De unge har talt – ønsker seg denne osten
Det ble tydelig gjennom en åpen spørreundersøkelse blant tusenvis av følgere i sosiale medier og hos Roede-medlemmer, hvor soltørket tomat kom seirende ut som foretrukken ny smak hos målgruppen.
- Deretter fulgte vi opp med en landsdekkende Opinion-undersøkelse. Denne ga ytterligere bekreftelse på at soltørket tomat har potensial til å bli en treffsikker lansering for en serie som har hatt formidabel vekst de siste tre årene, forteller Kavlis administrerende direktør, Kristine Aasheim.
Pålegg og mellommåltid i én
Samtidig som lettprodukter øker i popularitet har Kavlis MagerOst hatt en høyere vekst enn smøreostmarkedet de siste årene. Produktsjef Christina Midtun peker på flere årsaker til veksten, men trekker frem særlig to ting.
- Mange tenker at lettprodukter har mindre smak, men det er ikke tilfellet med MagerOst-serien. De fire variantene på tube har alle fyldige smaker og vi vet at smak er nummer én for smøreost-entusiasten. I tillegg kan suksessen linkes opp mot en økende etterspørsel for gode, sunne mellommåltider i en travel hverdag – særlig blant unge. Den praktiske tuben gjør MagerOst til et pålegg som også fungerer kjempebra i måltid utenfor hjemmet, sier Midtun.
Ny smak til lesesalen!
Den lette smøreostserien er spesielt populær i aldersgruppene 50 – 69 år og hos unge under tretti.
- Disse gruppene skiller seg ut når vi ser på salgstallene. Målgruppen til MagerOst har generelt fokus på et sunt kosthold og stadig flere unge blir bevisst på kostholdet sitt, forteller Midtun, som håper at mange studenter vil ta den nye MagerOsten med seg på lesesalen.
I Ipsos-undersøkelsen Norske Spisefakta (2020), svarer tre av ti at de ønsker å redusere kjøttforbruket sitt. Trenden er økende, spesielt blant landets unge.
- Soltørket tomat balanserer MagerOst-serien perfekt for alle dem som ønsker seg en mild smak som også er uten kjøtt, sier Kavlis produktsjef.
Her finner du den
Med nylanseringen består serien av MagerOst skinke, kylling og de to kjøttfrie variantene jalapeño og nå soltørket tomat på tube. I tillegg kommer MagerOst naturell i beger.
Nyheten blir tilgjengelig i Coop Obs, -Mega og -Extra, i Meny og Eurospar, samt en del Bunnpris og Spar-butikker fra og med uke 38.
Nøkkelord
Kontakter
Kristine AasheimAdministrerende direktørKavli Norge
Tel:97717689kristine.aasheim@kavli.noBilder
Om Kavli Norge
Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie!
Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet.
Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige
formål innenfor humanitært arbeid, forskning og kultur.
Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.
Følg pressemeldinger fra Kavli Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kavli Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kavli Norge
Milepæl for bærekraftig aksjon8.2.2024 08:04:17 CET | Pressemelding
De fire siste årene har skolebarn i Norge gjennom Aksjon Gjenvinning spart energi tilsvarende det årlige energiforbruk for 2000 Tesla Model Y.
Nyheter fra Kavli7.2.2024 17:29:59 CET | Pressemelding
Det du gjør hver dag, er med på å gi noen andre en bedre hverdag! Det er fordi hele overskuddet deles ut til gode formål, og det har det blitt siden 1962. Nå kommer vårens nyheter fra Kavli straks i butikk!
Fra sjel til hånd mottok julegave for ideelt arbeid20.12.2023 10:37:12 CET | Pressemelding
Ved hjelp av nominasjoner fra folket, har Kavli valgt ut Lokale initiativer i hele landet som samlet mottar 500.000 kr. Fra sjel til hånd var en av de lokale hjertesakene som ble tildelt støtte innsatsen.
Fikk julegave til mer fiskelykke20.12.2023 10:31:18 CET | Pressemelding
Ved hjelp av nominasjoner fra folket, har Kavli valgt ut Lokale initiativer i hele landet som samlet mottar 500.000 kr. Agder Sportsfiskere var en av de lokale hjertesakene som ble tildelt støtte for innsatsen.
Sparker i gang nytt år med ekstra midler20.12.2023 10:25:25 CET | Pressemelding
Ved hjelp av nominasjoner fra folket, har Kavli valgt ut Lokale initiativer i hele landet som samlet mottar 500.000 kr. Steinkjer fotballklubb var en av de lokale hjertesakene som ble tildelt støtte innsatsen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom