Verdens første hydrogenferje ble Ship of the year

Norled-ferja MF Hydra, som går på riksvegferjesambandet Hjelmeland – Nesvik, gikk til topps i årets utgave av Skipsrevyens kåring Ship of the year.
Det samme har tidligere MF Ampere gjort – i 2014 som verdens første helelektriske fartøy.
I 2000 var det MF Glutra (bygget for Møre og Romsdal Fylkesbåtar) som ble hederen til del. Glutra var den første bilfergen i verden som ble drevet med flytende naturgass (LNG).
Kåringen og juryens dom
Ship of the year har som mål å fremme norsk skipsbygging. Kåringen har siden starten på 90-tallet blitt fulgt av shippingmiljø over hele verden.
Det er årlig tre kandidater i Ship of the year-kåringen. Kravet for å nominert er at skipet skal være ferdigbygget eller under bygging i Norge i konkurranseåret.
I juryens begrunnelse konstateres det at årets vinner, MF Hydra, scorer høyt på alle de tre hovedkriteriene: Teknologisk innovasjon, lavutslipp og overførbarhet.
– Gjennom MF «Hydra»-prosjektet blir det etablert kunnskap, prosesser og rutiner for godkjenning som vil komme fremtidige hydrogenprosjekter til gode. MF «Hydra» har gått opp en vei som danner modell for fremtidens skipsfart, uttaler juryen.
Den har bestått av Skipsrevyen-redaktør Gustav-Erik Blaalid (juryleder), Sverre Steen (instituttleder på Institutt for martin teknikk ved NTNU) og Lars Gørvell-Dahl (bransjesjef for Maritim bransjeforening i Norsk Industri).
Ministeren delte ut
Markeringen fant sted om bord på ferja. Samferdselsminister Knut Arild Hareide var den som sto for utdelingen under overfarten fra Hjelmeland til Nesvik.
– Dette viser at klimavennlig innovasjon skapes i et best mulig samarbeid mellom næringsliv og myndigheter, sa han.
– Kan flytte fjell
Camilla Røhme har vært Statens vegvesens prosjektleder for MF Hydra. Hun var til stede under høytideligheten om bord på ferja.
– Gratulerer til Norled og resten av teamet bak Hydra. Det er imponerende hvordan Norled har bidratt til å brøyte veien for å gjøre verdens maritime næring grønnere. Selskapet har vært i front på energieffektivisering, elektrifisering og nå hydrogen.
Utslippsfrie ferjer er viktige bidrag for å øke tempoet i CO2-kuttene i nasjonal og internasjonal skipsfart.
– Hydra og Ampere er eksempler på at når besluttende politikere, ansvarlig departement, ledelse og ansatte i utøvende etat, rederiene og leverandørindustrien alle vil det samme kan det flyttes store fjell på kort tid, understreker Røhme.
Statens vegvesen er opptatt av å gi næringen forutsigbare rammer.
– Om rederiene og deres underleverandører skal kunne satse og lykkes, må vi som innkjøper være forutsigbare og tydelige. Basert på erfaringene fra utviklingskontrakten som ledet frem til Hydra, har vi lagt konkurransen om hydrogendrift på Vestfjordsambandet (riksveg 80 Bodø-Røst-Værøy-Moskenes) ut i markedet, avrundet Røhme.
Fakta om MF Hydra
MF Hydra ble ferdigstilt på Westcon sitt verft i Ølen i vår, og kan ta opp til 299 passasjerer og 80 biler.
Ferja ble satt i drift på Hjelmeland – Nesvik, ett av Statens vegvesen sine 16 riksvegferjesamband, 6. juli i år. Hydrogenanlegget vil installeres senere.
Norsk teknologi verdensledende
I kjølvannet av MF Ampere er det verdensbasis nå 400 fartøy med større batteripakker om bord. Hver av disse har et utslippskutt fra fem til 98 prosent. Innen 2022 vil det være om lag 80 elferjer som seiler langs norskekysten.
Utviklingsferja Hydra bli nå fulgt opp av enda strengere hydrogenkrav (80 prosent) på to av ferjene på Vestfjordsambandet. Disse ferjene skal ha driftsoppstart høsten 2025.
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RøhmeStatens vegvesen Drift og vedlikehold, ferje
Tel:45443354camilla.rohme@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom