Mesta gjenskaper historisk jernbanebro

Grimen er én av de 216 jernbanebroene som Mesta har ansvaret for langs Bergensbanen på oppdrag fra Bane NOR.
Gammel byggeskikk reddet fredet kulturminne
Mesta har hatt god dialog med antikvariske myndigheter gjennom hele rekonstruksjonsprosessen. De mange reglene og hensynene for å gjennskape den gamle broen på korrekt vis har bydd på noen utfordringer. For å løse oppgaven på riktig måte tok vi i bruk eldre arbeidsmetoder, og vi dro helt til Nederland for å finne korrekt materiale.
- Å klinke stål og bolter sammen er en byggeskikk som få fremdeles bruker. Vi ble derfor hoppende glade da vi fant Dåfjord Slipp. De hjalp oss med å klinke stolpene sammen på den gode gamle måten, sier anleggsleder Mats Strandgård Hanssen.
Det viste seg også å være problematisk å finne riktig type stål og størrelse til broens bærebjelker.
- Vi ble nødt til å hente materiale helt fra Nederland for å utføre rekonstruksjonen riktig. Et godt stykke arbeid med leting gjorde at vi til slutt fant fire bjelker som møtte kravene til antikvaren, sier Hanssen.
Høydeløft for utsatt bro
Flere har tidligere meldt bekymring for den lave broen med mye trafikk under seg. Drøyt én måned før ulykken ble det montert et nytt høydemarkeringsskilt. Med tillatelse fra byggherre Bane NOR, Vestland fylkeskommune og antikvariske myndigheter har Mesta nå økt lysåpningen i håp om at den rehabiliterte broen skal få stå i fred i lang tid fremover.
- Etter litt sveising fikk vi løftet bjelkene til en trygg høyde. Broen har blitt ivaretatt og er en eksakt kopi av den som ble kjørt ned. Den eneste forandringen er bjelkene som er løftet 20 centimeter, avslutter Hanssen.
Broen skal etter planen bli klar for trafikk 1.januar 2022.
Nøkkelord
Kontakter
Benedikte Dhindsa SalvesenLeder kommunikasjon og samfunnskontakt
Tel:91722787benedikte.salvesen@mesta.noBilder




Om Mesta
Mesta bygger, vedlikeholder og utvikler norsk infrastruktur på oppdrag fra offentlige og private kunder. Vi er Norges ledende aktør innen drift og vedlikehold av vei og veielektro, med et viktig samfunnsoppdrag: Vi får folk fram.
Mesta har over 1700 ansatte som hver dag jobber for å sikre trygg og åpen infrastruktur i hele landet. Selskapet omsetter for over 4,5 milliarder kroner årlig. Mesta er eid av den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Mesta
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mesta på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mesta
Mesta styrket ut av 202413.6.2025 08:58:39 CEST | Pressemelding
Mesta styrket resultatene med nesten 20 prosent i 2024 sammenlignet med fjoråret og landet på et driftsresultat på 227 millioner. Det viser tall fra års- og bærekraftrapporten for 2024.
Graset klippes i veikanten– blomster får stå12.6.2025 08:45:00 CEST | Pressemelding
Mesta bruker datateknologi når veikantene klippes. Dermed blir viktige blomsterarter tatt vare på.
Mesta og RIAS fusjoneres22.5.2025 11:59:50 CEST | Pressemelding
Styret i Mesta har gjort vedtak om at Rail Infrastructure AS (RIAS) skal fusjoneres inn i Mesta. Fusjonen er planlagt å være endelig fra 1. oktober.
Veien til Nervei er åpnet for sommeren20.5.2025 08:55:00 CEST | Pressemelding
Snøsøylen står høyt når Mesta åpner vinterstengte veier i mai. Her åpnes veien til Nervei i Gamvik kommune i Finnmark.
Himalaya-salt på norske veier1.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Fra i dag bruker veientreprenøren Mesta Himalaya-salt på veiene. Saltets unike egenskaper skal optimalisere kjøreforholdene for norske bilister.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom