Nå rives gamle Badderelv bru ved E6 i Nord-Troms

I løpet av oktober starter Anlegg Nord å rive den ødelagte brua over Badderelva. Den gamle E6-brua kollapset i vårflommen 12. juni. Flommen førte til så kraftig erosjon at landkaret brøt sammen, og brua falt ned i elva.
Skal rive kollapset bru og forsterke flomsikring
– Slik brua står nå, innebærer den en sikkerhetsrisiko. I tillegg vil den skape problemer ved neste flomsituasjon. Vi river brua, og sørger for forsvarlig sortering og deponering av materialene, sier senioringeniør Karl Martin Eriksen i Statens vegvesen.
Det er Anlegg Nord som har driftskontrakten på riks- og fylkesveiene i Nord-Troms.
– Planen er at entreprenøren skal rive brua og forsterke flomforebyggingen oppstrøms av E6, før vintervedlikehold og brøyting tar løs for alvor, sier Eriksen.
Nå legger Statens vegvesen og Anlegg Nord de siste planene sammen, for å sikre at det ikke oppstår skader på personell, utstyr og miljø under anleggsarbeidet.
E6 ble reddet i siste liten
E6 i Badderen ble lagt om i 1986, og krysser i dag ei 37 meter lang bru. Vårflommen kunne fort gjort mye større skade enn å ødelegge gammelbrua.
– Da brua kollapset, kunne vi forvente at elva kom til å grave seg gjennom vegfyllinga på den gamle E6-sløyfa og deretter styre rett mot fyllinga på nåværende E6. Om dette hadde skjedd, ville det antakelig tatt 10-15 minutter før elva grov seg gjennom dagens E6 om lag 20-30 meter fra brua.
– Da ville også dagens bru kollapset, og E6 ville blitt brutt i flere dager. Det kunne også medført store skader på hestesenteret, småbåthavna og annen bygningsmasse i Badderen, sier Karl Martin Eriksen.
Eriksen minnes en hektisk lørdagskveld i juni med full mobilisering. På kort varsel fikk de flere 25-30 tonns anleggsmaskiner og semi-tippbiler på plass, og tilgang til stor plastrings-stein. Slik fikk de styrt hovedflommen og begrenset erosjonen på E6-fyllinga.
Flomforebygginga som nå skal gjøres, skal forsterke nødreparasjonen som ble gjort under flommen i vår.
Nøkkelord
Kontakter
Karl Martin Isak EriksenSenioringeniørStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:99552233karl.eriksen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Brua over Langfjordstrømmen blir lysregulert15.12.2025 10:41:30 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Langfjordstrømmen bru på E6 i Sør-Varanger kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Åpnet høyfjellsveg ved havet11.12.2025 13:17:56 CET | Pressemelding
Ny rv. 94 har kopiert vintertiltak fra E16 over Filefjell. Gir mindre stengt veg og mer forutsigbar fremkommelighet til og fra Hammerfest.
Nå blir det mindre trøbbel for Per Einar på E1611.12.2025 09:14:53 CET | Pressemelding
I flere ti år har trafikken ofte stått i stampe mellom midtrekkverk i betong opp mot Sollihøgda på E16. Nå er det lys i Sollihøgdtunnelen. Den nye motorvegen åpner neste tirsdag.
Ny ladestasjon på Gol gjør arbeidsdagen enklere for tungbilsjåfører som kjører elektrisk11.12.2025 07:49:42 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har sammen med Fastcharge AS åpnet en ny høyeffekts ladestasjon for tungbiler og busser på Gol døgnhvileplass på riksveg 7.
Åpnet siste del av E6 Helgeland10.12.2025 16:04:23 CET | Pressemelding
E6 Svenningelv-Lien halverer kjøretiden forbi Trofors. Den største og eldste flaskehalsen på E6 Helgeland er borte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
