Skal teste ny teknologi med jammeangrep
Jammeangrepet finner sted under arrangementet «Testfest» på teststrekningen Borealis, langs E8 i Skibotndalen i Troms og Finnmark, den 29. og 30. september.
– Ulovlig jammeutstyr er allerede på veiene våre og dette er en trussel for både vei-, sjø- og lufttrafikk. Jamming kan føre til at navigasjonssystemer ikke gjengir geografisk lokasjon korrekt, eller gir vilkårlig og tilfeldig posisjonering i digitale kart, sier Tomas Levin, sjefingeniør i Statens vegvesen og ansvarlig for testen.
Sikkerhetstrusselen er økende
Jamming er forstyrrelse eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler. Under arrangementet skal flere aktører undersøke hvordan eksisterende systemer og ny teknologi tåler jammeangrep. Målet er finne løsninger på det som er en økende sikkerhetsutfordring.
– Transportsektoren er i rask utvikling og det innføres stadig flere intelligente transportsystemer (ITS) i Norge som er avhengig av GPS-signaler. ITS muliggjør kommunikasjon fra bil til bil, fra bilen til vegbanen eller fra vegbanen til bilen, forklarer Karl Magne Nilssen, prosjektleder for testarenaen Borealis i Statens vegvesen.
– Dersom GPS-signaler forstyrres kan dette være en utfordring for beredskapsaktører og nødetater som er avhengig av nøyaktig posisjonering, eller for nye løsninger for automatisert kjøring og veiprising, sier Tomas Levin.
I testen skal Vegvesenet blant annet benytte jammeutstyr beslaglagt av tollvesen og politi, noe som viser at problemet er helt reelt.
– Statens vegvesen ønsker å være i forkant av problemet, og bidra til å se hva man kan gjøre for å unngå alvorlige problemer med teknologi som er avhengig av GPS.
En internasjonal testarena
Borealis er en 40 kilometer lang vegstrekning langs E8 i Skibotndalen og et internasjonalt testlaboratorium for ny teknologi. Her tester og utvikler Statens vegvesen intelligente transportsystem (ITS).
– Veistrekningen er ferdiginstrumentert med basisteknologi som strøm og nettverk, noe som gjør den ideell for testing av annen teknologi. Vegens unike geografi fra fjord til fjell gjør at man kan gjennomføre svært ulike tester innen en avstand på bare 45 minutter, med temperaturforskjeller på inntil 30 grader, forklarer prosjektleder Karl Magne Nilssen.
– Testing av ny teknologi her kan bidra til å nå målsetningene om økt trafikksikkerhet, framkommelighet og forutsigbarhet.
Samarbeid mellom nasjonale og lokale aktører
Arrangementet er et samarbeid mellom Statens Vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune, Storfjord kommune, ITS Norway og Testnor.
– Statens vegvesen jobber hele tiden for å utvikle og ta i bruk framtidsrettede løsninger som sikrer en enklere og tryggere hverdag for alle trafikanter. Arrangementet i Skibotndalen skjer i tett samarbeid med flere lokale aktører, og er en del av dette arbeidet, sier prosjektleder Karl Magne Nilssen.
Publikum vil kunne oppleve tidsbegrenset påvirkning av GPS-signaler lokalt i Skibotndalen i den perioden testforsøket gjennomføres.
Testforsøket med jamming er godkjent av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (NKom), og gjennomføres i samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Norsk Romsenter, Kystverket, Justervesenet og Kartverket.
***
Media inviteres til å delta på testen og konferansen.
Informasjon om jammetesten
- Dato: 29. og 30. september
- Tidspunkt: Onsdag 09.00 – 16.00 og Torsdag 09.00 – 14.00
- Sted: Lullemoen, E8 Borealis Skibotndalen, Storfjord kommune
Informasjon om konferansen
- Dato: 29. og 30. september
- Tidspunkt: Onsdag 11.30 – 14.30 og Torsdag 08.30 – 13.00
- Sted: Lyngskroa, Oteren, Storfjord kommune
Fakta om Borealis
- Borealis er en 40 kilometer lang vegstrekning langs E8 i Skibotndalen og et internasjonalt testlaboratorium for ny teknologi.
- Her tester og utvikler Statens vegvesen intelligente transportsystem (ITS). Dette er fellesbetegnelsen for teknologi og datasystemer i transportsektoren.
- Kommunikasjonen i et ITS-system kan gå fra bil til bil, fra bilen til vegbanen eller fra vegbanen til bilen.
- E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi er en av fem norske vegstrekninger valgt ut som piloter for å utvikle og teste ITS-løsninger i Norge.
- Strekningen er valgt ut fordi den har stor samfunnsøkonomisk betydning. Det er en veg med krevende vinterforhold, og med stor andel tungtrafikk.
Kontakter
Tomas LevinSjefingeniør / prosjektlederStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:97790916tomas.levin@vegvesen.noKarl Magne NilssenProsjektleder BorealisStatens vegvesen, Transport og samfunn
Tel:97774645karl.nilssen@vegvesen.noHeidi AndreassenProsjektlederTestnor
Tel:+47 416 50 358heidi@testnor.comÅsmund Møller JohansenKommunikasjonsrådgiverStatens vegvesen Transport og samfunn
Tel:99102237asmund-moller.johansen@vegvesen.noBilder
Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Overgang til mildvær i hele landet gir vanskelige kjøreforhold12.1.2025 16:34:39 CET | Pressemelding
Det blir utfordrende kjøreforhold i store deler av landet fra natt til mandag og utover i uka. Hold deg oppdatert på situasjonen på vegene før du skal ut og kjøre, og vurder eventuelt om planlagte reiser i berørte områder kan utsettes.
OneCo Infra AS skal oppgradere Nappstraumtunnelen på E10 i Lofoten10.1.2025 14:53:27 CET | Pressemelding
Statens vegvesen har innstilt entreprenørselskapet OneCo Infra AS til oppdraget i Nappstraumtunnelen. Anleggsarbeidet starter i vinter.
Vegvesenet samarbeider med Autofil-gutta om vinterbudskap10.1.2025 10:26:45 CET | Pressemelding
I nye filmer fra Statens vegvesen forklarer Jan Erik Larssen og Tommy Rustad hvorfor og hvordan riksveiene brøytes, strøs og saltes. Og de har fått en ung brøytesjåfør med på «laget», selveste “Frøken Sveen”.
Svalbardrør fikses med «magisk» pølse i Verdal i Trøndelag9.1.2025 13:32:16 CET | Pressemelding
Ved E6 i Verdal utføres det rørfornying av stikkrenner med en «magisk» pølse og ultrafiolett lys. I Nasjonal vegdatabank er det registrert cirka 560 000 stikkrenner i Norge.
- Altfor mange stryker på teoriprøven9.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Statens vegvesen oppfordrer alle som skal ta teoriprøven til å forberede seg bedre. I fjor ble det levert inn over 90 000 teoriprøver med strykkarakter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom