Statens vegvesen

Første spadetak på Gartnerløkka- det var elektrisk

Del
Mandag ble det markert oppstart av «Entreprise 1» på prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Kristiansand. Og det ble gjort med en elektrisk gravemaskin.
Fra venstre: Erling André Flo, byggeleder for infrastruktur i prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Statens vegvesen, Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder, Øyvind Viksnes, byggeleder og Asbjørn Linde, maskinfører, alle tre i Holbæk Anlegg AS med hovedkontor i Vennesla. Helt til høyre i bildet, Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Her står de alle foran den 10-tonns elektriske gravemaskinen. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Fra venstre: Erling André Flo, byggeleder for infrastruktur i prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Statens vegvesen, Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder, Øyvind Viksnes, byggeleder og Asbjørn Linde, maskinfører, alle tre i Holbæk Anlegg AS med hovedkontor i Vennesla. Helt til høyre i bildet, Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Her står de alle foran den 10-tonns elektriske gravemaskinen. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija

Det første spadetaket var egentlig et skuffetak som ble satt med en 10-tonns gravemaskin i et bygg som måtte rives. Dette markerer oppstarten på arbeidene på hele prosjektet, selv om det riktignok er kun den første delentreprisen som er i gang nå. "Entreprise 2" som innebærer den største delen av arbeidene skal starte rundt årsskiftet 2021/2022, etter at den første entreprisen er ferdig.

Kontrakten for den første entreprisen ble inngått med lokal entreprenør Holbæk Anlegg AS tidligere i år.

- Vi er veldig fornøyde med å være i gang med arbeidet på ordentlig nå, sier byggeleder Erling Andre Flo.

Og så er vi naturligvis spente på gjennomføringen av et fossilfritt anlegg, for dette har ikke vi heller vært med på tidligere, legger Flo til.

Fossilfritt anlegg

Entreprisen er å regne som fossilfri, det vil si at maskiner enten går på elektrisitet eller biodiesel.

Gartnerløkka-Kolsdalen er med i en pilot for fossilfrie anlegg, sammen med tre andre prosjekter i Statens vegvesen.

- I kontraktene ønsker Statens vegvesen å stille krav til bruk av fossilfritt drivstoff der det er mulig, og stimulere til så stor andel som mulig. En god klimavennlig anleggsgjennomføring blir også vurdert ved tildeling av kontraktene, sier Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder.

Godt samarbeid

Statens vegvesen, som byggherre,  gjennomførte sammen med entreprenøren Holbæk Anlegg AS et samhandlingsmøte tidligere denne måneden. Der ble det som følge av godt samarbeid mellom byggherre og entreprenør lagt en solid plan for hvordan jobben skal utføres på en best mulig måte.

Entreprisen innebærer omlegging av rør og ledninger, overvannsledning og trekkerør for fiber og strøm. Dette skal gjøres i området rundt Havnegata og skal ikke påvirke dagens trafikksystem nevneverdig.

Ferdigstillelsesfristen for "Entreprise 1" er satt til 15. desember  2021.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Fra venstre: Erling André Flo, byggeleder for infrastruktur i prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Statens vegvesen, Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder, Øyvind Viksnes, byggeleder og Asbjørn Linde, maskinfører, alle tre i Holbæk Anlegg AS med hovedkontor i Vennesla. Helt til høyre i bildet, Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Her står de alle foran den 10-tonns elektriske gravemaskinen. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Fra venstre: Erling André Flo, byggeleder for infrastruktur i prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen i Statens vegvesen, Guttorm Andreas Høigilt, daglig leder, Øyvind Viksnes, byggeleder og Asbjørn Linde, maskinfører, alle tre i Holbæk Anlegg AS med hovedkontor i Vennesla. Helt til høyre i bildet, Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. Her står de alle foran den 10-tonns elektriske gravemaskinen. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Last ned bilde
Maskinfører Asbjørn Linde i Holbæk Anlegg AS med sin elektriske 10.tonns gravemaskin. Her settes skuffen i det gamle bygget som må fjernes fra området. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Maskinfører Asbjørn Linde i Holbæk Anlegg AS med sin elektriske 10.tonns gravemaskin. Her settes skuffen i det gamle bygget som må fjernes fra området. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Last ned bilde
Asbjørn Linde er fornøyd med være en del av et så stor prosjekt i sitt nærområde. Han forteller også at gravemaskinen han sitter i kan arbeide i 7 timer før den må lades i 7 timer. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Asbjørn Linde er fornøyd med være en del av et så stor prosjekt i sitt nærområde. Han forteller også at gravemaskinen han sitter i kan arbeide i 7 timer før den må lades i 7 timer. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Last ned bilde
Anleggsområdet til høyre foran i bildet, Quadrum bak til venstre. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Anleggsområdet til høyre foran i bildet, Quadrum bak til venstre. Foto: Statens vegvesen/Samir Kolukcija
Last ned bilde

Lenker

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye