Debatt på faglig grunnlag?
Utfordringen ligger hovedsakelig utenfor det flyoperative
Helsetilsynet peker hovedsakelig på kritikkverdige forhold før bestilling av ambulansefly. Siden Babcock kun har ansvar for det flyoperative, begynner vår jobb når bestillingen kommer fra helseforetakene. Vi ønsker likevel et tett samarbeid med helseforetakene om utvikling av alle ledd i tjenesten, og skal gjøre vårt for at vi skal kunne løse de beskrevne utfordringene sammen.
Enstemmig utvalg anbefaler dagens modell
Selve organiseringen av det flyoperative har et eget ekspertutvalg sett på. Et enstemmig utvalg anbefaler at helseforetakene bør ha ansvaret for den medisinske delen av tjenesten, mens profesjonelle luftfartsselskaper står for det flyoperative. De viser til at konkurranse gir bedre muligheter for å heve kvaliteten på materiell og utstyr, og at dette er den beste modellen for å sikre et best mulig forhold mellom pris og kvalitet.
Statlig luftfartsselskap?
Det var Gro Harlem Brundtlands regjering som i 1988 besluttet at luftambulansetjenesten skulle være nasjonal, og at det skulle være konkurranse om den rent flyoperative delen. Staten skulle ha ansvar for kvaliteten på tjenesten, men man ønsket at de beste aktørene skulle konkurrere om å utføre den flyoperative delen. Ifølge ekspertutvalget har dette ført til at Norge i dag har verdens beste ambulanseflytjeneste.
Alternativet til dagens modell, er at staten oppretter et eget luftfartsselskap som får ansvar for den flyoperative delen av tjenesten, anskaffelse av materiell osv.
Kvalitet, kostnad og effektive anskaffelser
En vurdering av om man bør bytte driftsmodell, bør etter vår mening baseres på tre forhold: Det må gi bedre kvalitet, lavere kostnader, og bedre evne til å anskaffe materiell.
I den forbindelse kan vi nevne følgende:
- Regulariteten er bedre enn noensinne. Så langt i 2021 har de døgnbemannede flyene vært tilgjengelige i 97,83 prosent av tiden, innenfor det som regnes som operatørens ansvar. Gjennom hele 2020 var gjennomsnittet 96,78 prosent per måned.
- Babcock som stort internasjonalt konsern, kan på en effektiv måte anskaffe nytt materiell, slik vi nå gjør med den nye jeten som skal settes inn i tjenesten fra høsten.
- Babcock investerer flere titalls millioner i en hangar i Tromsø, som kan vedlikeholde andre fly enn Babcocks egne, og på den måten skape nye arbeidsplasser i Nord-Norge.
- Ved statlig overtakelse mister Nord-Norge en stor privat arbeidsplass, med internasjonale forgreninger, og sitt nordiske hovedkontor plassert i Tromsø.
Utfordringer med operatørbytter må løses
Ekspertutvalget har også sett på operatørbyttet i 2019. De fleste fikk sikkert med seg de store utfordringene operatørbyttet medførte, og utvalget trekker særlig frem to forhold som årsak: Det var usikkerhet rundt pilotenes arbeidssituasjon, og alle basene skulle overtas samtidig. Løsningen utvalget foreslår er at pilotene sikres jobb uavhengig av fremtidig operatør gjennom virksomhetsoverdragelse, og at det legges opp til en gradvis overtakelse av basene. Dette er tiltak vi støtter fullt ut.
Bør forbedre dagens modell
Enkelte politiske partier ønsker en løsning med et statlig driftsselskap for å unngå konkurranse om å levere disse tjenestene. Det er selvsagt et helt realt standpunkt, hvis man mener at et statlig flyselskap er bedre skikket som operatør enn et privat flyselskap.
Kunnskapen og det faglige grunnlaget som ligger på bordet, viser imidlertid at den beste løsningen er å forbedre dagens modell.
Kontakter
Ronny RepvikDaglig lederBabcock Norge
ronny.repvik@babcockinternational.comMarius HansenDaglig lederBabcock Norden
marius.hansen@babcockinternational.comBilder
Om Babcock Scandinavian AirAmbulance
Følg pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Babcock Scandinavian AirAmbulance på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Babcock Scandinavian AirAmbulance
Salget fullført - Babcock i Norge blir Avincis1.3.2023 11:31:33 CET | Pressemelding
Ancala Partners har fullført oppkjøpet av Babcock Internationals luftfartsvirksomhet innen beredskap i Iberia, Italia og Norden. Selskapet har blitt omdøpt til Avincis.
Babcock har sendt søknad om dispensasjon fra lockout25.6.2022 09:15:28 CEST | Pressemelding
Babcock har ikke fått svar fra helsemyndighetene på om det medfører fare for liv og helse at ambulanseflyene blir stående på bakken, men søker likevel om dispensasjon fra den varslede lockouten.
Beredskapsnytt: Beredskapen tilbake på høyt nivå etter smittetoppen17.6.2022 13:47:45 CEST | Pressemelding
De svært høye smittetallene under pandemien i februar og mars, rammet også ambulanseflytjenesten. Etter dette har tjenesten kommet tilbake til mer normal drift. I mars og april var tilgjengeligheten på ambulansefly innenfor det som er operatørens kontroll, på henholdsvis 95,56 og 96,15 prosent.
Ambulanseflyene: Smittetopp skapte utfordringer i februar1.4.2022 15:16:07 CEST | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,34 % i februar. Smittenivået nådde sitt foreløpige høydepunkt den siste måneden. Som for andre deler av helsetjenesten, har dette skapt store utfordringer på bemanningssiden for ambulanseflyene, og enkelte baser har til tider vært utmeldt på grunn av smitte.
Høy beredskap i januar18.2.2022 13:16:41 CET | Pressemelding
Samlet tilgjengelighet for ambulanseflyene innenfor operatørs kontroll var på 97,57% i januar. Dermed ble det en god start på året for ambulanseflyene i Norge. Gjennom 2021 var tilgjengeligheten innenfor operatørs kontroll i gjennomsnitt 97,34 prosent per måned. Det var 0,65 prosentpoeng høyere året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom