Har innstilt entreprenør til E39 Betna-Hestnes

Entreprenørselskapet var en av tre leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var Bertelsen & Garpestad AS som hadde best forhold mellom pris og kvalitet.
- Jeg er fornøyd med konkurransen. Vi har hatt tre kompetente leverandørgrupperinger som alle var innenfor styringsrammen vår i sine endelige tilbud, sier prosjektleder Odd Helge Innerdal.
Bertelsen & Garpestad er innstilt som vinner av anbudskonkurransen med en konkurransesum på ca. 668 mill. kroner eks. mva. Tilbudssummen på ca. 798 mill.kr eks. mva. ligger innenfor Statens vegvesens styringsramme for prosjektet.
Har Veidekke Entreprenør og Sweco Norge med på laget
Oppdraget skal gjennomføres som totalentreprise, og Bertelsen & Garpestad har med seg Veidekke Entreprenør AS som underentreprenør på konstruksjon og Sweco Norge AS som ansvarlig prosjekterende.
Scoret bra på merverdivurderingen
I tillegg til pris ble det også gjort en merverdivurdering. Disse elementene ble vurdert og verdsatt:
- Tilbydernes plan for gjennomføring av oppdraget
- Organisering og tilbudt nøkkelpersonell
- Ivaretakelse av helse, miljø og sikkerhet
- Anleggets kvalitet
Merverdien ble trukket fra tilbudssummen, og ga konkurransesummen som var avgjørende for tildelingen av oppdraget.
Tilbyderne hadde etter kontrollregning og noen korrigeringer følgende tilbuds- og konkurransesummer (alle summer eks. mva.):
Rangering |
Entreprenør |
Tilbudssum |
Konkurransesum |
1 |
Bertelsen & Garpestad AS |
797 964 692,- |
668 139 692,- |
2 |
Arbeidsfellesskapet Syltern Metrostav |
789 128 240,- |
686 503 240,- |
3 |
Hæhre Entreprenør AS |
774 520 914,- |
710 620 914,- |
Klagefristen for tilbyderne er 22.oktober. Dersom det ikke kommer inn klager på anskaffelsen, vil Vegvesenet signere kontrakt med Bertelsen & Garpestad etter at denne fristen har gått ut.
Om prosjektet
E39 Betna-Hestnes er en del av strekningen E39 Betna – Stormyra. Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av 12,8 kilometer ny to-feltsveg mellom Betna og Hestnes i Heim kommune. Vegen vil få en strekning på cirka ni kilometer med fartsgrense 90 km/t. I tillegg til vegbyggingen består anlegget av 12 konstruksjoner med lengde fra elleve til 136 meter. Arbeidet skal utføres som totalentreprise der prosjekteringen inngår i leveransen.
Nøkkelord
Kontakter
Odd Helge InnerdalProsjektlederStatens vegv
Tel:4738199Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Strindheimtunnelen: Trenger mer tid20.6.2025 14:51:45 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen trenger mer tid enn forutsatt på arbeidene i Strindheimtunnelen.
Bilferie er populært – 2 millioner nordmenn velger veien20.6.2025 14:30:17 CEST | Pressemelding
Hver tredje nordmann planlegger bilferie i Norge i år, og over to tredjedeler av de som valgte bilferie i fjor, planlegger å gjøre det igjen i sommer. Bilferie er stadig populært, viser en undersøkelse om nordmenns sommerferieplaner utført for Statens vegvesen.
Sjå video: Tok ned steinblokk i samband med skredsikring på rv. 1320.6.2025 13:20:43 CEST | Pressemelding
Slik såg det ut då Vegvesenet tok ned ei steinblokk i samband med skredsikringa på rv. 13 Ylvisåker natt til måndag denne veka.
Øvde på totalforsvar20.6.2025 11:12:52 CEST | Pressemelding
Forsvaret og Statens vegvesen har hatt felles øving.
Nappstraumtunnelen blir snart nattestengt19.6.2025 14:22:12 CEST | Pressemelding
Mandag 18.august 2025 starter arbeidet med å oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten. Fra da av vil tunnelen bli stengt hver natt fra kl. 23.00 til kl. 06.00.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom