Carbon Recycling International (CRI)

Islandsk Power to X selskap med norsk portefølje satser i Kina

Det islandske teknologiselskapet Carbon Recycling International (CRI) satser på teknologiutvikling og utvider porteføljen til Kina. Selskapet har signert en avtale med det kinesiske petrokjemiske selskapet Jiangsu Sailboat Petrochemicals Co2 Ltd. Avtalen sikrer at 150.000 tonn CO2 resirkuleres for å blant annet produsere solcellepanel på en ny og bærekraftig måte.

–  Vi er veldig stolte av avtalen som sørger for å bruke vår Emission to Liquids (ETL) teknologi, for å redusere utslipp. Dette er et steg i riktig retning for at den kjemiske industrien kan bidra i kampen mot klimaendringer. Selskapet har utviklet denne teknologien de siste 15 årene og har allerede opprettet tre utviklingsfabrikker i Europa. Dette er vår andre store avtale i Kina, og vi er klare til å bruke denne teknologien for å fremme storskala energikonvertering fra fossilt brensel, sier Ingolfur Gudmundsson, administrerende direktør i CRI.

Den årlige gjennvinning av 150 000 tonn CO2 har tilsvarende effekt som å ta 53 000 fossildrevne biler bort fra veiene. Sammenlikner man reduksjonen med å unngå bruk av fossile produkter, er klimagevinsten enda større. Det er anslått å være hele 550.000 tonn CO2 per år. Det tilsvarer 37.000 hektar med skog eller 370 kvadratkilometer land.

Det kinesiske selskapet, Jiangsu Sailboat Petrochemicals, vil sammen med CRI sørge for en årlig produksjon av 100 000 tonn resirkulert karbon metanol, ved å resirkulere 150 000 tonn CO2 og 20 000 tonn H2. Metanol er det viktigste råmaterialet i Jiangsu Sailboat sin produksjon av ulike produkter av plast og polymer. Blant annet produkter som brukes til å produsere solcellepaneler og plexiglass.

–  Majoriteten av forbrukerproduktene vi bruker i hverdagen er produsert i anlegg med tradisjonelle fossile brensler. Dette må erstattes så raskt som mulig. Det resirkulerte karbon metanolet vil erstatte deler av behovet for kull ved fabrikken og bidrar til et viktig skifte, sier Ingolfur Gudmundsson, administrerende direktør i CRI.

Anlegget i Kina skal eies og drives av Jiangsu Sailboat. Driften er forventet å starte i 2023. Kostnaden for prosjektet er anslått til rundt 35 millioner dollar, tilsvarende 300 millioner norske kroner.

Samarbeider med Statkraft

CRI er allerede i et samarbeid med Stakraft om å utvikle det første kommersielle anlegget for produksjon av grønn eMetanol. Anlegget vil ligge ved Finnfjords produksjonsanlegg i Nord-Norge. CO2 fanget fra Finnfjord ferrosilisiumanlegg og hydrogen fra ekektrolyse av vann med fornybar elektrisitet benyttes som råstoff ved anlegget.

I tillegg sikter CRI på en børsnotering på Euronext Growth mot slutten av 2021.

Om Carbon Recycling International (CRI)

Carbon Recycling International (CRI)

Om Carbon Recycling International – CRI

Carbon Recycling International (CRI) er et islandsk selskap. Selskapet har som mål å hjelpe bransjer med å nå sine avkarboniserings- og bærekraftsmål. CRI har utviklet teknologiløsningen, Emissions-to-Liquids (ETL). Teknologien gjør at fornybare kjemikalier og drivstoff kan konvertere CO2 og H2 til E-metanol. ETL-prosessen er allerede distribuert til aktører innen kraft- og stålproduksjon. CRI opererer i Europa og Kina. CRI samarbeider med Statkraft i  Norge og er planlagt børsnotert på Euronext Growth ila Q4 2021.

For mer informasjon om Carbon Recycling International besøk: www.carbonrecycling.is

Følg pressemeldinger fra Carbon Recycling International (CRI)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Carbon Recycling International (CRI) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.