Airbus Helicopters innfører strenge begrensninger for H145 med IBF for flyging i snøvær

Del
Begrensningene rammer seks av basene til Norsk Luftambulanse Helikopter. Selskapet har startet jobben med å fjerne inlet barrier filter (IBF), som settes i sammenheng med to hendelser med motorsvikt.

Tirsdag morgen kom en Safety Information Notice (SIN) der Airbus Helicopters setter strenge begrensninger for flygning i snørvær med helikoptertypen H145. Beredskapen ved seks luftambulansebaser blir rammet i en periode.

Begrensningene gjelder helikoptertypen H145 med såkalt IBF (inlet barrier filter). Airbus Helicopters har besluttet at det ikke skal flys under disse værforholdene:

 -        Flygninger i fallende eller blåsende snø

-        Flygninger under 5 grader og synlig fuktighet. Synlig fuktighet er snø, sludd, is eller take/skyer som reduserer sikten under 800 meter.

Produsent av motor og produsent av helikopter vet fortsatt ikke med sikkerhet årsaken til at en motor stanset under flyvning i ved Kongsviks i Troms, og den andre etter landing i Brønnøysund. Men man vet at det har sammenheng med den ekstra installasjonen av såkalte inlet barrier filter (IBF), som skal filtrere luften inn til motorene for å redusere slitasje. 

-       Det kom i dag tilbakemelding fra produsenten som setter strenge begrensninger for denne installasjonen. Det betyr dessverre i praksis at vi ikke kan fly med denne typen helikopter under de værforholdene som er beskrevet før IBF er fjernet. Norsk Luftambulanse Helikopter vil derfor umiddelbart starte demodifisering, det vil si at vi fjerner denne installasjonen. Dette arbeidet har alt startet, sier Leif Olstad, administrerende direktør i Norsk Luftambulanse Helikopter. 

Dette tiltaket kommer før Airbus Helicopers og Statens Havarikommisjon har ferdigstilt sine undersøkelser. 

Begrensningene gjelder seks luftambulansebaser for helikopter: Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund, Kirkenes. 

Base Harstad har ikke IBF og berøres ikke av tiltaket. Andre helikoptertyper som opererer ved luftambulansebasene i Norge er ikke berørt.

Ved spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt: 
Luftambulansetjenesten HF v/ Elin Åsbakk Lind

Telefon +47 952 20149
E-post: el@luftambulansetjenesten.no

Fakta: H 145 T2

  • Produsent: Airbus
  • Lengde: 13 m
  • Bredde: 11 m (med rotor)
  • Høyde: 3,4 m
  • Vekt: 1919 kg
  • Løftekapasitet: 3650 kg kg
  • Rekkevidde: 351 nm
  • Toppfart: 268 km/t

Nøkkelord

Kontakter

Om Norsk Luftambulanse

Norsk Luftambulanse
Storgata 33
0184 Oslo

64 90 44 50http://www.norskluftambulanse.no

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon som støttes av 300 000 privatpersoner og 4000 bedrifter.

Vårt datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse Helikopter er operatør på alle landets 13 baser for legehelikopter.

Alle våre datterselskaper, Norsk Luftambulanse Helikopter, Norsk Luftambulanse Fly, Norsk Luftambulanse Teknologi og Ambulanseforum, er viktige for å oppnå vårt formål – å fremme avansert prehospital akuttmedisin.

Med innovasjon, forskning og utdanning av nødetater og helsepersonell bidrar hele Norsk Luftambulanse i arbeidet med å gjøre luftambulansetjenesten enda bedre.

Følg pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Luftambulanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye