Pandemien har gjort oss til bedre betalere

– Vi må antagelig mer enn 15 år tilbake i tid for å finne noe tilsvarende, jeg kan i hvert fall ikke huske å ha observert noe slikt. Inflasjon og innvandring, samt at en stadig større andel av befolkningen handler på kreditt, gjør at tallet normalt «alltid» skal stige, sier analysesjef i Kredinor Magnus Solstad.
Beløpet som er til betalingsanmerkning har gått ned med over en milliard kroner, fra 63,6 milliarder 1. januar i år til 62,2 pr. 1. august. Dette ifølge tall som Dun & Bradstreet, tidligere Bisnode, har utarbeidet på oppdrag for Kredinor.
10 prosent færre med betalingsanmerkning i løpet av pandemien
Ca. 230.000 personer har nå betalingsanmerkninger i Norge. Det er 10 prosent færre enn før pandemien.
- Først vil vi si at vi deler bekymringen for de aller svakeste i samfunnet. Det positive er imidlertid at gruppen med betalingsanmerkninger har blitt mindre gjennom pandemien, og hittil har mer enn 26 000 personer kommet seg ut av de økonomiske problemene, sier Solstad
– Veksten i betalingsanmerkninger var ganske kraftig i hele perioden frem til pandemien bremset forbruket. Så er det viktig å merke seg en betydelig forsinkelse i tallene. Det tar over et halvt år fra betalingsproblemer oppstår til det blir anmerkning. Det er altså først nå vi ser de positive effektene av endret forbruksmønster under pandemien, sier Solstad.
Det er spesielt i aldersgruppene 30–39 og 40–44 vi finner den største nedgangen i løpet av året.
– Disse gruppene har tidligere utmerket seg med høyt forbruk og mange betalingsanmerkninger. De har ofte, selv med god inntekt, levd på krita både på kjøpesenteret og ute på byen. Pandemien har lagt en sterk demper på mye av det impulsive forbruket, og det ser vi nå i tallene, sier Solstad.
Bedre betalere gjennom pandemien
Betalingsanmerkninger er ikke den eneste indikatoren på at nordmenn har brukt penger til å betale ned dyr gjeld. Gjennom hele pandemien har det vært nedgang i den rentebærende forbruksgjelden. Ifølge tall fra Gjeldsregisteret har nedgangen vært om lag 14 prosent siden mars 2020.
– Koronapandemien har medført at nordmenn gjennomgående har levd mer sparsommelig. De som har beholdt jobben har brukt mer penger på å betale ned gjeld enn normalt. Og folk betaler raskere. Tidligere har eksperter spådd et ras av konkurser og at en gjeldskrise ville ramme nordmenn. Nå som vi er på vei ut av pandemien kan vi konkludere med at det ikke har skjedd, sier Solstad.
Nøkkelord
Kontakter
Magnus SolstadAnalysesjefKredinor SA
Magnus Solstad er analysesjef i Kredinor, og forvalter blant annet innsikt fra Norges største kundedatabase av betalere innenfor inkasso.
Bilder


Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har 450 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Selskapet har blant annet Norges største kundedatabase av betalere innenfor inkasso, noe som gir en genuin innsikt i mekanismer knyttet til betalingsatferd og betalingsutviklingen. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder med felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
Kredinor AS: Resultat for fjerde kvartal 20243.2.2025 10:10:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 3. februar 2025) Den positive utviklingen i Kredinor AS fra andre og tredje kvartal, fortsatte i fjerde kvartal 2024. Totale inntekter korrigert for revaluering var høyere enn i fjerde kvartal 2023 og trenden med økende CMS-inntekter fortsatte, med en økning på 16% sammenlignet med fjerde kvartal året før.
Norske bedrifter: Flere inkassosaker enn før pandemien10.12.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Antallet inkassosaker mot norske bedrifter er nå flere enn før pandemien. Sammenlignet med samme periode i fjor er økningen i antall saker 6 % og siden slutten av 2019 har antallet inkassosaker samlet gått opp med 5 %, etter en kraftig nedgang under pandemien.
Kredinor AS: Resultat for tredje kvartal 202421.10.2024 08:40:00 CEST | Pressemelding
(Oslo, 21. oktober 2024) Den positive utviklingen i Kredinor AS fortsatte i tredje kvartal. Totale inntekter endte på MNOK 375,5 og EBT korrigert for nedskrivninger ville vært MNOK 9,6.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom