Dyktige lærere motvirker tilbakegang i naturfag

RAPPORTEN HAR SPERREFRIST TIL 15. OKTOBER
Norske ungdomsskoleelever har over tid prestert langt svakere i naturfag enn elever i Sverige og Finland.
Kortrapporten for TIMSS 2019 (se faktabokser under) viste at en betydelig tilbakegang i naturfagprestasjoner på 9. trinn i Norge.
─ Det ble fort klart at det var naturfag på ungdomstrinnet vi burde se nærmere på da de første resultatene for TIMSS 2019 ble kjent, sier Hege Kaarstein ved Universitetet i Oslo som leder den norske delen av undersøkelsen.
Det har hun og kolleger nå gjort, og deres ferske analyser viser at lærerne har motvirket tilbakegang i elevenes naturfagprestasjoner til tross for mange utfordringer.
Lærerne spiller en viktig rolle
Sammenliknet med 2015 er det i 2019 flere lærere med høyere faglig kompetanse. Økt lærerkompetanse og undervisningskvalitet har dempet den negative trenden.
─ Hadde det ikke vært for lærernes innsats og kompetanse, hadde tilbakegangen i naturfaget sannsynligvis vært større, sier Kaarstein.
Også undervisningskvaliteten i naturfagstimene, slik denne måles i TIMSS, har blitt forbedret i denne fireårsperioden, forteller forskerne.
─ God kompetanse i matematikk og naturfag er viktig for eleven og for samfunnet. De nye læreplanene legger til rette for en variert undervisning, hvor elevene får være aktive, utforskende og skapende. Fra forskningen vet vi at dette er viktig for elevenes motivasjon og mestringsfølelse. Den store satsningen på etter- og videreutdanning for lærere er også et viktig virkemiddel, sier direktør Hege Nilssen i Utdanningsdirektoratet.
Mindre selvtillit og mindre trygghet
TIMMS-forskerne ved Universitetet i Oslo er enige om at det er framover blir viktig å styrke læringsmiljøet på norske skoler og minoritetselevers naturfaglige begrepsforståelse.
– Funnene våre viser en negativ utvikling når det gjelder elevenes læringsmiljø. Dette handler blant annet om mobbing, et trygt skolemiljø, trivsel og skoletilhørighet, forteller Kaarstein.
– Vi fant også en negativ utvikling av elevers selvtillit i naturfag i tillegg til større utfordringer knyttet til elevsammensetningen, sier hun.
Det er flere elever som f.eks. er sultne og trøtte på skolen, har utfordringer med språket og forstyrrer undervisningen.
─ Men til tross for utfordringene med for eksempel elevsammensetningen og læringsmiljøet, gjør lærerne en veldig god jobb!
Kilde (vedlagt som PDF): Med blikket mot naturfag: Nye analyser av TIMSS 2019-data og trender 2015–2019 (2021). Redigert av Trude Nilsen og Hege Kaarstein.
Om TIMSS
|
Hovedfunn TIMMS 2019
|
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TIMMS - kortrapport 2019
Nøkkelord
Kontakter
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:97605224magnus.heie@ils.uio.noHege KaarsteinForsker og prosjektleder for TIMMS 2019Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Tel:41304000hege.kaarstein@ils.uio.nowww.uv.uio.no/ils/personer/vit/hkaarste/index.htmlBilder

Dokumenter
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo er et av de største utdanningsvitenskapelige forskningsmiljøene i Europa og det ledende multidisiplinære utdannings- og forskningsmiljøet i landet. Vi forsker på skole, læring, utdanning og pedagogikk - i tillegg til at vi utdanner lærere.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres?13.5.2025 14:49:39 CEST | Pressemelding
Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen?
Algoritmisk tenkning og programmering: Skolene har ennå en vei å gå, viser ny skoleforskning7.4.2025 11:00:07 CEST | Pressemelding
Hva skjer egentlig med algoritmisk tenkning og programmering ute i klasserommene? En ny klasseromsstudie fra Universitetet i Oslo viser at skolene ikke er helt i mål.
— Jeg har alltid følt meg annerledes. Autismediagnosen ga meg en forklaring27.3.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Olav Helland (37) elsker å spille brettspill, fordi da vet man hvem sin tur det er. Det står jo i reglene. Men hva er reglene for å snakke sammen? Det er ikke alltid så lett å vite, sier han.
– Elevene trenger mer lærerstøtte7.1.2025 12:34:07 CET | Pressemelding
Norske skoler har jobbet iherdig med tverrfaglige temaer de siste årene, men ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål.
Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter. Kan skjermbruk være en del av forklaringen?9.12.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
De nasjonale prøvene i engelsk viser en gradvis økning i kompetanse til fordel for guttene siden 2014.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom