Satser grønt med nye hybridlokomotiver

Det nye togselskapet Onrail har reetablert godstoget mellom Åndalsnes og Oslo. Det kjører i begge retninger hver kveld og erstatter tusenvis av vogntog gjennom Romsdalen og Gudbrandsdalen. Nå satser selskapet videre med to råsterke og miljøvennlige hybridlokomotiver som skal settes i trafikk på Nordlandsbanen for å flytte gods fra vei til bane. Fisk vil få høy prioritet på toget.
«Det er gode nyheter at Onrail investerer i hybridlokomotiver og hjelper til at det blir mer gods på bane. For hver gang et godstog frakter varer er det 30 lastebiler som forsvinner fra veien med tilhørende eksos, svevestøv, mikroplast, køkjøring og alvorlige ulykker. Det er stor økning i gods som nå har blitt flyttet over til bane og vi er glade for at Onrail bidrar til denne veksten,» sier konserndirektør for Kunde & Marked i Bane NOR, Henning Scheel.
Hybridlokomotivet EuroDual, som leveres av den sveitsiske togprodusenten Stadler, utgjør en betydelig investering for Onrail. Dette er Europas mest moderne lokomotiv, med seks aksler, motorkraft på opptil 9 MW, høy fleksibilitet og miljøvennlig teknologi. Det norske jernbanenettet er foreløpig bare delvis elektrifisert. Med hybridteknologien kan de nye lokomotivene gå på strøm der det finnes, og på markedets reneste dieselmotorer på banestrekninger. Uten lokbytte underveis går det også raskere.
Den store kapasiteten til de nye lokomotivene gjør at Onrail kan fremføre lange og tunge godstog i høy hastighet. Det er både økonomisk, miljøvennlig og gir bedre utnyttelse av infrastrukturen. Samtidig gir hybridteknologien rekordlave utslipp på godstoget mellom Fauske og Oslo. I tillegg er dette et viktig bidrag til det grønne skiftet. Onrail har inngått avtale om bygging av to slike lokomotiver og får dem levert i november neste år.
«Vi har valgt å starte godstog mellom Fauske og Oslo fordi tog er løsningen på lange strekninger. På Nordlandsbanen er Bane NOR i ferd med å bygge lengre kryssingsspor, innføre det digitale signalsystemet ERTMS og fullføre nye Fauske godsterminal. Fra før er punktligheten høy. Dette gir oss åpningen som vi trenger for å tilby fiskeeksportører og andre transportører et miljøvennlig alternativ,» sier gründer og daglig leder Henning Aandal.
Transportsektoren står for en høy andel av utslippene i Norge. Stadig flere bedrifter innser at det må skje en endring. Onrail og resten av jernbanemiljøet tilbyr næringslivet mer miljøvennlig transportkapasitet, og det er stor interesse. Når myndighetene samtidig påvirker gjennom stigende CO2-avgift, kan det skje en ytterligere dreining i favør av togene. Dette gir også bedre trafikksikkerhet på veiene. Lastebiler vil fortsatt spille en viktig rolle, men i større grad som «last mile» til og fra jernbaneterminalene.
Nøkkelord
Kontakter
Stine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder

Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 5.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
InfraStatus 2024: Digital fremgang møter gammelt etterslep6.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanens tilstand har forholdt seg stabil i 2024, og flere tiltak viser gode resultater. Det er allikevel fortsatt et omfattende fornyelsesbehov jernbanen står ovenfor. Det viser Bane NORs ferske tilstandsrapport «InfraStatus» 2024.
Buss for tog i sommer: Stenger baner for å jobbe i sporet20.5.2025 09:47:34 CEST | Pressemelding
Sommerferien står for døren, og Bane NOR må bruke mange pendleres ferie til å gjøre nødvendig vedlikeholds- og byggearbeid.
Advarer mot ski i sporet11.4.2025 11:11:44 CEST | Pressemelding
Ferdsel i jernbanespor er livsfarlig og ulovlig, og påsken er høysesong. Bane NOR advarer på det sterkeste påsketuristene.
Bråkete tog skal skremme elgen ut av sporet10.3.2025 12:04:53 CET | Pressemelding
Forskning tyder på at riktig lyd kan skremme hjortedyr vekk fra jernbanesporet så de ikke blir påkjørt av toget. Nå tester Bane NOR og forskere hvilke lyder som virker best når de spilles av fra tog i fart.
Vedlikeholder jernbanen i påsken5.3.2025 07:30:00 CET | Pressemelding
Færre tar toget når det er påske og helligdager. Da bruker Bane NOR anledningen til å utføre nødvendig vedlikeholdsarbeid på slitt infrastruktur. Og når togstrekninger stenges, må passasjerene reise med buss.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom