Nordmenn blåser i fargen på bruktbilen
Lite rust kommer langt ned på vurderingslista. Bare et fåtall sier at farge er viktig.
Det går frem av en fersk landsrepresentativ undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If.
– Nordmenn vil ha mest mulig igjen for pengene. Forholdet mellom tilstanden bilen er i, hvor mange kilometer den har tilbakelagt og hva du må betale, er avgjørende for de fleste, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
48 prosent svarer «pris», 46 prosent «teknisk stand» og 34 prosent «hvor langt bilen har kjørt» på spørsmålet «Hva legger du mest vekt på ved bruktbilkjøp?». Det er mulig å velge maksimum tre svar fra en liste på 12 alternativer.
Serviceheftet er viktig
27 prosent skjeler til bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig.
19 prosent er opptatt av hvor gammel bilen er. Omtrent like mange, 18 prosent, svarer at de er opptatt av merke og modell.
– En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.
Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.
Bilens utseende teller mindre
– Det er lett å kjøpe katta i sekken hvis bilen kosmetisk ser fin ut, men at eieren har brukt mer penger på poleringsvoks enn service på verksted, sier Havrevoll.
Likevel kan det virke som de færreste går i pusseklutfella: Bare 5 prosent svarer at kosmetisk stand utvendig og innvendig er viktig. 4 prosent er opptatt av farge.
15 prosent svarer «lite eller ingen rust», 10 prosent «praktiske egenskaper» og 6 prosent «plass».
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzKommunikasjonssjef | Bolig/Bil
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder


Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Undersøkelse: Småbedriftene er dårlig rustet mot cybertrusler24.4.2025 07:32:16 CEST | Pressemelding
32 prosent av norske småbedrifter ser på cyberangrep som en av de største truslene mot seg. Likevel har 37 prosent ikke styrket IT-sikkerheten de siste to år.
Hyttefolk kommer til innbrudd og vannskader i påsken10.4.2025 07:33:30 CEST | Pressemelding
Ødeleggelser fra frost og innbruddd er det første som møter mange på hytta i påsken, ifølge forsikringsselskapet If.
Forbudt tvillingkjøring kan gi millionregning3.4.2025 07:01:04 CEST | Pressemelding
Forbudet mot flere personer på samme elsparkesykkel brytes av mange, ifølge forsikringsselskapet If. Skjer en alvorlig ulykke kan du som fører kreves for millionbeløp.
Ny kartlegging av hvor godt kommuner er rustet for ekstremvær24.3.2025 08:03:17 CET | Pressemelding
Alle norske kommuner får nå nye spørsmål om hvor rustet de er til å takle ekstreme værhendelser og klimarisiko. Det er fjerde gang CICERO Senter for klimaforskning og forsikringsselskapet If gjennomfører kartleggingen.
Heathrow: Dette dekker reiseforsikring og ikke21.3.2025 09:52:01 CET | Pressemelding
Fredag innstilles flere flygninger mellom Gardermoen og Heathrow nær London. Den store flyplassen er rammet av strømbrudd. Slik forholder du deg som flypassasjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom