De unge har talt – ønsker seg denne osten

Høsten er her og det betyr at spennende nyheter er på vei inn i dagligvarebutikkene. Smøreostspesialist Kavli satser videre på sin MagerOst-suksess, med en smak som mange har savnet i ostepåleggshyllen.
Produktsjef Christina Midtun i Kavli har mye innsikt om smøreost og målgruppene. Hun mener at nøkkelen til suksess for lettprodukter som MagerOst er å aldri gå på kompromiss med smaken. Foto: Kavli.

Det ble tydelig gjennom en åpen spørreundersøkelse blant tusenvis av følgere i sosiale medier og hos Roede-medlemmer, hvor soltørket tomat kom seirende ut som foretrukken ny smak hos målgruppen.

- Deretter fulgte vi opp med en landsdekkende Opinion-undersøkelse. Denne ga ytterligere bekreftelse på at soltørket tomat har potensial til å bli en treffsikker lansering for en serie som har hatt formidabel vekst de siste tre årene, forteller Kavlis administrerende direktør, Kristine Aasheim.

Pålegg og mellommåltid i én
Samtidig som lettprodukter øker i popularitet har Kavlis MagerOst hatt en høyere vekst enn smøreostmarkedet de siste årene. Produktsjef Christina Midtun peker på flere årsaker til veksten, men trekker frem særlig to ting.

- Mange tenker at lettprodukter har mindre smak, men det er ikke tilfellet med MagerOst-serien. De fire variantene på tube har alle fyldige smaker og vi vet at smak er nummer én for smøreost-entusiasten. I tillegg kan suksessen linkes opp mot en økende etterspørsel for gode, sunne mellommåltider i en travel hverdag – særlig blant unge. Den praktiske tuben gjør MagerOst til et pålegg som også fungerer kjempebra i måltid utenfor hjemmet, sier Midtun.

Ny smak til lesesalen!
Den lette smøreostserien er spesielt populær i aldersgruppene 50 – 69 år og hos unge under tretti.

- Disse gruppene skiller seg ut når vi ser på salgstallene. Målgruppen til MagerOst har generelt fokus på et sunt kosthold og stadig flere unge blir bevisst på kostholdet sitt, forteller Midtun, som håper at mange studenter vil ta den nye MagerOsten med seg på lesesalen.

I Ipsos-undersøkelsen Norske Spisefakta (2020), svarer tre av ti at de ønsker å redusere kjøttforbruket sitt. Trenden er økende, spesielt blant landets unge.

- Soltørket tomat balanserer MagerOst-serien perfekt for alle dem som ønsker seg en mild smak som også er uten kjøtt, sier Kavlis produktsjef.

Her finner du den
Med nylanseringen består serien av MagerOst skinke, kylling og de to kjøttfrie variantene jalapeño og nå soltørket tomat på tube. I tillegg kommer MagerOst naturell i beger.

Nyheten blir tilgjengelig i Coop Obs, -Mega og -Extra, i Meny og Eurospar, samt en del Bunnpris og Spar-butikker fra og med uke 38.

Last ned bilde
MagerOst spises spesielt ofte sammen med knekkebrød, både i og utenfor hjemmet. Foto: Kavli.
Last ned bilde

Om Kavli Norge

Sandbrekkeveien 91
5224 Nesttun

55 10 00 00http://www.kavli.no

Kavli er et næringsmiddelfirma med en lang og stolt historie!
Kavlikonsernet er eid av den veldedige stiftelsen Kavlifondet.

Overskuddet vårt går til Kavlifondet, som igjen deler ut midler til allmennyttige
formål innenfor humanitært arbeid, forskning og kultur.

Virksomheten i Norge består av O. Kavli i Bergen og Q-Meieriene på Jæren og i Gausdal.