Stadig flere spiser julegrøt i desember

Julegrøten har blitt en fast del av adventstradisjonene for mange. Både store og små setter pris på å møtes i løpet av førjulstiden og spise risengrynsgrøt sammen. Ifølge en undersøkelse Norstat har gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er det nå 77 % av oss som spiser julegrøt i desember – en økning på 3 prosentpoeng fra i fjor.
– Julefeiringen blir preget av situasjonen vi fortsatt er i, og da er det nok viktigere enn noen gang for folk å bevare tradisjonene til jul. Julegrøten skal smake som den alltid gjør, med ris, melk, strø av kanel og sukker og et stort smørøye i midten. Og så må man ikke glemme mandelen i grøten og spenningen om hvem som stikker av med den, sier Terese Glemminge Arnesen, ernæringsrådgiver i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Tradisjon med historiske røtter
På 1300-tallet kom risgrynet til Norge, men på grunn av begrenset tilgang på ris, var risgrøt til å begynne med forbeholdt dem med god råd. Folk flest begynte å bruke risgrøt på julaften rundt midten av 1800-tallet. Ifølge Geir Thomas Risåsen, som er julekonservator ved Norsk Folkemuseum, viser eldre dagboksnotater at julegrøten var et velkjent fenomen blant bergenserne så tidlig som omkring år 1800.
Julegrøten er en gammel tradisjon blant nordmenn, men det er store forskjeller på hvilke tider i julen vi spiser mest grøt i rundt om i l landet.
– I Nord-Norge spises julegrøt i all hovedsak på lille julaften, mens de i Midt-Norge spiser mest grøt tidligere i desember før juledagene. Det området der flest spiser julegrøt på selveste julaften er Vestlandet, sier Glemminge Arnesen.
Bilder


Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
Melk med smak tar av – 37 % økning siden 202021.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn elsker melk med smak! Salget har økt med 37 % på fire år, ifølge Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Den tradisjonelle sjokolademelken er fortsatt den store favoritten, men bransjen har vært rask til å følge nye trender og skape flere smakfulle alternativer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom