Oslofjordtunnelen planlagt stengt til 17. august
Brannen i en semitrailer 2. august ga store skader i tunnelen. Dette gjelder både på det elektriske anlegget og asfalten, i tillegg til at det er sotskader på vegger og tak.
Nødvendig med tid
Statens vegvesen beklager overfor bilistene at det tar såpass lang tid før tunnelen blir åpnet.
– Vi har forståelse for at det kan oppleves krevende når en så sterkt trafikkert vegstrekning må stenges over tid, sier Anine Kalmo Larsen som er praktisk tunnelforvalter og brannvernleder.
– Men trafikksikkerheten går foran alt. Det tar tid å sette tunnelen i forsvarlig stand etter en så dramatisk hendelse, og vi håper på forståelse for dette, legger Larsen til.
Store elektroskader
Tom Ferdinand Luther er prosjektleder for elektro drift- og vedlikeholdskontrakter.
– Vi har gått grundig gjennom tunnelen for å kartlegge skadene i sin helhet. I innkjøringssonen, der man går fra dagslys til tunnellys, er blant annet 120 lysarmaturer med 5.050 meter tilhørende kabling totalskadet. Dette er området i tunnelen med tettest belysning, sier han.
Fakta om tunnelen
Oslofjordtunnelen er 7306 meter lang og ble åpnet i 2000.
Siden den gang har det vært totalt åtte bilbranner, inkludert hendelsen denne uken. Fra før har tre av tilfellene (to i 2011, og ett i 2017) vært i kategorien større branner. Det innebærer at tunnelen må stenges en uke eller mer, eller at det har oppstått personskade.
Så langt i 2021 har Oslofjordtunnelen vært stengt 86 ganger. Mandagens hendelse var den første brannen i år. Ingen av stengingene har vært planlagte.
Tunnelen var stengt 168 ganger i 2020 og 159 ganger i 2019. Én av stengningene i 2019 skyldtes brann.
Tunnelen har ett løp. Det er ett kjørefelt i hver retning, med ett ekstra krabbefelt i hver stigning. Det skal bygges ett nytt tunnelløp som er planlagt å stå ferdig i 2027/2028.
Fartsgrensen er 70 km/t og det dypeste punktet ligger 134 meter under havet. Tunnelen trafikkeres daglig av 9500 kjøretøy i snitt.
Nøkkelord
Kontakter
Anine Kalmo LarsenPraktisk tunnelforvalter og brannvernleder i drift øst 2Statens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:99226482anine.kalmo.larsen@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Advarer om at kraftig vind vil gi stengte veier26.12.2025 14:19:54 CET | Pressemelding
Oransje farevarsler om kraftig vind. – Sørg for å holde deg oppdatert om forholdene hvis du skal ut og reise, melder Statens vegvesen.
2. juledag blir den store reisedagen26.12.2025 07:01:45 CET | Pressemelding
Andre juledag blir romjulens store reisedag, men været legger føringer for nordmenns reiseplaner i julen. Spesielt er vi redde for glatte veier, viser undersøkelse.
Flyplasskrysset er utlyst23.12.2025 13:56:14 CET | Pressemelding
Vegvesenet har åpnet anbudskonkurransen for nytt trafikksikkert og effektivt kryss på E10 ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes.
Julaften: Glatte veier i nord – kjør forsiktig!23.12.2025 13:10:09 CET | Pressemelding
Det er meldt mildvær, mye regn og glatte veier i deler av Nordland, Troms og Finnmark julaften og 1. juledag. Regnet kan fryse på bakken og gi svært glatte veier disse juledagene.
E39 ved Kongeparken i Rogaland er åpen igjen20.12.2025 11:16:16 CET | Pressemelding
I dag kl. 11.00 åpnet E39 ved Kongeparken i Rogaland igjen etter å ha vært stengt siden torsdag kveld på grunn av fare for jordskred.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
