Tester klimavennlig asfalt på E14 i Meråker
Nå er en 484 meter lang strekning av E14 i Meråker i Trøndelag asfaltert med en ny og mer miljøvennlig asfalt. Til sammen ble det lagt 200 tonn asfalt av entreprenøren Veidekke, som har kontrakt med Statens vegvesen om å asfaltere riksvegene i Trøndelag. I asfalten er bindemiddel basert på fossil råolje delvis erstattet med et miljøvennlig plantebasert alternativ. I stedet for den tradisjonelle lukta av olje, bredte lukten av bål seg utover landskapet mens asfalteringen pågikk.
– Dette er det tredje året på rad vi vekter utslipp av CO2 ved tildeling av flere av asfaltkontraktene på riksvegene. Da lønner det seg for entreprenørene å levere asfalt med lavt klimagassutslipp, sier fagansvarlig for asfalt, Thor Asbjørn Lunaas i Statens vegvesen.
Statens vegvesen har et mål om å halvere CO2-utslipp til drift og vedlikehold av riksvegene innen 2030, og har gjort grep som har ført til at klimatiltak lønner seg.
– Asfaltbransjen viser at dette er en utvikling de ønsker velkommen. At vi har en klar strategi for hvordan vi jobber med klimagassreduksjoner, bidrar til at alle de store entreprenørene gjør tiltak for å redusere sine utslipp. Det er vi glade for, og det viser at den jobben vi gjør har veldig god effekt, sier Lunaas.
Lar entreprenørene bruke sin kunnskap for å kutte CO2-utslipp
Ved at Statens vegvesen har vært tydelige på at utslipp av CO2 vil få betydning for tildeling av asfaltkontrakter, har det ført til at entreprenørene har stort fokus på å redusere sine utslipp.
Det er viktig at tiltakene for å begrense CO2-utslippene ikke skal gå på bekostning av levetiden til asfalten. Det er fortsatt et like stort fokus på kvalitet, altså asfaltens bestandighet og gode deformasjonsegenskaper, og motstand mot piggdekkslitasje. Det tas prøver av asfalten når den legges, og vegeier skal gjøre målinger av spor og jevnhet de neste årene.
– Vi har en god dialog med bransjen i arbeidet vårt med å utvikle kontraktene og få ned utslippet av CO2. På denne måten nyttiggjør vi oss av entreprenørenes kunnskap og erfaring til å gi oss et asfaltdekke som både er slitesterkt og klimavennlig til en konkurransedyktig pris, sier Lunaas.
Det er mange ulike tiltak som reduserer CO2-utslippet fra asfaltvirksomheten, som for eksempel å øke andelen av resirkulert asfalt, endre fyringskilder i asfaltfabrikken, produsere asfalten ved lavere temperatur, klimavennlig transport med bil og båt, bio-bindemidler osv.
– Vi vil fortsette arbeidet med å vektlegge CO2-utslipp i stadig flere av asfaltkontraktene våre og er glade for å se at flere store byggherrer som fylkeskommuner og kommuner tar i bruk den samme metoden, sier Lunaas.
Veidekke har forsket på bruken av alternative bindemidler og kjørt tester i laboratoriet i Trondheim før de i fjor høst la den første prøvestrekningen av asfalten i ett kjørefelt på fv. 700 mellom Meldal og Berkåk for Trøndelag fylkeskommune. Den har de videreutviklet til den miljøasfalten de har lagt på E14.
– Veidekke har høye mål innen bærekraft, og vi er helt avhengige av at våre kunder legger til rette for innovasjon i sine kontrakter slik som Statens vegvesen gjør her. Innovasjon i bransjen skjer ikke ved detaljbeskrivelser, men når kriterier som CO2-utslipp måles, vektes og premieres i anbud, sier direktør Martin Holmqvist i Veidekke Asfalt.
Nøkkelord
Kontakter
Thor Asbjørn LunaasDrift og vedlikehold
Tel:41596911thor.lunaas@vegvesen.noTrine OkstadInnovasjonslederVeidekke Asfalt
Tel:98209768trine.okstad@veidekke.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Her signeres milliardkontrakt - del 120.5.2025 13:04:48 CEST | Pressemelding
Nå starter byggingen av ny E6 mellom Megården og Sommerset nord for Fauske i Nordland. Et løft for hele landet.
Historisk dag for E134: Første spadetak tatt for ny Røldalstunnel19.5.2025 16:03:24 CEST | Pressemelding
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tok i dag første spadetak for ny Røldalstunnel. Den skal fjerne 1000 høgdemeter og gi ein meir føreseieleg fjellovergang.
Invitasjon til markedsdialog - E10 Evenes Flyplasskryss19.5.2025 14:08:11 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer entreprenører og rådgivere til markedsdialog 11. juni kl. 12 -14 på Quality Hotel Harstad. Deltakelse kan skje ved fysisk oppmøte eller du kan delta digitalt.
Vegvesenets prioriteringer av store veiutbygginger19.5.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen prioriterer tre store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland på topp.
Utsatt oppstart for reparasjonsarbeider E6 Langnesberga16.5.2025 18:56:38 CEST | Pressemelding
Den planlagte oppstarten mandag 19. mai for reparasjonsarbeidene utsettes i første omgang til torsdag 22. mai. Det kan bli ytterligere forsinkelser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom