiserte meninger om problemstillinger i daglig drift, så vel som innspill og vurderinger om fremtidige scenarier. Med 1500 ansatte ved 23 kontorer i Norge har vi kapasitet og kompetanse til å gjennomføre alle typer prosjekter. Vi bidrar til å skape resultater for våre klienter gjennom en strategisk tilnærming til utfordringer, med høy grad av praktisk gjennomføringsevne.
Følg pressemeldinger fra Deloitte
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Deloitte på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Deloitte
Deloitte tar opp 13 nye partnere2.6.2025 12:24:40 CEST | Pressemelding
Deloitte tar opp 13 nye partnere fra egen organisasjon fra og med 1. juni 2025. De nye partnerne jobber både innen revisjon, rådgivning og i Deloitte Advokatfirma.
Sterk økning av digitale trusler: Deloitte har fått godkjenning av NSM til å håndtere dataangrep24.4.2025 13:30:47 CEST | Pressemelding
Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) har opprettet en kvalitetsordning for leverandører som tilbyr tjenester for håndtering av dataangrep. Deloitte er nå godkjent av NSM og en del av ordningen.
AI-gapet øker blant toppledere i Norden2.4.2025 09:28:37 CEST | Pressemelding
Interessen for generativ AI faller ytterligere hos toppledelsen og i styrene til nordiske virksomheter, mens bedriftene som faktisk satser og skalerer opp prosjekter innen kunstig intelligens oppnår gode resultater.
Cecilia Flatum ny CEO i Deloitte Norge27.3.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Revisjons- og rådgivningsfirmaet Deloitte får ny toppleder. Partnerne i Deloitte har valgt Cecilia Flatum som ny CEO. Hun overtar jobben etter Sjur Gaaseide, som har innehatt rollen siden 2019.
Trosser dyrtid: Nordmenn nekter å si opp strømmetjenester4.2.2025 14:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn er i alle aldre strømmer stadig mer. Selv om kundene blir mindre lojale til hver av strømmetjenestene, øker bruken totalt sett. Blant unge voksne (18-34 år) har andelen som bruker strømmetjenester daglig økt med 50% siden 2021.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom