Schibsted kjøper Strawberrys aksjer i Tibber

Nærmest på dagen for fem år siden gjorde Petter Stordalen sin første investering i Tibber. Nå er det klart at Stordalens selskap Strawberry selger sin eierandel i Tibber i en transaksjon verdsatt til ca MNOK 350. Gjennom denne investeringen - sammen med investeringen som nylig ble gjort i forbindelse med Tibbers kjøp av Kundkraft - vil Schibsted totalt sitte med en eierandel på ca15 prosent i Tibber.
- Vi har fulgt Tibber tett over lengre tid, og er svært glade for at vi nå har muligheten til å øke investeringen i selskapet gjennom Strawberrys salg av sin eierandel til oss. Tibbers grunnidé og produkter passer som hånd i hanske til Schibsteds misjon om å hjelpe folk i hverdagen. Vi har klokkertro på selskapet, og ser med glede og forventning fram til å ta del i og ikke minst bidra til Tibbers videre utvikling sammen med gründerne av selskapet. Schibsted kan støtte Tibber med å bygge merkevaren, gå inn i nye markeder og med kapital, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.
Det var i oktober 2016 at Tibber-grunnlegger Edgeir Vårdal Aksdal gikk til topps i gründerkonkurransen “Strawberry-millionen” og fikk Petter A. Stordalen med på eiersiden gjennom en investering på MNOK 2,5. Siden den gangen har Stordalen gjennom sitt selskap Strawberry Equities investert ytterligere i flere emisjonsrunder, og hadde før salget til Schibsted en aksjeandel på 11 prosent i Tibber.
- Da jeg første gang ble kjent med Tibber for fem år siden, uttalte jeg at dette er skoleeksempelet på en startup som ikke bare kan bli norsk eller europeisk, men faktisk kan komme ut i verden. Jeg ble dypt imponert over Edgeir og selskapet den gangen, og har fortsatt å la meg imponere over hvordan de har levert på sine ambisiøse planer. I Strawberry leter vi etter selskaper med en unik markeds- tilnærming og ledere som vi ser har evnen til å doble eller tidoble selskapet med vår støtte. Dette har Edgeir lyktes svært godt med, og nå kjennes tidspunktet riktig for å la en industriell eier som Schibsted komme tyngre inn og bidra til at Tibber for alvor kan ta steget ut i Europa, sier Petter A. Stordalen, styreleder og eier i Strawberry.
Tibber har en ambisiøs plan om rask internasjonal ekspansjon, som i tillegg til ytterligere satsning i Norge og Sverige også omfatter Tyskland og Nederland. Selskapets grunnlegger og administrerende direktør Edgeir Vårdal Aksnes har satt stor pris på å ha Petter Stordalen og Strawberry med seg på eiersiden, men er samtidig glad for at Schibsted nå styrker sin eierposisjon i selskapet.
- Tibber var kun en ide om å snu strømmarkedet opp ned da Petter og Strawberry valgte å satse på oss. Jeg er dypt takknemlig for at de valgte å satse på noen rebeller og en plan om å gjøre det umulige. Kanskje fordi de er rebeller selv. Likedan er jeg utrolig glad for at Schibsted tar over stafettpinnen og demonstrerer en slik tro på oss. Vi har fått til et godt samarbeid på kort tid, og jeg ser frem til å angripe de neste utfordringene med dem på laget, sier Edgeir Vårdal Aksnes, medgründer og administrerende direktør i Tibber.
Transaksjonen mellom Strawberry og Schibsted forventes gjennomført i november 2021.
For ytterligere informasjon:
Tibber:
Eunice Aguilar, Head of PR, Tibber, eunice@tibber.com, +46 79 100 14 34
Schibsted:
Atle Lessum, kommunikasjonsdirektør Schibsted Group, atle.lessum@schibsted.com,
+47 415 05 645
Rune Røsten, leder for Schibsted Ventures i Norge, rune.rosten@schibsted.com,
+47 916 00 409
Strawberry:
Bettina Flatland, Kommunikasjonsdirektør Nordic Choice Hotels, Bettina.flatland@choice.no, +47 975 98 000
Om Tibber
Tibber er et digitalt strømselskap som ønsker å redusere husholdningenes strømforbruk gjennom smart teknologi. Selskapet tilbyr sine kunder muligheten til å kjøpe fornybar strøm direkte fra produsenten for kjøpesummen, og gjennom Tibber-appen får kunden oversikt over strømforbruket i sanntid. Tibber ble grunnlagt i 2016 av Daniel Lindén og Edgeir Vårdal Aksnes og er aktive i Sverige, Norge og Tyskland. Selskapets visjon er å redusere europeiske husholdningers strømforbruk med 20 prosent innen 2025 og selskapet har i dag 200 000 kunder. Les mer påwww.tibber.com.
Om Strawberry
Strawberry består av 11 selskaper som opererer innenfor ulike forretningsområder. Konsernet investerer hovedsakelig innenfor eiendom, finans, hotelldrift og kunst. I tillegg støtter konsernet utvalgte initiativ og organisasjoner som bidrar til et mer bærekraftig samfunn. Strawberry eies av Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen og Jakob A. Stordalen.
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale tjenester og merkevarer med en sterk nordisk posisjon, og mer enn 5000 ansatte som ønsker å bidra til å berike menneskers hverdag. Millioner av mennesker er i kontakt med våre selskaper hver dag gjennom våre ledende markedsplasser på nettet, som FINN i Norge og Blocket i Sverige, våre mediehus i verdensklasse, inkludert Aftenposten, VG og Aftonbladet, og våre digitale tjenester som skaper en rekke, nye muligheter, representert av selskaper som Lendo. Vi hjelper også nye lovende virksomheter med å realisere potensialet sitt. Schibsted tenker som en startup og har hjertet til et etablert selskap som har stått på egne ben siden 1839.
Bilder

Om Vend
Følg pressemeldinger fra Vend
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vend på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vend
Ny teknologitopp i Vend: Maria Sandgren trer inn i ledergruppen15.5.2025 10:13:55 CEST | Pressemelding
Vend styrker sitt topplederteam og har nå fått med seg Maria Sandgren som ny Executive Vice President og Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:13:20 CEST | Press release
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces blir til Vend: Et nytt navn for en smartere fremtid12.5.2025 09:26:00 CEST | Pressemelding
Schibsted Marketplaces kunngjør i dag sitt offisielle navnebytte til Vend, og markerer med det et viktig nytt kapittel som en samlet, formålsdrevet familie av markedsplasser på tvers av Norden. Det nye navnet og den visuelle identiteten reflekterer selskapets pågående utvikling som en ledende digital markedsplass-aktør, med et tydelig mål om å hjelpe brukerne med å ta smartere valg og bruke tiden sin på en bedre måte.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:25:03 CEST | Press release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslører nytt selskapsnavn: Vend14.1.2025 17:36:16 CET | Pressemelding
– Vend markerer starten på en samlet innsats. Med dette nye navnet samler vi vår nordiske familie av markedsplasser - og forener dem til en kraftfull innovasjonsmotor, sier Christian Printzell Halvorsen. Den fullstendige overgangen til Vend er planlagt til 2. kvartal 2025.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom