OL-sendingene kan vises både på internett og tradisjonell tv

Kringkastingslovens regler om begivenheter av vesentlig samfunnsmessig betydning skal sikre at allmennheten har tilgang til begivenheter som de olympiske leker. Kravene er at minst 90 prosent av alle nordmenn skal kunne motta direktesendingene, og at tilgangen ikke koster mer enn for eksempel en ordinær grunnpakke.
– Så lenge disse kravene er oppfylt er det opp til kringkasteren selv å velge om begivenheten skal formidles via kringkasterens strømmetjeneste eller sendes på en tradisjonell tv-kanal, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Ifølge tall fra SSB, har 98 prosent av den norske befolkningen tilgang til internett.
Opp til Discovery hvilke OL-øvelser som sendes på internett og tradisjonell tv
Discovery, som har rettighetene til å formidle OL-sendingene til norske seere, står dermed fritt til å sende OL direkte gjennom tradisjonell tv og gjennom strømmetjenesten Discovery+, som er gratis å bruke dersom du registrerer deg.
– Hvilke øvelser som sendes på tradisjonell tv og hva som vises via strømmetjenesten er det opp til Discovery å bestemme, og prioriteringen er noe Discovery selv må svare for. Men det er altså ikke noe forbud mot å sende OL-programmer direkte på flere måter, så lenge tilgang og kostnad er innenfor regelverket, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeKommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Ny rapport fra Medietilsynet om bruksmangfold6.5.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
De fleste følger med på nyheter, men færre bruker tradisjonelle plattformer i sitt daglige nyhetskonsum. Det viser Medietilsynets nye rapport om status for bruksmangfoldet.
Stian Barsnes-Simonsen blir ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet24.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Stian Barsnes-Simonsen (46) er ansatt som ny kommunikasjonssjef i Medietilsynet.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom