Aksel Hennie spiller Peer Gynt på Gålå i 2022

– Jeg er ydmyk og overveldet, sier skuespiller Aksel Hennie om å skulle dykke ned i Peers verden på Gålå i 2022.
Peer Gynt 2022: Aksel Hennie. Foto: Bård Gundersen

Det neste året skal Hennie bruke på å sette seg inn i det han selv kaller Norges viktigste dikt, i Per-Olav Sørensens regi.

– Alle har et forhold til Peer Gynt. Det virkelige livs Peer er jo en du har hørt om, en du husker fra barndommen, en du har vært på fest med, men som du kanskje ikke kjenner. Jeg ser frem til å komme under huden på ham og se hva vi har til felles. Jeg er så klar for å gi ham en sjanse, sier Hennie.

Den erfarne skuespilleren ble lamslått da regissøren tok kontakt og spurte om han ville være med.

– Det er en drømmesituasjon. Jeg takker ikke nei til å få gjøre Peer Gynt, og i hvert fall ikke når det skjer i Per-Olav Sørensens regi og med Ellen Horn som veileder, sier en spent Hennie.

Åpne teatret opp

Han kommer til å legge sjela si i forestillingen.

– Som skuespiller er man åpen og sårbar og du må ofte ned i kjelleren, tørre å se hva som er der, undersøke hva man kan bruke i sin egen forståelse og tolkning i møte med teksten. Det kan være skremmende, man trenger folk man stoler på. Per-Olav Sørensens armkrok er et trygt sted, som jeg vet blir viktig når jeg skal gyve løs på dette, sier Hennie.

Han håper å få enda flere til å bli kjent med Ibsens Peer Gynt.

– Mitt største ønske som skuespiller er å åpne teateropplevelsen for opp for flere, gjøre teksten tilgjengelig slik at den når ut. Det er en oppgave som jeg elsker og som jeg er takknemlig for at jeg får bruke tiden min på.

– Må klype meg i armen

Kunstnerisk leder på Gålå, Ellen Horn, er svært glad over teamet hun har sikret seg for neste års Peer Gynt forestilling på Gålå.

– Per-Olav har et sjeldent godt blikk og en særegen analytisk evne. Han er en erfaren regissør, en sterk autoritet med både en kraft og en særegen lytterevne. Dessuten har han en sterk inspirerende kraft, og er veldig god til å skape gode arbeidsmiljøer. Han er Norges beste teambuilder og en gledesspreder, sier Ellen Horn.

Like begeistret er hun over å ha sikret seg Aksel Hennie i rollen som Peer Gynt.

– Det er så jeg må klype meg i armen! Aksel Hennie er et unikt og strålende skuespillertalent jeg har fulgt siden han gikk ut av Teaterhøgskolen. Han innehar hele skalaen som en skuespiller skal ha. Han er følsom, varm, nær, klok, vill og sterk og gæern. Han har alle disse karakterene i seg.

Ibsens Peer Gynt er et kjerneverk. Stykket handler om Norge, det handler om å være menneske. At det i tillegg er satt i Gudbrandsdalen og inspirert av norske folkeeventyr, gjør at dette er en viktig del av verdenskulturarven vår, sier Horn.

– Det vi driver med på Gålå er å hele tiden undersøke denne teksten på nytt; gi den nye vinklinger, undersøke nye muligheter og sette den inn i nye sammenhenger. Jeg gleder meg allerede intenst til neste år, sier Horn.

Peer Gynt er genialt og tricky

Per-Olav Sørensen er spent, også han er svært begeistret over å skulle gjøre Peer Gynt på Gålå.

– Peer Gynt er genialt, stort, grensesprengende, menneskelig, politisk, vakkert, stygt, klokt, tricky – og langt. Jeg har en voldsom respekt for oppgaven, sier Sørensen.

Også han er svært fornøyd med å ha sikret Aksel Hennie i rollen som Peer.

– Skal man spille Peer må man gå svært dedikert til oppgaven. I tillegg må du ha teknikken, motet, fysikken, hemningsløsheten, fryktløsheten og kunnskapen til å kaste deg ut i oppgaven. Hver gang Aksel sier ja til å spille en rolle, er han "all in". I tillegg er han alltid søkende, og har en iboende redsel for å være forutsigbar og kjedelig. Det er alltid bra. Personlig mener jeg han passer usedvanlig godt til rollen, han er rett og slett litt "Peer Gyntsk" som type også.

Han er spent på samarbeidet med en stor gruppe frivillige skuespillere på Gålå.

– Jeg gleder meg, samtidig er jeg veldig ydmyk, og kjenner på prestasjonsangst. De fleste frivillige kan sikkert sin Ibsen og sin "Peer Gynt" bedre enn meg. Det er uansett fantastisk å jobbe med prosjekter som har lokalt engasjement, og så regner jeg med at vi kan ha det moro sammen.

Han ser frem til å skape teatermagi på Gålå sommeren 2022:

– Peer Gynt på Gålå er noe helt spesielt. Kombinasjonen mellom stykket, tematikken, naturen, vannet, lyset og fjellene er helt eksepsjonell. Om man også legger til det lokale engasjementet pluss de ressursene som produksjonen har tilgjengelig, så blir også mulighetene til vitale og spennende produksjoner mye større, sier han.

Skuespillere:

Peer Gynt: Aksel Hennie

Premiere 5. august 2022, kl. 19.30

Forestillinger 6., 7., 8., 10., 11., 12. og 13. august

Den utendørs teaterforestillingen Peer Gynt på Gålå har vært spilt årlig siden 1989, med unntak av i 2020 grunnet korona.

Forestillingen inngår i den årlige kulturfestivalen Peer Gynt.