Vanvittig interesse for den vanskelige samtalen

Kommunikasjon og vanskelige samtaler er tema for Kredinors webinar torsdag 11. november. Kredinor har aldri opplevd så stor interesse for et webinar noen gang, som nå teller 530 påmeldte.
– På en hvilken som helst jobb er kommunikasjon og samtaleferdigheter helt avgjørende både for ansatt og arbeidsgiver. Men vi snakker liksom ikke om det, det er litt tabu fordi det er sett på som så personlig. Derfor tror jeg det er så vanvittig stor interesse for dette temaet blant våre kunder, sier inkassodirektør Ole Marius Thorstensen i Kredinor.
Den løsningsorienterte delen av inkassobransjen får for lite oppmerksomhet og anerkjennelse, ifølge inkassodirektøren. Etter mer enn 37 år i inkassobransjen vet han hva man må yte for å få til løsninger.
Thorstensen legger vekt på at inkassofaget handler om å finne løsninger for folk som er i en vanskelig situasjon, men som tross alt må gjøre opp for seg.
– Jeg tror ikke folk helt skjønner hvor mange vanskelige samtaler mine ansatte er igjennom. Hver eneste arbeidsdag er det noen som mottar alvorlige trusler i samtaler med sluttkunder. I de aller fleste tilfellene klarer vi å løse situasjonen ved hjelp av god samtalekommunikasjon. Noen mener alt løses gjennom digitalisering. Vi kan ikke digitalisere oss bort fra samtalene som skaper betaling, sier Thorstensen.
Han vet mye om å ta den vanskelige samtalen og er svært engasjert i kommunikasjon som virkemiddel i inkassofaget.
– Vi må vri på hele tankesettet rundt vanskelige samtaler: Å få til en god samtale med noen som absolutt ikke vil snakke med deg er en kunst, og det er noe som kan gi massevis av mestring. Så må vi også begynne å anerkjenne hvor vanskelig god samtalekommunikasjon faktisk er, mange ledere feiler på dette, sier Thorstensen.
Thorstensen viser til hverdagssamtaler med kona for å vise hvor stor forskjell det er på samtaler og informasjonsutveksling.
– Du har lyst til å ta opp en ting med kona som irriterer deg, men så blir du overrumplet av at du får mange ting som irriterer henne ved deg rett tilbake i fleisen. Det ble ikke som du hadde tenkt i det hele tatt. En samtale er ikke rasjonell informasjonsutveksling, det er mye, mye, mye vanskeligere, sier Thorstensen.
Han mener også det er mye å lære fra foreldrerollen inn i samtaler med kunder. Det gjelder å ikke bli for ettergivende.
– Samtalene med barna dine er blant de vanskeligste, du må balansere mellom å være streng, rettferdig og empatisk, og slik kan det være i en del jobbsamtaler også. Hvis du er for ettergivende og svak med den du prater med, vil du ende opp med et resultat som skader både kunden og oppdraget ditt. Dette gjelder uansett om du jobber med inkasso, salg eller service, sier Thorstensen.
Du må takle det som irriterer deg mest
Per Henrik Stenstrøm er journalist, forfatter, rådgiver og foredragsholder og skal dele sine tips med Kredinors medlemmer og kunder. Tittelen på foredraget hans er «God telefondialog med utfordrende kunder og andre som ikke klarer å betale»
– Det handler om å forstå de som er helt annerledes enn deg selv. Det viktigste budet for å bli god i møtet med utfordrende kunder er: Ikke ta ting personlig! Se forbi dritten du får slengt i røret. Du må forstå hvilken mennesketype du prater med, og møte hen på en måte som skaper ordentlig kontakt, sier Stenstrøm.
Stenstrøm mener mye av svaret ligger i hvordan de fleste av oss tenker at vi selv er de normale, mens de andre er idiotene.
– Vi har en tendens til å tenke «alt hadde vært mye bedre på denne arbeidsplassen hvis alle var som meg». Men sånn er det jo ikke. I tøffe samtaler må du også åpne opp og finne felles grunn, slik kan du komme langt også med svært utfordrende kunder, sier Stenstrøm.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Marius ThorstensenDirektør inkasso, KredinorKredinor SA
Tel:92221400Tel:92221400ole.thorstensen@kredinor.noBilder

Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har om lag 450 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Totalt mottar Kredinor i underkant av 3000 henvendelser per uke fra kunder som får rådgiving og hjelp til å finne løsninger slik at de kan betale. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder, som benytter løsninger innenfor betalingsoppfølging og inkasso. Mer informasjon på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
Kredinor AS: Resultat for fjerde kvartal 20243.2.2025 10:10:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 3. februar 2025) Den positive utviklingen i Kredinor AS fra andre og tredje kvartal, fortsatte i fjerde kvartal 2024. Totale inntekter korrigert for revaluering var høyere enn i fjerde kvartal 2023 og trenden med økende CMS-inntekter fortsatte, med en økning på 16% sammenlignet med fjerde kvartal året før.
Norske bedrifter: Flere inkassosaker enn før pandemien10.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Antallet inkassosaker mot norske bedrifter er nå flere enn før pandemien. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen i antall saker 6 % og siden slutten av 2019 har antallet inkassosaker samlet gått opp med 5 %, etter en kraftig nedgang under pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom