Nordmenn blåser i fargen på bruktbilen
Lite rust kommer langt ned på vurderingslista. Bare et fåtall sier at farge er viktig.
Det går frem av en fersk landsrepresentativ undersøkelse YouGov har gjort på oppdrag for forsikringsselskapet If.
– Nordmenn vil ha mest mulig igjen for pengene. Forholdet mellom tilstanden bilen er i, hvor mange kilometer den har tilbakelagt og hva du må betale, er avgjørende for de fleste, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.
48 prosent svarer «pris», 46 prosent «teknisk stand» og 34 prosent «hvor langt bilen har kjørt» på spørsmålet «Hva legger du mest vekt på ved bruktbilkjøp?». Det er mulig å velge maksimum tre svar fra en liste på 12 alternativer.
Serviceheftet er viktig
27 prosent skjeler til bilens historikk, altså hvordan den har fulgt servicen, vært til EU-kontroller og om den har hatt skader. Tidligere eiere er også viktig.
19 prosent er opptatt av hvor gammel bilen er. Omtrent like mange, 18 prosent, svarer at de er opptatt av merke og modell.
– En del synes nok det er vanskelig å finne ut av historikken til bilen. Vi vet imidlertid gjennom en tjeneste for bilhistorikk vi har på nettet, If Bilhjelpen, at når det er enkelt å titte den forrige eieren i kortene, gir det ekstra trygghet for kjøperen, sier produktspesialist Kenneth Havrevoll i If.
Han oppfordrer alle til å sjekke serviceheftet og spørre ut eier grundig om skader.
Bilens utseende teller mindre
– Det er lett å kjøpe katta i sekken hvis bilen kosmetisk ser fin ut, men at eieren har brukt mer penger på poleringsvoks enn service på verksted, sier Havrevoll.
Likevel kan det virke som de færreste går i pusseklutfella: Bare 5 prosent svarer at kosmetisk stand utvendig og innvendig er viktig. 4 prosent er opptatt av farge.
15 prosent svarer «lite eller ingen rust», 10 prosent «praktiske egenskaper» og 6 prosent «plass».
Nøkkelord
Kontakter
Sigmund ClementzKommunikasjonssjef | Bolig/Bil
Tel:+47 982 49 805sigmund.clementz@if.noBilder


Om If
If forsikrer alt som betyr noe i livet: mennesker, dyr, boliger, biler og mye mer. Vi hjelper også bedrifter slik at de kan fungere som normalt selv om de skulle få en skade. Takket være våre 7 900 dyktige medarbeidere kan 3,7 millioner kunder i Norden og Baltikum føle seg trygge på at de vil få den hjelpen de trenger - hvis noe skulle skje.
Følg pressemeldinger fra If
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra If på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra If
Nordmenn fortsetter å jobbe når de er syke12.6.2025 07:37:35 CEST | Pressemelding
Sju av ti nordmenn jobber, selv om de føler seg syke, viser resultater i Nordisk Helserapport 2025 fra forsikringsselskapet If. Norske arbeidstakere skiller seg oppsiktsvekkende ut fra nordiske naboer.
Nordmenn følger ikke servicen, får motortrøbbel på bilferie9.6.2025 07:40:00 CEST | Pressemelding
Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. Forsikringsselskapet If får alene inn rundt 500 saker fra Europa utenom Norden.
Beboere er uvitende om innbofelle i borettslag27.5.2025 07:32:20 CEST | Pressemelding
Mange beboere i borettslag og sameier risikerer å stå nærmest på bar bakke økonomisk etter brann. En lei misforståelse kan koste hundretusener av kroner, ifølge forsikringsselskapet If.
Ny rapport: Vanskelig å sjonglere jobb og privat på hjemmekontor21.5.2025 07:39:24 CEST | Pressemelding
Å balansere jobb og privatliv er vanskeligere for folk som jobber hjemmefra enn for folk som er fysisk på arbeidsplassen. Det viser nye tall i en helserapport fra forsikringsselskapet If.
If: Bunadforsikring er trolig unødvendig14.5.2025 07:38:04 CEST | Pressemelding
Innboforsikringen og reiseforsikringen dekker allerede mye av skaderisikoen for deg som bunadeier. Så sant du ikke er redd for å få pølseketsjup og softis på bunaden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom