Startskudd for Schibsteds markedsplass-satsing i Danmark

- Denne dagen har vi sett fram til siden i fjor sommer, og vi gleder oss til å ønske våre kompetente danske kolleger velkommen til Schibsted-familien. Sammen er vi svært godt rustet for å utvikle den neste generasjon markedsplasser i den nordiske regionen, sier Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted.
Schibsted eier FINN.no i Norge, Blocket.se i Sverige og Tori.fi og Oikotie.fi i Finland. Med DBA og Bilbasen styrker selskapet sin nordiske posisjon med noen av de mest kjente og best likte merkevarene i Danmark.
DBA er Danmarks største markedsplass med mer enn 2 millioner unike, månedlige brukere, mens Bilbasen er Danmarks ledende markedsplass for handel med biler. De to selskapene har til sammen cirka 130 ansatte i København og Århus.
- I løpet av de siste 12 årene med eBay som eier har DBA og Bilbasen blitt en stadig viktigere del av danskers liv. Dette har ikke minst blitt tydelig under COVID 19-pandemien, hvor over 2 millioner dansker har benyttet seg av våre markedsplasser månedlig. Nå er vi klare for en ny æra, og vi er veldig glade for å bli en del av Schibsted, sier Abhishek Roy, CEO for Schibsteds danske markedsplasser.
Roy forventer at Schibsted vil bidra til nye steg i utviklingen av produkter og tjenester på de danske plattformene.
- Særlig Schibsteds investering i bærekraft og grønn omstilling - og ikke minst den iboende innovasjonsevnen de er kjent for - vil hjelpe oss å ytterligere styrke DBAs og Bilbasens posisjoner og etablere oss som det ledende handels-økosystemet i Danmark, avslutter Roy.
At Schibsted tar over som eier av DBA og Bilbasen vil ikke medføre endringer for brukerne av tjenestene i Danmark. De kan fremdeles glede seg over høykvalitets-tjenester fra de samme merkevarene. På sikt er målet at danske brukere også kan få glede av at markedsplassene nå blir en del av et nordisk fellesskap i forhold til utvikling av nye produkter og tjenester. På samme måte håper Schibsted å kunne hente læring fra Danmark til glede for brukere i Norge, Sverige og Finland.
- Vi i Schibsted har mye å lære om det danske markedet, der vi hittil kun har vært til stede med vår sammenligningstjeneste for forbrukslån; Lendo. Vi vet at svært mange dansker kjøper brukt og er opptatt av hvordan sirkulærøkonomi virker positivt på miljøet. Å være pådrivere i det grønne skiftet er et helt sentralt element for våre markedsplasser, og forutsetningen for å videreføre den suksessen med DBA og Bilbasen er de aller beste, sier Kristin Skogen Lund.
For ytterligere informasjon:
Jan Lang, kommunikasjonsansvarlig, Schibsted Marketplaces Denmark, jlang1@eclassifiedsgroup.com, +45 3017 77 81
Atle Lessum, kommunikasjonsdirektør Schibsted Group,
atle.lessum@schibsted.com, +47 415 05 645
Kristine Eia Kirkholm, kommunikasjonssjef FINN.no,
kristine.eia.kirkholm@schibsted.com, +47 932 47 875
Om DBA.dk
DBA er den største online markedsplassen i Danmark med mer enn 2 millioner unike, månedlige brukere. Private selgere la i 2020 ut over 12,7 millioner varer til salgs hos selskapet. DBA.dk ble lansert i 1995 som onlineversjon av Den Blå Avis, som ble etablert i 1981. Den Blå Avis og DBA.dk ble kjøpt av eBay Inc. i 2008. I 2014 ble produksjonen av avisutgaven av Den Blå Avis lagt ned, og siden har fokus utelukkende vært på onlineplattformen.
Om bilbasen.dk
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for handel med biler. Den ble lansert i 1996 i et samarbeid mellom publikasjonene Bilmarkedet og Den Blå Avis. I 2008 ble Bilbasen solgt til eBay Inc. Det er per i dag over 60.000 biler til salgs hos Bilbasen. Selskapets visjon er å gjøre handelen med biler så enkel som mulig. Samtidig skal Bilbasen sørge for den mest effektive kontakten mellom bilselgeren og bilkjøperen. I 2020 var det over 450.000 biler til salgs hos Bilbasen, som hver måned har 700 000 unike brukere.
Om Schibsted
Schibsted er en familie av digitale tjenester og merkevarer med en sterk nordisk posisjon, og mer enn 5000 ansatte som ønsker å bidra til å berike menneskers hverdag. Millioner av mennesker er i kontakt med våre selskaper hver dag gjennom våre ledende markedsplasser på nettet, som FINN i Norge og Blocket i Sverige, våre mediehus i verdensklasse, inkludert Aftenposten, VG og Aftonbladet, og våre digitale tjenester skaper en rekke, nye muligheter, representert av selskaper som Lendo. Vi hjelper også nye lovende virksomheter med å realisere potensialet sitt. Schibsted tenker som en startup og har hjertet til et etablert selskap som har stått på egne ben siden 1839.
Bilder

Om Schibsted
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and about 6,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, DBA, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG, Svenska Dagbladet and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency.
Schibsted is listed on Oslo Børs and has a sizable investment in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company in 2019.
Følg pressemeldinger fra Schibsted
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Schibsted på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Schibsted
Schibsted Marketplaces avslører nytt selskapsnavn: Vend14.1.2025 17:36:16 CET | Pressemelding
– Vend markerer starten på en samlet innsats. Med dette nye navnet samler vi vår nordiske familie av markedsplasser - og forener dem til en kraftfull innovasjonsmotor, sier Christian Printzell Halvorsen. Den fullstendige overgangen til Vend er planlagt til 2. kvartal 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:44 CET | Pressemelding
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Halvparten av kjøpte brukte varer erstatter nye, viser en rapport fra Schibsted14.6.2024 12:51:22 CEST | Pressemelding
I dag lanserer vi vår Second-Hand Effect-rapport som undersøker effektene og fordelene ved handel av brukte varer på våre markedsplasser FINN, Tori, DBA og Blocket.
Half of second-hand purchases replace new ones, report shows14.6.2024 12:50:03 CEST | Press release
Today, we’re releasing our Second-Hand Effect report! Schibsted Marketplaces has tracked the climate impacts and benefits of second-hand trade across our marketplaces FINN, Tori, DBA and Blocket.
Schibsteds norske mediehus økte digitale abonnementsinntekter med 17 prosent i 202321.5.2024 08:33:21 CEST | Pressemelding
Årsregnskapene for Schibsteds norske mediehus er klare. Tallene viser at selskapene samlet økte sine totale digitale abonnementsinntekter med 17 prosent, sammenlignet med året før. Totalt endte årsresultatet på 91,3 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom