50 lukter på milliardkontrakt i Nord-Norge

Konkurransen om OPS-prosjektet E10 Hålogalandsvegen (E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt) ble offentliggjort på selveste nasjonaldagen. Det sørget det automatiske publiseringssystemet i Ted og Doffin for. Nå er mer enn 50 bedrifter fra inn og utland interessert i storkontrakten.
- Det er gledelig at så mange bedrifter har hentet ut grunnlaget for konkurransen fra vår anbudsportal (KGV) og sier prosjektleder, Reidar Johansen.
På grunn av pandemien blir det ingen fysisk befaring. Men utbygger, Statens vegvesen, legger snart ut en digital tilbudskonferanse og en digital kartfortelling for potensielle leverandører. Begge blir tospråklig, norsk og engelsk.
- Vi tror den digitale fremstillingen av prosjektet vil friste. Dette er er ett av landets største og mest spennende vegprosjekt gjennom tidene. Det har store krav til miljøhensyn som også kan utløse solide bonuser for en dyktig entreprenør, sier Johansen.
Søknadsfrist 1. september 2021
Den som vil delta i konkurransen må ha meldt sin interesse i anbudsportalen (KGV) innen 1. september i år. Utbygger, Statens vegvesen, vil velge ut inn til tre selskap som blir forhåndsgodkjent (prekvalifisert) til å gi tilbud på oppdraget.
For å bli forhåndsgodkjent må selskapene vise at de økonomisk og organisatorisk er robuste nok til å finansiere og håndtere utbyggingen samt drifte veganlegget i 25 år.
Anskaffelsen vil bli gjennomført med forhandlinger der Statens vegvesen vil fastsette de endelige rammene for prosjektet. Det legges opp til at kontrakt inngås og byggingen kan starte i 2023. Byggetiden forventes å være på 6-7 år. Hålogalandsvegen kan da stå ferdig i 2029.
Nord-Norges største samferdselsprosjekt
Investeringskostnadene for det nye veganlegget mellom Sortland, Kvæfjord, Tjeldsund, Lødingen og Harstad er kostnadsberegnet til om lag 9,3 milliarder kroner. Prosjektet skal gjennomføres som et offentlig-privat samarbeid (OPS). OPS-selskapet som vinner kontrakten forplikter seg til å prosjektere, finansiere, bygge, drifte og vedlikeholde veganlegget. Den øvre ramme for prosjektet er på hele 18,3 milliarder kroner. Rammen skal dekke investeringer, finansiering, drift og vedlikehold av veganlegget, samt alle utgifter Statens vegvesen får knyttet til planlegging, grunnerverv, arekologiske utgravninger og prosjektets usikkerhet m.m.
Raskere, kortere og tryggere
Hensikten med prosjektet er å binde Hålogalandsregionen tettere sammen, både for næringslivet og befolkningen. Det skal gjøres ved å bedre fremkommeligheten og gi vesentlig redusert reisetid på E10/rv. 85/rv. 83 mellom Sortland, Harstad og Evenes. E10 fra Tjeldsund bru til Gullesfjordbotn blir kortet inn med om lag 30 km, og reisetiden på strekningen blir redusert med om lag 39 minutter.
Prosjektets innhold
OPS-prosjektet E10/rv. 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt omfatter:
- Totalt 82 km tofelts veg, fordelt på 35 km ny veg i eksisterende trase, 27 km tunneler og 20 km veg i ny trase.
- En rekke mindre konstruksjoner for å sikre veien mot flom, skred og rasfare.
- Etablering av bl.a. kollektivtrafikktiltak, en stor rasteplass, døgnhvileplass, utfartsparkeringer, gang- og sykkelveger, samleveger for avlastet vegnett, tilkoplinger til eksisterende veg, nye kryssløsninger og sanering av private avkjørsler.
Nøkkelord
Kontakter
Reidar Arnfinn JohansenProsjektlederStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:90675055reidar.johansen@vegvesen.noGuro Dalheim JohansenAssisterende prosjektlederStatens vegvesen / Utbyggingsområde nord
Tel:91836295guro.dalheim.johansen@vegvesen.noBilder



Dokumenter
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Styrtregn og skredfare kan føre til at veger kan bli stengt på kort varsel24.7.2025 14:34:36 CEST | Pressemelding
Styrtregn kan føre til oversvømmelse og fare for skred og steinsprang flere steder i indre deler av Sør-Norge, og Statens vegvesen oppfordrer alle som skal ut på vegen til å følge med på vær- og vegmeldinger.
E136 i Romsdalen kan bli stengt på kort varsel24.7.2025 12:10:05 CEST | Pressemelding
Styrtregn med påfølgende skredfare kan føre til at E136 ved Verma i Rauma kommune kan bli stengt på kort varsel.
Siste del av sikringsarbeidet i Strindheimtunnelen starter i august23.7.2025 11:32:16 CEST | Pressemelding
I begynnelsen av august starter arbeidet med å gjøre ferdig siste del av bergsikringen i Strindheimtunnelen på riksveg 706 i Trondheim.
Fortsatt arbeid på E6 Moelvtunnelen22.7.2025 13:05:12 CEST | Pressemelding
Arbeidet på Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket, og trafikken gjennom tunnelen vil gå med ledebilkjøring de neste nettene mens arbeidet gjøres ferdig.
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom