Startskudd for Schibsteds markedsplass-satsing i Danmark

- Denne dagen har vi sett fram til siden i fjor sommer, og vi gleder oss til å ønske våre kompetente danske kolleger velkommen til Schibsted-familien. Sammen er vi svært godt rustet for å utvikle den neste generasjon markedsplasser i den nordiske regionen, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.
Schibsted eier FINN.no i Norge, Blocket.se i Sverige og Tori.fi og Oikotie.fi i Finland. Med DBA og Bilbasen styrker selskapet sin nordiske posisjon med noen av de mest kjente og best likte merkevarene i Danmark.
DBA er Danmarks største markedsplass med mer enn 2 millioner unike, månedlige brukere, mens Bilbasen er Danmarks ledende markedsplass for handel med biler. De to selskapene har til sammen cirka 130 ansatte i København og Århus.
- I løpet av de siste 12 årene med eBay som eier har DBA og Bilbasen blitt en stadig viktigere del av danskers liv. Dette har ikke minst blitt tydelig under COVID 19-pandemien, hvor over 2 millioner dansker har benyttet seg av våre markedsplasser månedlig. Nå er vi klare for en ny æra, og vi er veldig glade for å bli en del av Schibsted, sier Abhishek Roy, CEO for Schibsteds danske markedsplasser.
Roy forventer at Schibsted vil bidra til nye steg i utviklingen av produkter og tjenester på de danske plattformene.
- Særlig Schibsteds investering i bærekraft og grønn omstilling - og ikke minst den iboende innovasjonsevnen de er kjent for - vil hjelpe oss å ytterligere styrke DBAs og Bilbasens posisjoner og etablere oss som det ledende handels-økosystemet i Danmark, avslutter Roy.
At Schibsted tar over som eier av DBA og Bilbasen vil ikke medføre endringer for brukerne av tjenestene i Danmark. De kan fremdeles glede seg over høykvalitets-tjenester fra de samme merkevarene. På sikt er målet at danske brukere også kan få glede av at markedsplassene nå blir en del av et nordisk fellesskap i forhold til utvikling av nye produkter og tjenester. På samme måte håper Schibsted å kunne hente læring fra Danmark til glede for brukere i Norge, Sverige og Finland.
- Vi i Schibsted har mye å lære om det danske markedet, der vi hittil kun har vært til stede med vår sammenligningstjeneste for forbrukslån; Lendo. Vi vet at svært mange dansker kjøper brukt og er opptatt av hvordan sirkulærøkonomi virker positivt på miljøet. Å være pådrivere i det grønne skiftet er et helt sentralt element for våre markedsplasser, og forutsetningen for å videreføre den suksessen med DBA og Bilbasen er de aller beste, sier Kristin Skogen Lund.
For ytterligere informasjon:
Jan Lang, kommunikasjonsansvarlig, Schibsted Marketplaces Denmark, jlang1@eclassifiedsgroup.com, +45 3017 77 81
Atle Lessum, kommunikasjonsdirektør Schibsted Group,
atle.lessum@schibsted.com, +47 415 05 645
Kristine Eia Kirkholm, kommunikasjonssjef FINN.no,
kristine.eia.kirkholm@schibsted.com, +47 932 47 875
Om DBA.dk
DBA er den største online markedsplassen i Danmark med mer enn 2 millioner unike, månedlige brukere. Private selgere la i 2020 ut over 12,7 millioner varer til salgs hos selskapet. DBA.dk ble lansert i 1995 som onlineversjon av Den Blå Avis, som ble etablert i 1981. Den Blå Avis og DBA.dk ble kjøpt av eBay Inc. i 2008. I 2014 ble produksjonen av avisutgaven av Den Blå Avis lagt ned, og siden har fokus utelukkende vært på onlineplattformen.
Om bilbasen.dk
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for handel med biler. Den ble lansert i 1996 i et samarbeid mellom publikasjonene Bilmarkedet og Den Blå Avis. I 2008 ble Bilbasen solgt til eBay Inc. Det er per i dag over 60.000 biler til salgs hos Bilbasen. Selskapets visjon er å gjøre handelen med biler så enkel som mulig. Samtidig skal Bilbasen sørge for den mest effektive kontakten mellom bilselgeren og bilkjøperen. I 2020 var det over 450.000 biler til salgs hos Bilbasen, som hver måned har 700 000 unike brukere.
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale tjenester og merkevarer med en sterk nordisk posisjon, og mer enn 5000 ansatte som ønsker å bidra til å berike menneskers hverdag. Millioner av mennesker er i kontakt med våre selskaper hver dag gjennom våre ledende markedsplasser på nettet, som FINN i Norge og Blocket i Sverige, våre mediehus i verdensklasse, inkludert Aftenposten, VG og Aftonbladet, og våre digitale tjenester skaper en rekke, nye muligheter, representert av selskaper som Lendo. Vi hjelper også nye lovende virksomheter med å realisere potensialet sitt. Schibsted tenker som en startup og har hjertet til et etablert selskap som har stått på egne ben siden 1839.
Bilder

Om Vend
Følg pressemeldinger fra Vend
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vend på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vend
Swedish proptech company Qasa launches in Norway28.5.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Norway’s rental market is pressured - with high demand and strong competition. Qasa, a Vend subsidiary, is now entering the market to make renting safer and easier.
Ny teknologitopp i Vend: Maria Sandgren trer inn i ledergruppen15.5.2025 10:13:55 CEST | Pressemelding
Vend styrker sitt topplederteam og har nå fått med seg Maria Sandgren som ny Executive Vice President og Chief Product & Technology Officer (CPTO).
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:13:20 CEST | Press release
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces blir til Vend: Et nytt navn for en smartere fremtid12.5.2025 09:26:00 CEST | Pressemelding
Schibsted Marketplaces kunngjør i dag sitt offisielle navnebytte til Vend, og markerer med det et viktig nytt kapittel som en samlet, formålsdrevet familie av markedsplasser på tvers av Norden. Det nye navnet og den visuelle identiteten reflekterer selskapets pågående utvikling som en ledende digital markedsplass-aktør, med et tydelig mål om å hjelpe brukerne med å ta smartere valg og bruke tiden sin på en bedre måte.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:25:03 CEST | Press release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom