Klassikeren Joika endrer navn til VILTi
I prosessen med å utvikle nytt navn og design har Nortura hatt tett dialog med både Sametinget og Samerådet, og samarbeidet med det samiske designbyrået, Árvu.
- Joikakaker har vært et kjært og ikonisk produkt for mange. Når vi nå lanserer nytt navn og design ligger det en lang prosess bak. Vi takker Sametinget og Samerådet, som har gitt viktige innspill i prosessen. Det har vært helt essensielt for oss å ha en tett dialog med dem underveis, fordi det sikrer at vi ivaretar den samiske kulturen på en god måte. Vi er derfor stolte av å kunne presentere navnet VILTi og et nytt og mer modernisert design på emballasjen, sier markedssjef i Nortura, Henriette Bergli Eriksen.
- Nortura har vært svært lydhøre og imøtekommende for våre tilbakemeldinger om den gamle joikabolleboksen, og vi takker for et godt og inspirerende samarbeid med å bringe denne folkefavoritten fra 1960-tallet til 2021, sier Christina Hætta, leder for Samerådets kulturavdeling.
- VILTi er et produkt som inneholder og markedsfører reinkjøtt, noe som gjør produktet viktig for det samiske samfunnet, fortsetter Hætta. Bruk av samiske kulturelementer i ikke-samiske produkter krever samisk kunnskap, slik at det også kan komme det samiske samfunnet til gode. Det tror og håper vi at vi har oppnådd i utarbeidelsen av ny emballasje for VILTi. Samerådet har satt pris på å kunne bidra til dette arbeidet, som vi håper kan inspirere flere, avslutter hun.
VILTi, som inneholder reinkjøtt, bygger videre på produktets historie, samt at den fortsatt har den gode og gjenkjennelige smaken.
De nye designelementene
Designbyrået Árvu har vært sentral i utformingen av det nye designet på emballasjen. De har fungert som rådgiver for utarbeidelse av navnet, de ulike designelementene og bruk av farger.
- Vi er glade for å ha fått bidratt i designprosessen sammen med Nortura og er stolte av at vi har fått til å sette et samisk preg på et folkekjært produkt. Gjennom prosessen har vi hatt god dialog på hvordan fargebruk, språkbruk og samiske elementer kan brukes uten at det blir stereotypisk. Vi er ekstra glade for at vår idé om å bruke det samiske språket på pakningen er tatt med, samt at det er innført et element på pakningen som forteller mer om reinsdyret, sier Marie Louise Somby, partner i Árvu. Gjennom et godt samarbeid med Samerådet og Nortura har vi arbeidet for at den nye pakningen skal falle i smak hos både samer og nordmenn, avslutter hun.
- Árvu har vært en veldig god samarbeidspartner for oss i dette prosjektet. Vi er stolte av det vi har fått til sammen, sier Bergli Eriksen.
VILTi i butikkhyllene
VILTi vil ha en gradvis introduksjon i markedet.
- Av miljøhensyn har Nortura vektlagt å bruke opp resterende emballasje før vi tar i bruk ny emballasje. Derfor vil noen oppleve å se VILTi allerede nå i butikkhyllene, mens andre vil se den gamle emballasjen en stund til, sier Bergli Eriksen.
VILTi kommer i klimasmart emballasje som Nortura lanserte i fjor. Tetra Recart®-emballasjen er enklere å åpne, resirkulerbar, og bedre for miljøet enn hermetikk, som produktet hadde som emballasje tidligere.
Kontaktperson:
Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver i Nortura SA, epost: anette.ivsett@nortura.no, telefon: 932 08 783
Christina Hætta, leder for Samerådets kulturavdeling, epost: christina@saamicouncil.net, telefon: 480 21 734
Marie Louise Somby, partner i Árvu, epost: marie@arvu.no, telefon: 951 88 296
Nøkkelord
Kontakter
Anette IvsettKommunikasjonsrådgiver
Tel:93208783anette.ivsett@nortura.noBilder
Om Nortura
Nortura er en av Norges største matprodusenter, med kjente merkevarer som Gilde og Prior.
Vi jobber hver dag for matglede, helse, bærekraft og verdiskaping over hele landet.
Følg pressemeldinger fra Nortura
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nortura på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nortura
Nortura styrker satsingen på halal9.12.2024 11:58:58 CET | Pressemelding
Den 1. september overførte Nortura all slakting av halalkylling til sitt oppgraderte anlegg på Hærland som fra før har håndtert all skjæring og pakking av halal. Gjennom å samle produksjonen på et sted styrker Nortura sin satsing på halal og skaper muligheter i et marked i vekst.
PRIOR lanserer proteinpulver - kun laget av 100% norsk eggehvite18.11.2024 09:59:44 CET | Pressemelding
PRIOR Matprotein er et nytt smaksnøytralt proteinpulver, egnet for bruk i både mat og drikke. Matproteinet er laget av tørket eggehvite og uten bruk av tilsetningsstoffer.
Nortura trapper opp satsingen på plussprodukter15.10.2024 12:36:09 CEST | Pressemelding
Nortura ser store verdier i hele dyret, og trapper nå opp satsingen på plussprodukter med en ny avdeling i konsernet.
Tilbakekaller et lite parti Gilde Ekte kokt skinke distribuert i Nordland, Troms og Finnmark15.8.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
Grunnet risiko for metallrester i produktet, bes forbrukere som har kjøpt Gilde Ekte kokt skinke 110g med siste forbruksdag 15.09.2024 om å kaste produktet. Tilbakekallingen gjelder kun produkter kjøpt i NorgesGruppen sine butikker i området mellom Lofoten/Ballangen i sør til Honningsvåg og Kirkenes i nord, i tidsperioden 9. til 15. august.
Nye eggbønder til Nortura1.8.2024 09:31:32 CEST | Pressemelding
Det er stor investeringsvilje hos norske bønder som vil produsere egg. Nortura har signert leveranseavtaler med 14 bønder, og vil om kort tid inngå avtale med ytterligere omtrent det samme. Sammen skal de bidra til å dekke den voksende etterspørselen etter egg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom